متا تگ چیست؟
متا تگها بخش مهمی از وب سایت را تشکیل میدهند و بهینهسازی متا تگها یک عمل مهم است. استفاده درست از متا تگها تأثیر بسیار زیادی برای ایندکس شدن و شناخت بهتر وبسایت شما توسط موتورهای جستجو از جمله گوگل دارد. خزندههای موتور جستجو، متا تگها برای دانستن اینکه صفحه در مورد چه موضوعی صحبت می کند، بررسی میکنند. همچنین برخی اوقات ایندکس شدن محتوای وبسایت شما، بر اساس برخورد رباتهای گوگل با متا تگهای وبسایت است. این تگها در قسمت head کد HTML وب سایت قرار میگیرند و کاربر آنها را در داخل محتوای صفحه مشاهده نمی کند، اما برای موتورهای جستجو بسیار اهمیت دارند.
لیست تگ ها و متا تگ های مهم سئو
قبل از اینکه در مورد فرایند بهینهسازی متا تگها صحبت کنیم، باید بگوییم که برخی موتورهای جستجو اهمیتی به متا تگها نمیدهند. کارشناسان سئو از متا تگها برای گرفتن رتبه بالا استفاده میکنند. چهار متا تگی که برای موتورهای جستجو مهم هستند شامل متا تگ عنوان (meta title)، متا تگ کلمه کلیدی (meta keywords)، متا تگ توضیحات (meta description) و متا تگ robots می باشند. لازم به ذکر است که متای عنوان (meta title) و متای توضیحات (meta description) بر روی نتایج موتور جستجو نشان داده میشوند. گرچه استانداردهای زیاد دیگری هستند که به صورت متا تگ تعریف می شوند، به عنوان مثال استفاده از دابلین کور که در مقاله دابلین کور چیست به تفصیل آن را توضیح داده ایم.
بهینهسازی متا تگها بسیار آسان است. از کلمات کلیدی مرتبط با محتوا در عنوان (title) و توضیحات (description) استفاده کنید. مهمترین کلمه کلیدی که میتواند کل صفحه شما را توصیف کند باید در بین عنوان و توضیحات شما باشد. سایر کلمات کلیدی ثانویه مرتبط باید در متا تگ کلمات کلیدی گنجانده شود. خزندههای موتور جسنجو کدها را از چب به راست کراول میکنند. بنابراین مطمئن شوید کلمه کلیدی اصلی در ابتدای عنوان قرار گیرد. همچنین کلمه کلیدی تا آنجا که ممکن است نزدیک به ابتدای توضیحات قرار گیرد. در ادامه متا تگهای مهم و مؤثر در سئو را بررسی میکنیم.
پیشنهاد مطالعه: تحقیق کلمات کلیدی چیست؟
1- متا تگهای عنوان
عنوانی که در متا تگ عنوان مینویسید، بر روی نتایج موتور جستجو نشان داده میشود. این تگ اطلاعات خلاصهای در مورد محتوای وبسایت شما ارائه میکند. به کار بردن کلمه کلیدی و طول عنوان را باید در نظر گرفت. تگ عنوان باید بین 30 تا 70 کاراکتر بسته به موتور جستجو باشد، اگر چه گوگل طول حدودی 54 تا 56 کاراکتر را برای نمایش در نتایج انتخاب می کند (با توجه به عرض کاراکترهای فارسی به گونه ای که عرض ثابتی از صفحه را اشغال کند). طول تگهای عنوان به طور معمول توسط خزندهها نادیده گرفته میشود. بنابراین سعی کنید قوانین K.I.S.S (کوتاه و ساده نگه داشتن) را رعایت کنید. از دیدگاه یک خواننده، تگهای عنوان بر روی صفحه نتیجه نشان داده میشوند. این تگها اولین تصور صفحه شما را در ذهن خوانندگان ایجاد میکنند. سفارشیسازی تگ عنوان مهمترین بخش بهینهسازی متا تگها میباشد.
معرفی خدمات وب24: طراحی سایت وردپرس با کدنویسی
2- متا تگ توضیحات
این تگ اساسا محتوای وبسایت شما را توصیف میکند. بنابراین باید اطلاعات کافی را به خوانندگان شما و همچنین موتورهای جستجو منتقل کند. طول این تگ نیز محدود است که بستگی به موتورهای جستجو دارد، در گوگل حدود 160 کاراکتر برای متا توضیحات توصیه می شود. همانطور که در صفحه نتایج جستجو نشان داده میشود، به شما کمک میکند که از گروه رقیبان خود متمایز شوید. متای توضیحات یک فاکتور برجسته در تعیین میزان نرخ کلیک شما میباشد.
3- متا تگ کلمات کلیدی
متا تگ کلمات کلیدی مشخص کننده کلمات کلیدی اصلی مرتبط با صفحه وبسایت هستند که موتورهای جستجو در هنگام جستجوی کاربر به نمایش در میآورند؛ به عبارت دیگر بیانگر کلماتی است که بازدیدکنندگان سایت شما ممکن است با جستجوی آنها به وبسایت شما برسند. این تگ شامل لیستی از 4 تا 10 کلمه کلیدی است که مرتبط به صفحه شماست. کلمات کلیدی اصلی، ثانویه و ثالث در این تگ گنجانده شده است.
البته دیدگاههای موتورهای جستجو در مورد اهمیت متا تگ کلمات کلیدی متفاوت است. به عنوان مثال Matt Cutts یکی از مدیران گوگل میگوید دیگر از متا تگ کلمات کلیدی در رتبهبندی موتور جستجو استفاده نمیشود زیرا سوء استفاده از آنها بسیار آسان است. اما موتور جستجوی یاهو میگوید هنوز متا تگ کلمات کلیدی ایندکس میشود و این متا در رتبهبندی صفحات اهمیت دارد.
پیشنهاد مطالعه: میزان سرچ کلمات کلیدی در گوگل
4- متا تگ Robots
یکی دیگر از مهمترین متا تگها در سئو، متا تگ Robots میباشد. متا تگ Robots برای کنترل ایندکس کردن صفحه توسط موتورهای جستجوگر میباشد. با استفاده از این متا تگ میتوانید یک سری از دستورات مهم را به موتورهای جستجو بفهمانید و گاهی اوقات برای ارجاع این دستورات باید برای هر موتور جستجو یک متا تگ اختصاصی درج کرد. یکی از کارهایی که میتوان با متا تگ Robots انجام داد این است که میتوانید به موتورهای جستجو اطلاع دهید که چه صفحاتی را از سایت شما ایندکس کنند و یا لینک خاصی را از صفحه یا سایت شما دنبال نکنند. این متا تگ جزء سئوی داخلی سایت محسوب میشود؛ به این دلیل که تغییرات و اعمال آن بر روی صفحات سایت را کاملا باید مدیر یا مهندس سئوی آن سایت انجام دهد.
برخی موتورهای جستجو وجود دارند که متا تگها برای رتبه بندی صفحات وب لحاظ میکنند؛ در حالی که برخی از موتورهای جستجو ممکن است آن را نداشته باشند. اما بهتر است یک ناشر همیشه بهینهسازی متا تگها را انجام دهد به این دلیل که ممکن است متا تگها به موتورهای جستجو ، خواننده یا هر دو کمک کنند.
معرفی خدمات وب24: طراحی سایت حرفه ای با کدنویسی
به طور کلی، متا تگها با توجه به اینکه اطلاعات مفید و کوتاهی را در خود دارند، در طبقهبندی محتوای اطلاعات وبسایت به موتورهای جستجو کمک بسیاری میکنند. بنابراین موتورهای جستجو راحتتر میتوانند این اطلاعات را ذخیره و بر اساس نیاز کاربر دستهبندی کنند. اگر چه اهمیت آنها مانند گذشته نیست، اما استفاده نکردن از آنها میتواند بر روی رتبه وب سایت شما تأثیر منفی بگذارد. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد، منتظر دریافت نظرات سازنده شما عزیزان هستیم.
اهمیت متا تگ ها در سئو
درباره اهمیت متا تگ ها در سئو مطالب بسیار زیادی وجود دارد و این تگ ها نقش مهمی در کسب رتبه مناسب در نتایج گوگل دارند. امروزه تمامی برنامه نویسان تگ ها را در کد سایت استفاده می کنند و همچنین تمامی سیستم های مدیریت محتوی نیز به صورت پیش فرض از این تگ ها پشتیبانی می کنند. تگ های متا توسط کاربر قابل مشاهده نیستند و فقط موتورهای جست و جو می توانند آنها را ببینند و از طریق این کدها بخشهای مختلف سایت را تشخیص می دهند. تگ هایی مانند تایتل title که برای بخش عنوان مطالب سایت استفاده می شود به موتورهای جست و جو نشان می دهد که عنوان آن متن چیست و در کنار تگ عنوان هم باید از تگ توضیحات description استفاده کرد که برای توضیحات مربوط به متن استفاده می شود و در نهایت وقتی کاربری در گوگل جست و جو می کند در لیست نتایج سایت هایی را می بینیم که عنوان و توضیحات مربوط به صفحات آن ها بر اساس همین تگ ها خوانده شده و برای کاربر نمایش داده می شود. پس بخش اصلی استفاده از این تگ ها مربوط به مرحله طراحی سایت پروژه می شود و بعد از آن کاربر در هنگام ورود اطلاعت باید عنوان و توضیحات مناسب را با توجه به مطلب وارد کند. اگر کاربر بخش توضیحات را وارد نکند گوگل بخشی از متن را به عنوان توضیحات در صفحه نتایج نمایش می دهد. قسمت مربوط به تگ عنوان را نمی شود خالی گذاشت و حتما باید تکمیل شود ولی بخش توضیحات را می توان خالی گذاشت و پر کردن آن الزامی نیست اما بهتر است در این بخش یک توضیح کوتاه مناسب با متن که به خوبی هدف و موضوع متن را توضیح بدهد استفاده شود. تگ های متا بسیار مهم هستند زیرا اولین چیزی که کاربر در صفحه نتایج می بیند با استفاده از همین تگ ها است.