آموزش سئو کردن اپلیکیشن در گوگل پلی ( اپ استور گوگل )

آنهایی که تولیدکننده و طراح اپلیکیشن‌های موبایل به‌ویژه برای اندروید هستند تلاش می‌کنند تا برنامه و بازی آنها روی گوگل پلی نیز منتشر شود. جالب است بدانید برای اینکه بهتر دیده شوید و تعداد نصب اپلیکیشن شما بیشتر شود، می‌توانید از سئو کردن اپلیکیشن در گوگل پلی (App Store Optimization) کمک بگیرید. البته فراموش نکنید برای فروشگاه‌های دیگر نظیر اپ استور اپل نیز می‌توانید این روش را به کار بگیرید.

سئو کردن اپلیکیشن در گوگل پلی یا اپ استور گوگل

ASO چیست و چرا اهمیت دارد؟

احتمالا با سئو یا همان بهینه سازی برای موتورهای جستجو آشنا هستید. ASO یا App Store Optimization نیز شبیه سئو است، با این تفاوت که شما اپلیکیشن خود را برای گوگل پلی یا همان فروشگاه اپلیکیشن‌های گوگل بهینه سازی می‌کنید. این کار باعث می‌شود تا بهتر و بیشتر دیده شوید، در نتیجه تعداد نصب اپ شما افزایش یافته و به درآمد بهتری می‌رسید. در واقع اینکه با روش‌های مختلف تلاش کنید تا در صفحه جستجو و نمایش اپلیکیشن‌های گوگل پلی جایگاه بهتری بگیرید ASO خوبی انجام داده‌اید.

برای بهبود ASO از چه استراتژی‌هایی استفاده می‌شود؟

بهینه سازی برای اپ استور هم مانند سئو نیازمند استراتژی‌های دقیق است تا بتوانید موفقیت خود را تضمین کنید. برای دستیابی به اهداف تعریف شده می‌توانید از استراتژی‌های زیر استفاده کنید:

  • تحقیق کلمه کلیدی: اینجا هم وقتی می‌خواهید مانند سئو بهینه سازی انجام دهید، تحقیق کلمه کلیدی و تحقیقات بازار اهمیت زیادی دارد. چرا که نیاز و نیت کاربر براساس آن مشخص می‌شود و نشان می‌دهد مخاطب شما دقیقا دنبال چیست. می‌توانید از تحلیل رقبا، انتخاب کلمات مرتبط با عملکرد اپلیکیشن، انتخاب کلمات پرکاربرد، بررسی نظرات و بازخوردهای کاربران یا ابزارهایی چون apptweak.com استفاده ‌کنید.
  •  استفاده از تست A/B: در بسیاری از موارد به دلیل ندانشتن اطلاعات و گزارش‌های کافی نمی‌توانیم تصمیم درستی بگیریم. اینجاست که تست A/B کمک زیادی به ما می‌کند. می‌توانید بررسی کنید کدام‌یک از موارد مانند عنوان اپ، نام برنامه‌نویس، تصاویر و اسکرین‌شات‌ها، قابلیت‌ها، آیکن‌ها، طراحی ظاهری، تعداد نصب، رتبه‌بندی یا بازخورد کاربران در افزایش نصب موثر خواهد بود.
  • کنترل و نظارت: سئو یک فرایند شناور و همیشه جاری است. ASO نیز وضعیت مشابهی دارد و باید همیشه در حال کنترل و گزارش‌گیری باشید. علاوه بر موارد کنترلی و نظارتی باید همیشه از روش‌های مختلف مانند بخش کامنت‌ها با کاربران در ارتباط باشید تا بتوانید بهینه سازی‌های لازم را انجام دهید.

عوامل موثر بر رتبه‌بندی اپلیکیشن در اپ استور گوگل

همان‌طور که گفتیم بهینه سازی برای اپ استور گوگل بسیار شبیه سئو است. در ادامه مطلب درباره عوامل موثر در بهینه سازی اپلیکیشن در فروشگاه نرم افزار گوگل بیشتر صحبت خواهیم کرد.

کلمات کلیدی

گفتیم که کلمات کلیدی نقش موثری در بهینه سازی اپلیکیشن‌ها در فروشگاه گوگل پلی دارند. هر چند که در این مورد بحث‌های زیادی در بین متخصصان بهینه سازی اپلیکیشن برای فروشگاه اپ استور گوگل در جریان است. ولی باید برای کلمات کلیدی در مقابل عواملی مانند تعداد دانلود و همچنین بازخورد مخاطبان ارزش بالایی قائل بود. کارایی کلمات کلیدی در بهنیه سازی نرم‌افزار را نمی‌توان نادیده گرفت. درست مانند سئو، کلمات کلیدی در اپلیکیشن‌های اندرویدی می‌توانند در عنوان اپلیکیشن و همچنین در header آن  به کار روند، حتی اگر ارزش بالایی برای نقش کلمات کلیدی در بهینه سازی اپلیکیشن در ASO قائل نباشید. استفاده از کلمات کلیدی در عنوان اپلیکیشن می‌تواند در بالا بردن میزان بازدید و میزان دانلود آن موثر باشد.

نظر مخاطبان و رتبه اپلیکیشن

نظر مخاطبان و رتبه‌ای که آنها به اپلیکیشن می‌دهند نشان می‌دهد که اپ شما چقدر برای مخاطبان ارزشمند است. میزان ارزش برنامه برای مخاطب نیز برای گوگل اهمیت بالایی دارد و رتبه بالایی در فروشگاه اپ استور گوگل به دست خواهید آورد.به یاد داشته باشید که خرید نظرات مثبت و رتبه‌دهی برای اپلیکیشن، به هیچ عنوان کمکی به برنامه شما نخواهد کرد.

کاربران را به دانلود و نصب اپلیکیشن تشویق کنید

یکی دیگر از موارد مهم در بهبود رتبه اپ، تعداد دانلود و نصب آن است. این عامل هم مانند فاکتور رتبه‌دهی و نظردهی به اپلیکیشن نشان‌دهنده میزان استقبال مخاطبان از اپلیکیشن است. به طور کلی می توان گفت که رتبه اپلیکیشن‌ها در گوگل پلی استور به استقبال مخاطبان وابستگی زیادی دارد.

استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی

یکی از راهکارهای افزایش تعداد دانلود و نصب اپلیکیشن، تبلیغ آن در شبکه‌های اجتماعی است. شما می‌توانید با تبلیغ اپلیکیشن خود برای علاقه‌مندان آن در اینستاگرام، توییتر و غیره تعداد دانلود اپلیکیشن خود را بالا ببرید.

اپلیکیشن خود را به صورت محلی عرضه کنید

اگر اپلیکیشن شما کشور خاصی را به عنوان بازار هدف در نظر دارد، باید برنامه خود را در نسخه localized  یا محلی عرضه کنید. بهتر است که اپلیکیشن شما به زبان انگلیسی هم ارائه شود و برای کشور و منطقه مد نظرتان یک ترجمه از اپلیکیشن را ارائه دهید. اصولاً اپلیکیشن‌های غیرانگلیسی رقیب کمتری دارند و دستیابی به بازار برای آنها ساده‌تر است.

تصاویر با کیفیت از اپلیکیشن خود ارائه دهید

تصاویر با کیفیت به طور مستقیم روی رتبه اپلیکیشن تاثیرگذار نیستند. ولی بدون‌شک درج تصاویر با کیفیت که عملکرد اپلیکیشن شما را به مخاطبان آن نشان می‌دهد در افزایش تعداد دانلود و نصب اپلیکیشن موثر است. همانطور که می‌دانید افزایش دانلود و نصب برنامه نیز باعث افزایش رتبه اپلیکیشن می‌شود.

دریافت بک لینک برای اپلیکیشن خود

قواعد دریافت بک لینک در ASO مانند سئو است. شما باید از منابع معتبر و مرتبط برای اپلیکیشن خود بک لینک تهیه کنید. سایت‌های اسپم و مزارع لینک برای تهیه بک‌لینک کارایی نخواهند داشت. همانطور که می‌دانید گوگل اعلام کرده است که مزیت 10 لینک معتبر از صدها لینک نامعتبر بیشتر است. بعد از به شهرت رسیدن اپ، سایت‌های متعدد به آن بک لینک خواهند داد ولی تا آن زمان خودتان باید به‌صورت دستی برای اپلیکیشن خود بک لینک ایجاد کنید.
ASO  چندان دشوار نیست و شما می‌توانید با انجام همین مراحل به سادگی به ارتقای رتبه اپلیکیشن خود در گوگل پلی کمک کنید.

شباهت‌ها و تفاوت‌های ASO و SEO

با اینکه به زبان عامیانه گفته می‌شود، ASO همان سئوی اپلیکیشن‌هاست، ولی این گفته صد در صد درست نیست و شباهت‌ها و تفاوت‌هایی وجود دارد.

عنوان ASO SEO
هدف دریافت دانلود ارگانیک بیشتر و کاهش هزینه جذب مخاطب برای اپلیکیشن دریافت ترافیک ارگانیک و افزایش رشد دیجیتال کسب‌وکار
فضای دیجیتال فروشگاه‌های اپلیکیشن برای گوشی‌های اندرویدی و iOS جستجوی وب روی دستگاه‌های دسکتاپ و موبایل. سئو برای گوگل، بینگ، یاهو و دیگر موتورهای جستجو انجام می‌شود
عوامل موثر
  • تعداد دانلودها
  • رتبه‌دهی و بررسی‌ها
  • بک‌لینک
  • استفاده از تصاویر
  •  و...
  • معماری سایت
  • تجربه کاربری
  • سرعت بارگذاری
  • عنوان متا
  • توضیحات متا
  • تگ‌های H1...H6
  • بهینه‌سازی محتوا با عکس، ویدیو و...
  • کیفیت محتوا
  • تعامل و مشارکت کاربر
  • طراحی ریسپانسیو
  • بک‌لینک
  •  و...
شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPIs)
  • رتبه‌بندی کلمات کلیدی
  • رتبه‌بندی در بین بهترین‌ها
  • نرخ تبدیل به بازدید
  • نرخ تبدیل به دانلود
  • رتبه‌دهی و بازخوردها
  • دانلود ارگانیک
  • میزان فروش و درآمد
  • و...
  • رتبه‌بندی کلمات کلیدی
  • نرخ کلیک
  • ترافیک ارگانیک
  • نرخ پرش
  • زمان هر جلسه
  • میزان فروش و درآمد
  • سرعت در گوگل
  • و...
نحوه نمایش
  • جستجو
  • فهرست بهترین‌ها
  • اپلیکیشن‌های مشابه و مرتبط
  • اپلیکیشن‌های شاخص
  • از طریق جستجو
  • گوگل دیسکاوری روی دستگاه‌های اندروید
سرمایه‌گذاری و هزینه هرچه بیشتر روی تبلیغات پولی هزینه کنید، می‌توانید دانلود غیرارگانیک بیشتری داشته باشید که روی میزان نمایش و دانلودهای ارگانیک موثر خواهد بود. برخلاف ASO، سئو از سرمایه‌گذاری روی تبلیغات مستقل است. درواقع شما باید روی ایباند مارکتینگ، روابط عمومی، بک‌لینک، محتوا و... هزینه کنید و تبلیغات پولی و کلیکی لزوما ارتباطی به بازدید بهتر سایت ندارد.
زمان نتیجه‌گیری بسته به بودجه، صنعت و حوزه فعالیت، کشور و... نتایج بهینه سازی اپلیکیشن می‌تواند متفاوت باشد. ضمن اینکه زمان رسیدن به نتیجه مطلوب هم به موارد زیادی بستگی دارد. سئو نسبت به ASO پیچیده‌تر است و سابقه بیشتری دارد. در نتیجه خیلی‌ها از جمله رقبا با آن آشنایی بیشتری دارند و برای رسیدن به نتایج مطلوب باید فاکتورهای خیلی زیادی را در نظر بگیرید. رسیدن به نتایج مطلوب زمان‌بر است ولی نتایج به دست آمده ماندگاری بیشتری دارند.

همچنین بخوانید
فیلتر rejex چیست و در چه مواردی می توان از آن استفاده کرد؟ لیست دستورات rejex برای سرچ کنسول را در این مطلب از وب 24 بخوانید.
قابلیت ها و ضروری ترین کدهای فایل httaccess را در این مطلب از سایت وب24 بخوانید.
در این مطلب از سایت وب 24 با پسوند دامنه و انواع آن آشنا شوید.
چه افزونه ای برای کش وردپرس نصب کنیم؟ لیست بهترین پلاگین های کش برای وردپرس را در این مطلب از سایت وب 24 معرفی شده است.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
ناصر محمدیان
ارسال شده در : جمعه 02 آذر 1397

با عرض سلام و خدا قوت و تشکر از مطلب خوبتون شما خودتون در این مورد کار سفارشی انجام نمی دید؟

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 03 آذر 1397

سلام دوست عزیز
ممنون از شما

لطفا با شرکت تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.