پیج رنک گوگل زمانی شاخصی برای میزان اعتبار صفحات سایت در گوگل بود و گوگل به مدیران سایت امکان میداد که پیج رنک خود را مشاهده و برای بهبود آن اقدام کنند. با بهبود پیج رنک رتبه سایت در گوگل بهبود پیدا میکرد. از دلایل حذف پیج رنک بهعنوان شاخص تعیین اعتبار صفحات مطالب بسیاری نوشته شده است. در سایت moz در چنیدن مقاله دلیل این حذف را جلوگیری از سوءاستفاده کاربران از این الگوریتم برای رتبهبندی سایتها اعلام کرده است.
نگاهی دقیق و موشکافانه به پیج رنک نشان میدهد که بسیاری از قواعدی که ما از الگوریتم پیج رنک میدانیم در الگوریتمهای دیگر گوگل در حال حاضر در حال استفاده هستند. مثلا پیگیری اعتبار لینکهای ورودی به سایت توسط الگوریتم پنگوئن گوگل انجام میپذیرد. از طرف دیگر طبق گفته مت کاتس Matt cutts از کارشناسان سابق گوگل، الگوریتم پیج رنک در خود موتور جستجو همچنان بهکار میرود و فقط از دسترس کاربران خارج شده است.
با توجه به این اطلاعات میتوان گفت که خروج پیج رنک از دسترس کاربران نمیتواند به دلیل سوءاستفاده افراد از اعداد ارائه شده در آن باشد. بلکه باید دلیل دیگری را برای این کار گوگل جستجو کرد. با توجه به آنکه گوگل اعلام کرده بود که نوعی شناوری در صفحه نتایج جستجو ایجاد میکند که در آن سایتها بهصورت درصدی در یک رتبه قرار دارند. مثلا سایتی 90 درصد مواقع در رتبه دوم گوگل است و سایر مواقع رتبه متفاوتی دارد. باید به نکته توجه کرد که معیار شناوری درگوگل چیست؟
تمام مقالههای موجود در زمینه سئو بیان میکنند که این درصد شناوری قطعا یک معیار تصادفی نیست. با توجه به اطلاعاتی که از الگوریتمهایی مانند گوگل رنک برین Rank Brain داریم، گوگل به ارتباط بین واژه جستجو شده و محتوای سایت اهمیت زیادی میدهد. اگر بپذیریم که الگوریتم Rank Brain برای درست کارکردن نیاز به یک سری متغییر تصادفی دارد تا بتواند رفتار کاربران را در حالتهای غیر قابل پیش بینی بررسی کند، به این نتیجه می رسیم که امری که قریب به اتفاق سئوکاران دنیا غیر ممکن میدانند احتمالا تنها دلیل حذف پیج رنک از دسترس مخاطبان است. یعنی آنکه گوگل نتایج جستجو را به میزان بسیار اندکی براساس توابع تصادفی جابهجا میکند تا مطمئن شود که انتخاب کاربران بر اساس رتبه سایتها در نتایج جستجو نیست.
پیج رنک از قدیمیترین الگوریتمهای گوگل است. اساساً میتوان گوگل را محصول این الگوریتم دانست. الگوریتمی که در ابتدای کار به روشی بسیار ساده صفحات وب را رتبهبندی میکرد و به گوگل کمک کرد خود را بهعنوان برترین موتور جستجو تثبیت کند. امروزه اما دیگر پیج رنک نه مثل سالهای دور عمل میکند، نه جایگاه آن روزها را دارد. هرچند هنوز هم اهمیت بالایی در اعتبار سنجی صفحات وب دارد اما رفتار آن پیچیدهتر از قبل شده است. در این مقاله از وب 24 به معرفی الگوریتم پیج رنک گوگل پرداختهایم. تا پایان با ما همراه باشید.
پیج رنک گوگل چیست؟
کسانی که از گذشتههای دور با سئو سروکار داشتهاند، حتماً با الگوریتم page rank آشنایی دارند. آنها احتمالاً سریع به یاد نوار ابزار پیج رنک میافتند. نوار ابزار بدنامی که روزگاری سئو را احاطه کرده بود. اما امروزه دیگر پیج رنک گوگل فقط به این نوار ابزار خلاصه نمیشود. گوگل تغییرات زیادی به خود دیده و جایگاه الگوریتم پیج رنک هم تغییر کرده است. پیج رنک یک الگوریتم برای رتبهبندی صفحات بود که توسط دو بنیانگذار گوگل، لری پیج و سرگئی برین در دانشگاه استنفورد نوشته شد. نکته مهم در مورد پیج رنک این است که تنها به لینکهای یک صفحه توجه داشت.
تاریخچه Google PageRank
اولین حق ثبت اختراع الگوریتم پیج رنک در اول سپتامبر ۱۹۹۸ ثبت و به یک الگوریتم اصلی بدل شد که گوگل از آن برای محاسبه اهمیت یک صفحه وب و رتبهبندی آنها استفاده کرد. بهطور خلاصه، گوگل به معنای واقعی کلمه بر اساس ایده سرگئی برین مبنی بر اینکه «اطلاعات موجود در وب میتوانند بر اساس محبوبیت لینکهای یک صفحه رتبهبندی شوند»، عمل کرد و هرچه لینکهای بیشتری به یک صفحه اشاره کنند، رتبه آن صفحه بالاتر میرود.
پیج رنک گوگل چیست و چه اهمیتی در سئو و رتبهبندی سایتهای اینترنتی در گوگل دارد؟ رضا شیرازی مدیر وب24 در این ویدیو و ویدیوهای بعدی در مورد پیج رنک گوگل (page rank) توضیح میدهد.
چرا پیج رنک اهمیت دارد؟
در حالی که الگوریتم دقیق رتبهبندی موتور جستجوی گوگل تا حدودی ناشناخته است و به طور رسمی در مورد عملکرد دقیق آن توضیحی داده نشده است، میتوان فرض کرد که پیج رنک همچنان بر نتایج جستجو تأثیر میگذارد. بک لینکها میتوانند اعتبار دامنه (Domain Authority) شما را تقویت کرده یا از بین ببرند که بر امتیاز پیج رنک شما تأثیر میگذارد؛ بنابراین، اقداماتی مانند ساخت لینک، باید بخشی از استراتژی سئو شما باشد. برخی از نکات مفید ایجاد بک لینک که میتوانید برای بهبود پیج رنک خود پیادهسازی کنید عبارتاند از:
- به دنبال بک لینکهای باکیفیت باشید: یک لینک از یک صفحه معتبر میتواند ترافیک زیادی را به سایت شما منتقل کند. انتشار مداوم محتوای با کیفیت بالا و یافتن فرصتهای پست مهمان در وبسایتهای معتبر میتواند به این امر کمک کند.
- از لینکهای شکسته خودداری کنید: لینکهای شکسته باعث هدر رفتن لینکها و کاهش پیج رنک شما میشوند. اطمینان حاصل کنید که لینکهای داخلی سایت شما کار میکنند و سایتهای دیگر به درستی به صفحات شما لینک میدهند.
- ایجاد لینک ارگانیک را مدنظر قرار دهید: محتوای جذابی که با نیاز مخاطب همراستا است، میتواند به طور طبیعی بک لینکهای شما را افزایش دهد. به طور خاص، محتوای طولانی، کلمات کلیدی استراتژیک و سایر روشهای مفید سئو میتوانند به این امر کمک کنند.
- در شبکههای اجتماعی حضور داشته باشید: تبلیغ برند شما در شبکههای اجتماعی، فرصتی برای ایجاد بک لینک و اشتراکگذاری ایجاد میکند.
- از ابزارهای جستجوگر بک لینک استفاده کنید: ممیزی بک لینک به طور منظم به شما کمک میکند تا مواردی که به سایت شما آسیب میزنند مانند هرزنامهها یا لینکهایی از سایتهای غیرقابل اعتماد را پیدا کنید که به اعتبار دامنه شما آسیب میزند.
خدات وب24: طراحی سایت با کدنویسی اختصاصی
لینک داخلی همچنین میتواند تلاشهای پیج رنک و سئوی شما را به نتیجه برساند، بنابراین از ارجاع به پستهای خود، بهویژه محتوای کرنراستون (Cornerstone Content) خود غافل نشوید. به علاوه، این کار به گوگل ایدهای از ساختار وبسایت شما میدهد تا بتواند ارتباط بین صفحات را ارزیابی کند.
در نهایت مراقب باشید که در استفاده از لینکها زیادهروی نکنید؛ زیرا گوگل ممکن است این کار را اسپم تلقی کند و در نتیجه وبسایت شما را جریمه کند. در عوض، مطمئن شوید که از یک استراتژی ایجاد لینک اصولی و درست پیروی میکنید که به جای کمیت، بر کیفیت تمرکز دارد.
هنگامی که صحبت از سئو به میان میآید به دنبال میانبر نباشید؛ زیرا نتیجهای برای شما نخواهد داشت؛ زیرا گوگل تشخیص میدهد که لینکی خارج از موضوع و بیربط به پست یا سایت شما است. ایجاد لینک سازی درست و اصولی ممکن است زمانبر و خستهکننده باشد؛ اما در بلندمدت باعث رشد سایت شما میشود.
پتنت (patent) جدید الگوریتم پیج رنک
پتنت اصلی پیج رنک در سال 1998 منتشر و در سال 2018 منقضی و هرگز تمدید نشده است. یکی از کارمندان سابق گوگل نیز تایید کرده است که الگوریتم اصلی از سال 2006 استفاده نشده است؛ اما این به این معنی نیست که پیج رنک از بین رفته و به طور کامل مورد استفاده قرار نمیگیرد بلکه پتنت اصلی آن با یک نسخه جدیدتر جایگزین شده است. نسخه جدید این پتنت به سایتهای پایه (Seed Sites) اشاره میکند و از آنها تحت عنوان "صفحههای با کیفیت بالا که ارتباط خوبی با سایر وبسایتهای غیرپایه دارند" یاد میکند و سایتهایی مانند Google Directory (که در زمان ثبت پتنت در دسترس بود) و نیویورک تایمز را مثال میزند.
همینطور طبق پتنت جدید، سایتهای Seed یا پایه باید معتبر، قابل اعتماد و متنوع باشند تا طیف گستردهای از موضوعات را پوشش دهند تا بتوانند به سایتهای دیگر مرتبط باشند. همچنین باید بک لینکهای معتبری داشته باشند و از روشهای اسپم و غیراصولی لینک سازی نکرده باشند. این لینکها به منظور شناسایی سایر صفحات باکیفیت به کار میروند. این پتنت جدید و آپدیت شده الگوریتم پیج رنک قبلی را به طور قابل توجهی بهبود بخشید و به این صورت عمل میکند که فاصله صفحه مورد نظر تا مجموعه سایتهای پایه را برای رتبهبندی در نظر میگیرد.
امتیاز پیج رنک گوگل چگونه محاسبه می شود؟
طبق الگوریتم پیج رنک هرچقدر یک صفحه لینکهای بیشتری داشت، معتبرتر به شمار میرفت. درواقع میتوان این الگوریتم را اینگونه خلاصه کرد که راهی برای تشخیص اعتبار صفحات از طریق تعداد و کیفیت لینکهای آنها بود. این الگوریتم برای هر صفحه امتیازی در نظر میگیرد. نحوه دقیق محاسبه این امتیاز هیچگاه مشخص نشد اما تحلیلگران سئو به روشهایی برای محاسبه آن دست یافتند. امتیاز پیج رنک در یک مقیاس لگاریتمی محاسبهشده و رقمی بین صفر تا 10 دارد. امتیاز صفر نشاندهنده سایتی با کمترین تعداد لینک و درنتیجه کمترین اعتبار ممکن است. اما امتیاز 10 نشاندهنده بالاترین اعتبار ممکن برای یک صفحه است.
خدمات وب24: طراحی سایت فروشگاهی
طبق تخمین سایت Search Engine Watch امتیاز الگوریتم پیج رنک بر پایه 4-5 محاسبه میشود. بدینصورت که یک لینک با پیج رنک 2، برابر است با پنج لینک با پیج رنک 1. یا یک لینک با پیج رنک 6، معادل پنج لینک با پیج رنک 5 است. اگر به همین طریق پیش بروید، بهراحتی متوجه میشوید که یک لینک با پیج رنک 10 معادل هزاران لینک با پیج رنک 1 به شمار میرود.
علاوه بر این روش، یک جدول هم توسط Bob Wakfer برای محاسبه پیج رنک گوگل ابداع شد. اعداد این جدول در موارد زیادی درست بوده و بهصورت عمومی پذیرفتهشده است.
برای خواندن این جدول باید به این سؤال پاسخ دهید که برای به دست آوردن پیج رنک x نیاز به چند لینک با پیج رنک y دارید؟ اولین ستون عمودی سمت چپ، عدد پیج رنکی که میخواهید به آن برسید را نشان میدهد. درحالیکه بالاترین ردیف افقی نشاندهنده پیج رنک صفحاتی است که از آنها لینک گرفتهاید. نقطه تلاقی هر ستون و ردیف، نشان میدهد که برای رسیدن به عدد پیج رنک ستون عمودی نیاز به چند لینک با عدد پیج رنک ردیف افقی دارید.
بگذارید موضوع را با یک مثال مشخص کنیم. بر اساس این جدول اگر شما بخواهید پیج رنک 6 را برای صفحه سایتتان به دست آورید، باید سه عدد بک لینک از صفحاتی با پیج رنک 7 برای آن ایجاد کنید. همچنین اگر بخواهید پیج رنک 6 را با استفاده از بکلینکهایی از صفحاتی با پیج رنک 6 به دست آورید، نیاز به 18 عدد بکلینک دارید. بهطورکلی برای رسیدن به هر پیج رنکی داشتن یک لینک از صفحهای که پیج رنک آن دو واحد بیشتر باشد، کافی است. اما هرچه پیج رنک صفحهای که لینک میدهد، پایینتر باشد، نیاز به تعداد بیشتری لینک برای رسیدن به پیج رنک موردنظر است.
البته بازهم باید خاطرنشان کنیم نحوه محاسبه پیج رنک توسط گوگل هیچوقت بهطور قطعی مشخص نشد. با یک جدول ساده هم نمیتوان درمورد پیج رنک همه سایتها و همه صفحات نظر داد. این روشها نزدیکترین حدس به واقعیت هستند. البته در گذشته نوارابزار پیج رنک که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم، پیج رنک هر صفحه را نشان میداد.
چه لینکهایی در Google Page Rank محاسبه نمیشود؟
در محاسبات پیح رنک، لینکهای نوفالو (Nofollow) لحاظ نمیشوند. به صورت پیشفرض همه لینکها در اینترنت فالو (Follow) هستند؛ اما اگر به تگ <a> ویژگی rel=Nofollow را اضافه کنیم آن لینک را به لینک نوفالو تبدیل میکنیم. با اضافه کردن این ویژگی به گوگل اعلام میکنیم که به صفحه مورد نظر وارد نشود و آن را بررسی نکند؛ به عبارت دیگر، با انجام این کار، هیچگونه اعتبار و ارزشی به صفحه مقصد منتقل نمیشود. همچنین اگر سایتی به یک وبسایت دیگر به صورت نوفالو لینک بدهد، گوگل آن را میبیند؛ اما در محاسبه پیج رنک، سایت مقصد هیچ امتیازی از سایت مبدا نمیگیرد. به همین دلیل توصیه میکنیم که اگر خواستید به یک سایت اسپم یا سایتی که از اعتبار آن مطمئن نیستید لینک بدهید، این لینک را به صورت نوفالو قرار دهید.
پیشنهاد ما مطالعه مقاله تفاوت لینک های فالو و نو فالو است.
مزایا و معایب الگوریتم پیج رنک
الگوریتم پیج رنک باعث میشود اعتبار سایتهای مختلف در فضای اینترنت سنجیده شود. این اعتبار از طریق لینکهایی که دیگر سایتها به یک سایت دادهاند، اندازهگیری میشود. درواقع الگوریتم پیج رنک باعث میشود سایتهایی که مطالب مفید و کاربردی داشته و توانستهاند از دیگر سایتها لینک بیشتری بگیرند، رتبه بالاتری به دست آورند.
اما این موضوع بهخصوص در سالهای دور باعث شد وبمسترها همه تمرکز خود را بر بالابردن پیج رنک از طریق لینکسازی بگذارند. در آن دوران تولید محتوای مفید مسئله خیلی مهمی به شمار نمیرفت. هرچند امروزه دیگر این روش جواب نمیدهد اما هنوز هم برخی افراد به دنبال انجام آن هستند. درواقع ایراد پیج رنک در این است که سئو را به سمت لینکسازی صرف سوق داده و بالابردن تجربه کاربری سایت را کمارزش میکند.
تأثیر الگوریتم پیج رنک بر سئو
ازآنجاکه دیگر نوارابزار پیج رنک گوگل از رده خارجشده و امتیازی برای پیج رنک صفحات منتشر نمیشود، این امتیاز اهمیت گذشته خود را ازدستداده است. درگذشته انتشار امتیازها باعث میشد، وبمسترها همه تمرکز خود را بر بالابردن این امتیاز گذاشته و از دیگر قسمتهای مهم بهینهسازی سایت چشمپوشی کنند.
بااینحال هنوز هم الگوریتم پیج رنک اهمیت خود را در سئو حفظ کرده است. این الگوریتم به گوگل کمک میکند از طریق لینکهای یک صفحه، اعتبار آن را اندازهگیری کند. این درست است که لینکها مثل گذشته برای رتبه گرفتن یک صفحه اهمیت ندارند اما هنوز جایگاه بالایی در اعتبارسنجی صفحات دارند. امروزه گوگل برای درک اعتبار صفحات، علاوه بر تعداد لینکهای دریافتی آنها به مرتبط بودن و معتبربودن سایتهای لینکدهنده هم توجه دارد.
سطل سوراخ در پیج رنک
اشکال ایدهی سطل سوراخ چیست؟رضا شیرازی مدیر web24.ir در مورد ایده سطل سوراخ در زمینه پیج رنک گوگل توضیح میدهد.
روش صحیح افزایش پیج رنک
امروزه دیگر تنها تعداد لینکهای دریافتی یک صفحه نشاندهنده اعتبار آن نیست، تعداد بالای لینکهای یک صفحه حتی میتواند باعث جریمهشدن آن توسط گوگل شود. زیرا در سالهای گذشته با رشد الگوریتمهای مختلف، گوگل حساسیت زیادی درمورد لینکسازیهای کلاهسیاه داشته و در صورت تشخیص آنها، برخورد جدی انجام میدهد. به همین دلیل برای آنکه بتوانید پیج رنک خود را بهدرستی افزایش دهید، بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:
اهمیت لینک باکیفیت در پیج رنک
لینکسازی باکیفیت مهمترین کاری است که برای افزایش پیج رنک میتوانید انجام دهید. لینک با کیفیت لینکی است که از سایتهای معتبر مرتبط با حوزه کاری شما گرفتهشده باشد. همچنین سایتهایی که تعداد زیادی لینک به بقیه سایتها داده باشند، لینکهای آنها ارزش کمتری دارد.
لینکهای NoFollow و پیج رنک
توجه داشته باشید پیج رنک از طریق لینکهای نوفالو منتقل نمیشد بلکه تنها لینکهای فالو آن را به سایت شما منتقل میکردند. در واقع، لینکهای نوفالو همیشه از جریان عبور پیج رنک جلوگیری میکردند، تا همین اواخر که این موضوع رد شد. متخصصان سئو گاهی اوقات از ویژگی NoFollow برای ایجاد مسیر PageRank استفاده میکردند. بر این اساس، اگر یک صفحه دارای ۵ لینک خارجی بود و ۴ تا از این ۵ لینک، تگ NoFollow داشتتند، پیج رنک فقط از آن لینکی عبور میکرد که تگ NoFollow نداشت. در سال 2009 (قبل از بهروزرسانی 2020)، مت کاتس در یک پست وبلاگ گفت پیوندهای Nofollow از PageRank یا انکر متن عبور نمیکنند اما بعدها گوگل تأیید کرد که این روش، دیگر کار نمی کند و حتی اگر ویژگی NoFollow برای یک لینک وجود داشته باشد، PageRank از طریق همه لینکها توزیع می شود.
انکرتکست
خود گوگل در منابع رسمی بر اهمیت انکرتکست لینکها تأکید زیادی دارد. گوگل از انکرتکست برای شناخت موضوع صفحات استفاده میکند. این موضوع در سالهای دورتر اهمیت بیشتری هم داشت، بهطوریکه رقابت زیادی بین سئوکارها برای ساخت لینکهایی با انکرتکست مطابق با کلمه کلیدی صفحات شکلگرفته بود. امروزه اما این کار توصیه نمیشود. استفاده بیشازحد از لینکهایی با انکرتکست مطابق با کلمه کلیدی صفحه، میتواند باعث جریمه شدن شما شود. بهتر است در لینکسازی تعادلی بین انکرتکستها برقرار کنید.
احتمال کلیک روی لینک
اینکه یک لینک چقدر کلیک میگیرد، تأثیر بالایی بر پیج رنک صفحه مقصد لینک دارد. این موضوعی است که خود گوگل اعلام کرده است. البته درگذشته اینطور نبود، گوگل به همه لینکهای یک صفحه وزنی برابر میداد اما رفتهرفته متوجه شد لینکهایی که کلیک بیشتری میگیرند با لینکهای بدون کلیک، یکسان نیستند. بنابراین ارزش لینکها را براساس احتمال کلیک کاربران روی آنها در نظر گرفت.
لینک سازی داخلی
همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، لینکسازی داخلی قوی به شما کمک میکند پیج رنک صفحات خود را به یکدیگر منتقل کنید. برای این منظور نیاز به برقراری یک استراتژی حسابشده برای لینکسازی داخلی است. تأثیر این روش در افزایش پیج رنک بیشتر از آن است که فکرش را بکنید.
آیا PageRank هنوز مهم است و این الگوریتم در رتبه بندی سایت ها تاثیرگذار است؟
در سال ۲۰۱۷، گری ایلیس از گوگل در توییتر تایید کرد که آنها هنوز از الگوریتم پیج رنک استفاده میکنند. توجه داشته باشید که پیج رنک هرگز از بین نرفته است و درک چگونگی عملکرد آن به شما کمک میکند تا نتایج بهتری روی سئو سایت تان بگیرید. دلیل غیرفعال شدن نمایش عمومی پیج رنک سوء استفاده مدیران سایت ها در جهت خرید و فروش لینک از طرف گوگل اعلام گردید. در واقع وب سایت هایی که رنک مناسبی در گوگل داشتند، با استفاده از این موضوع لینک های اینترنتی را بفروش می رساندند و این موضوع در نتایج گوگل تاثیر گذار بود، به همین جهت گوگل با مخفی کردن اطلاعات پیج رنک عملا از این نوع سو استفاده ها جلوگیری کرد.
جمعبندی
الگوریتم پیج رنک روشی برای اعتبارسنجی صفحات مختلف وب است. این الگوریتم از طریق لینکهای یک صفحه امتیازی برای آن در نظر میگیرد، هرچه تعداد لینکها بیشتر باشد و از سایتهای معتبرتر و مرتبطتری گرفتهشده باشند، پیج رنک یک صفحه بالاتر میرود.
پیج رنک یک الگوریتم برای رتبهبندی صفحات بود که توسط دو بنیانگذار گوگل، لری پیج و سرگئی برین نوشته شد. نکته مهم در مورد پیج رنک این است که تنها به لینکهای یک صفحه توجه داشت.
لینکسازی باکیفیت مهمترین کاری است که برای افزایش پیج رنک میتوانید انجام دهید.