سئوکاران همیشه به دنبال روشهای جدیدی برای انجام بهتر عمل بهینهسازی محتوای سایت هستند. نشانهگذاری اسکیما (Schema markup) یکی از جدیدترین تحولات در عرصهی سئو است که به ابزار قدرتمندی درزمینهی بهینهسازی محتوا تبدیل شده است. اگر بخواهیم این مفهوم را به شکل سادهای توضیح بدهیم باید اینطور بگوییم: گوگل برای طبقهبندی نتایج در SERPs (صفحه نتایج موتورهای جستجو) باید بتواند محتواهای سایتهای مختلف را درک کند. برای این کار هم تمام محتوای یک سایت را ذخیره نمیکند، بلکه با درک و ذخیره تعدادی نشانه، محتواهای مختلف را در صفحه نتایج دستهبندی میکند و در اختیار کاربران قرار میدهد. درواقع نشانهگذاری اسکیما محتوای سایتتان را برای گوگل و سایر موتورهای جستجو قابلدرک میکند. در ادامه مفهوم دقیقتری از اسکیما و روشهای بهکارگیری را آن در سایت ارائه خواهیم کرد.
نشانهگذاری اسکیما (Schema markup) چیست؟
product mark up یا همان نشانه گذاری محصول یکی از رایج ترین انواع rich snippet mark up است که به کاربر کمک میکند جزئیات بیشتری از محصول را در نتایج جستجوی گوگل ببیند. نشانهگذاری اسکیما بخشی از سئوی داخلی سایت محسوب میشود. روشی که باعث میشود موتورهای جستجو توضیحات بیشتر و بهتری دربارهی یک محصول، رویداد و ... دریافت کنند. این توضیحات که ریچ اسنیپت (Rich Snippets) نام دارند به موتورهای جستجو برای درک بهتر و هوشمندانهی موضوع سایت کمک بسیاری میکنند.
شما با استفاده از نشانهگذاری اسکیما، تحلیل اطلاعات را برای موتورهای جستجو سادهتر میکنید. بدین ترتیب موتورهای جستجو میتوانند نتایج بهتر و موثرتری را به کاربر ارائه دهند که این همان هدف نهایی سئوکاران و موتورهای جستجو است. اسکیما مارکآپ (Schema Markup) مجموعه کدهایی است که وبمستران به وبسایت خود برای نشانهگذاری صفحات وب اضافه میکنند تا کمک کند موتورهای جستجوی بزرگی از جمله گوگل، بینگ و یاهو همه عناصر صفحه وب را درک کنند و اطلاعات را به طور صحیح برای کاربران پردازش کنند. در واقع این تگها به موتورهای جستجو میگوید که صفحه در مورد چیست. با استفاده از اسکیما مارکآپ (Schema Markup) گوگل بهتر میتواند صفحه را درک کند و بهتر شناسایی کند که صفحه شما مرتبط با چه کلمههای کلیدی است.
انواع اسکیما
به تناسب مدلهای مختلف محتوا، اسکیماهای مختلفی نیز وجود دارند که در این بخش به انواع آنها اشاره خواهیم کرد:
اسکیما مخصوص مقالات
اسکیما مارک آپ مقالات، به داده های ساختار یافتهای اشاره دارد که میتواند به یک پست وبلاگ یا صفحه وبلاگ اضافه شود تا به موتورهای جستجو کمک کند تا محتوای صفحه را درک کنند و آن را در نتایج جستجوی مرتبط با آن مقاله نشان دهند. اسکیما وبلاگ معمولاً شامل توضیحاتی درباره پست یا صفحه وبلاگ، مانند عنوان، نویسنده، تاریخ انتشار، دستهبندی و همچنین محتوای خود وبلاگ است.
با افزودن اسکیما وبلاگ به یک پست یا صفحه وبلاگ، صاحبان وبسایت میتوانند شانس خود را برای نمایش محتوای خود در ریچ اسنیپتها افزایش دهند. این موضوع میتواند نرخ کلیک را افزایش دهد و در نهایت ترافیک بیشتری را به وبسایت آنها هدایت کند. علاوه بر این، اسکیما وبلاگ میتواند به موتورهای جستجو کمک کند تا ساختار یک وبسایت و چگونگی ارتباط صفحات مختلف با یکدیگر را درک کنند که میتواند رتبهبندی وبسایت را در نتایج را بهبود ببخشد.
اسکیما بردکرامب
اسکیما Breadcrumb نوعی از نشانه گذاری اسکیما است که برای بهبود ظاهر بردکرامب در یک وبسایت استفاده میشود. Breadcrumbs یک راهنمای پیمایش صفحات است که معمولاً در بالای صفحه وب ظاهر میشود و مسیری را که برای رسیدن به صفحه فعلی طی شده است به کاربر نشان میدهد.
با استفاده از اسکیما بردکرامب، صاحبان وبسایت میتوانند اطلاعات دقیقتری در مورد ساختار و سلسله مراتب وبسایت خود در اختیار موتورهای جستجو قرار دهند. این موضوع میتواند به موتورهای جستجو کمک کند تا روابط بین صفحات مختلف وبسایت را درک کنند و اطلاعات بیشتری را در نتایج جستجو نشان دهند. همچنین این کار میتواند نرخ کلیک را بهبود ببخشد و تجربه کاربری بهتری را برای بازدیدکنندگان وبسایت فراهم کند. اسکیما مارک آپ Breadcrumb معمولاً شامل اطلاعاتی مانند URL صفحه فعلی، آدرس صفحه اصلی وبسایت و آدرس هر صفحه بین آنها است که کاربر برای رسیدن به صفحه فعلی از آنها عبور کرده است.
اسکیما دستور پخت
اسکیما دستور پخت (Recipe) نوعی از دادههای ساختار یافته است که اطلاعاتی را در مورد دستور پخت یک غذا در یک صفحه وب در اختیار موتورهای جستجو قرار میدهد. این نوع اسکیما شامل دادههایی مانند نام غذا، مواد تشکیل دهنده، دستورالعمل پخت، زمان پخت، اطلاعات تغذیه و غیره است.
با افزودن اسکیما دستور پخت به یک صفحه وب، صاحبان وبسایت میتوانند به موتورهای جستجو کمک کنند اطلاعات دستور غذا را بهطور برجستهتر مانند ریچ اسنیپت در نتایج جستجو نشان دهند. این کار میتواند میزان مشاهده دستور غذا را بهبود بخشد و کلیکهای بیشتری را جذب کند.
اسکیما دستور پخت برای وبسایتهایی مفید است که روی آشپزی، پخت و پز یا موضوعات مرتبط با غذا تمرکز میکنند. هنگامی که این اسکیما به درستی اجرا شود، میتواند به کاربران کمک کند دستورالعمل پخت غذاها را راحتتر پیدا کنند و همچنین میتواند به موتورهای جستجو کمک کند تا نتایج جستجوی مرتبط و مفیدتری ارائه دهند.
اسکیما دستور پخت علاوه بر ارائه اطلاعات اولیه دستورالعمل، میتواند جزئیات مفید دیگری مانند تصاویر غذا، امتیاز کاربران و نظرات را نیز شامل شود. این کار میتواند دید جامعتری از یک دستور غذا را در اختیار کاربران قرار دهد و به آنها کمک کند تا تصمیمات آگاهانهتری در مورد دستورهای غذایی نمایش داده شده، بگیرند.
اسکیما سوالات متداول (FAQ)
اسکیما سوالات متداول یکی از رایجترین انواع اسکیما محسوب میشود. با استفاده از این اسکیما، میتوانید به صورت مستقیم سؤالات متداول کاربران را در نتایج جستجوی صفحات خود نمایش دهید. این امر به کاربران کمک میکند تا به سرعت به پاسخ سؤالات خود دست یابند و به طور کلی تجربه کاربری بهتری به آنها ارائه شود.
با اضافه کردن اسکیمای سوالات متداول به صفحات وبسایت خود، میتوانید نرخ کلیک و بازدید سایت خود را بهبود بخشید. این امر به دلیل این است که سؤالات متداول بخش اولیه جستجوهای کاربران هستند و وجود آنها در نتایج جستجو میتواند به افزایش ترافیک سایت کمک کند. به علاوه، اضافه کردن این اسکیما به صفحات وبسایت شما، میتواند به بهبود رتبه آن در نتایج جستجو کمک کند.
اسکیما محصولات
اسکیما محصولات، یکی از رایجترین اسکیماها در طراحی سایت فروشگاهی است. این اسکیما به شما کمک میکند تا اطلاعات محصولاتتان را در گوگل به نمایش بگذارید. به کمک این اسکیما مارک آپ میتوانید اطلاعاتی شامل تصاویر محصول، قیمت، امتیاز کاربران و ... را در صفحه نتایج نشان دهید. به علاوه، با استفاده از این اسکیما، شانس دیده شدن در صفحه نتایج جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو بیشتر میشود.
برای اطلاعات بیشتر در بارهی مارک آپ کردن محصول٬ این ویدیو را با ترجمهی وب۲۴ مشاهده کنید.
اسکیما مشاغل و سازمان ها
نشانه گذاری اسکیما مشاغل و سازمانها، به صاحبان کسبوکارها کمک میکند تا اطلاعات کامل و دقیق در مورد سازمان خود را در نتایج جستجوی گوگل نشان دهند. با استفاده از این اسکیما، میتوانید اطلاعاتی مانند نام سازمان، لوگوی برند، شماره تماس و سایر راههای ارتباطی، آدرس و سایر موارد مرتبط با سازمان خود را در صفحه نتایج گوگل نمایش دهید.
با اضافه کردن اسکیما مشاغل و سازمانها، میتوانید به صورت دقیقتر و کاملتر اطلاعات خود را به کاربران ارائه دهید و این امر به کاربران کمک میکند تا به راحتی اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند. به علاوه، اضافه کردن این اسکیما به صفحات وبسایت شما، میتواند به بهبود رتبه وبسایت شما در نتایج جستجو کمک کند و نرخ کلیک و بازدید سایت شما را بهبود بخشد.
اسکیما افراد مشهور و سرشناس
داده های ساختار یافته افراد مشهور و سرشناس، به وبسایتها این امکان را میدهد که اطلاعات مربوط به فردی را که در جستجوی آن هستند، به صورت ساختارمند و مرتب شده به کاربران خود نمایش دهند. این اطلاعات شامل مشخصاتی مانند نام، تاریخ تولد، جنسیت، محل تولد، شغل و سایر اطلاعاتی میشود که به درک بهتری از شخصیت و زندگی فرد کمک میکند.
اسکیما مناسبتها و رویدادها
با استفاده از اسکیما مناسبتها و رویدادها، میتوانید اطلاعات مربوط به رویدادهای مختلف را به گوگل و دیگر موتورهای جستجو منتقل کنید تا در نتایج جستجو به صورت یک ساختار مرتب و مجزا نمایش داده شوند. این اطلاعات شامل نام رویداد، تاریخ، ساعت و مکان برگزاری و توضیحاتی درباره رویداد میشوند. با نمایش اطلاعات در قالب یک ساختار مرتب، کاربران به سرعت اطلاعات لازم خود را پیدا میکنند و این میتواند برای افزایش بازدید و افزایش نرخ کلیک سایت شما و همچنین دیده شدن رویداد بسیار مفید باشد.
اسکیما ویدئوها
با استفاده از اسکیما ویدئو، میتوان اطلاعات دقیق و مرتبط با محتوای ویدئویی را به موتورهای جستجو ارائه داد. در واقع، این اسکیما این امکان را فراهم میکند تا اطلاعات مربوط به ویدئوی شما، مانند عنوان، توضیحات، نام کانال یا صفحه سازنده و دیگر موارد، به موتورهای جستجو ارسال شود. این کار به کاربران این امکان را میدهد که با جستجوی عنوان ویدئو، کلمات کلیدی مرتبط و نام صفحه سازنده، به سرعت به ویدئو مربوطه دسترسی پیدا کنند. در نتیجه، این اسکیما میتواند به بهبود جایگاه ویدئوی شما در صفحه نتایج جستجو کمک کند و به افزایش ترافیک و بازدید به صفحه و همچنین نمایش ویدئوی شما کمک کند.
از Schema.org بیشتر بدانیم
سایت Schema.org بهمنظور یکپارچهسازی ساختار دادههای اینترنتی و استانداردسازی زبان نشانهگذاری، در سال 2011 با برترین موتورهای جستجو (Google، Yahoo و Bing) وارد یک همکاری تجاری شد. این سایت، آیتم یا اِلمانهای نشانهگذاری را با زبانی استاندارد و قابلدرک در اختیار موتورهای جستجو قرار داد. دستورالعملهای موجود در این سایت دارای یک زبان استاندارد است و اکثر موتورهای جستجو قادر به درک این دستورالعملها هستند. موتورهای جستجو با کمک این نشانهگذاریها (دستورالعملها)، دادهها و اطلاعات دریافتی از هر سایت را طبقهبندی میکنند و با بررسی ساختارشان آنها را در سایت رتبهبندی میکنند. ازآنجاکه هر ساختاری کاربرد خاص خود را دارد برای تاثیرگذاری بر سئوسایت باید هر ساختار را در جایگاه مناسبش استفاده کنید. در غیر این صورت این نشانهگذاریها بر سئو و رتبهبندی سایتتان تاثیری نخواهند داشت.
ذکر این نکته ضروری است که Schema.org دایرهالمعارف زبان Microdata است و سه زبان برای نشانهگذاری وجود دارد: Microdata، Microformats و RDFs که هنگام نشانهگذاری یکی از این سه زبان را همراه با مفاهیمی که در دایرهالمعارف Schema تعریف شده، استفاده خواهیم کرد. از طرفی گوگل هم بارها با پشتیبانی از Schema.org نشان داده است که زبان میکرودیتا را به سایر زبانها ترجیح میدهد.
در ادامه به چند واقعیت در مورد Schema Markup اشاره میشود.
Schema Markup به موتورهای جستجو میگوید چه اطلاعاتی را نشان بدهند؛ محتوای وبسایت که ایندکس شده واضح است که در نتایج جستجو قرار میگیرد، اما با Schema Markup مجموعهای از اطلاعات کوچک با بیان مشخص ایندکس شده و به طور متفاوتی در موتور جستجو قرار میگیرد. به عنوان مثال اگر سایت شما در زمینه موسیقی فعالیت میکند با نشانهگذاری صحیح Schema در اطراف خواننده خاص به موتورهای جستجو میفهمانید که در مورد یک خواننده صحبت میکنید که میتوانید صفحات مربوط به او را مشخص کنید و اطلاعات شخصی و حتی جزئیاتی مانند جوایز و یا خانواده شخص را نشانهگذاری کنید. بنابراین موتورهای جستجو نتایج بهتری را برای کاربران که در حال جستجوی خواننده هستند نشان میدهد.
نشانهگذاری Schema با استفاده از Schema.org در فرمت میکرو دیتا میباشد؛ شما نیاز نیست که مهارت کد گذاری جدیدی را یاد بگیرید. صفحاب وب برای نشانهگذاری هنوز از کدهای HTML استفاده میکنند. تنها تفاوت آن اضافه کردن بخشی از کلمه در Schema.org به میکرودیتای HTML میباشد. این سایت یک استاندارد نشانهگذاری است که مورد قبول همه موتورهای جستجو میباشد و با همکاری تیمی از گوگل، بینگ و یاهو ایجاد شده است. Schema.org دارای مجموعهای از الگوهاست که وب مسترها میتوانند برای نشانهگذاری صفحات HTML از آن استفاده کنند، بنابراین موتورهای جستجو میتوانند نتایج بهتری را بر اساس آنچه کاربران جستجو کردند نشان دهند.
Schema Markup برای کاربران اختراع شد؛ زمانی که وبسایتی دارای نشانهگذاری Schema است کاربران در صفحه نتایج موتور جستجو همه چیز را در مورد آن میتوانند بیبنند که شامل مکان آنها، آنها چه کاری انجام میدهند و اطلاعات دیگری که در حیطه فعالیت سایت مورد نظر باشد. موتورهای جستجو برای کاربران هستند تا اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق آنها به دست آورند. Schema Markup دقیقا همین کار را انجام میدهد.
چرا Schema Markup مهم است؟
Schema Markup به وبسایت شما کمک میکند تا رتبه بهتری را برای انواع محتوای موجود در وبسایت بگیرد. نشانهگذاری اطلاعات میتواند برای مقالات، کسب و کارها، رستورانها، کتاب، فیلم، اپلیکیشن نرمافزار، رویدادها، محصولات و غیره باشد. صدها نوع نشانهگذاری از فروشگاه اسباببازی تا برنامه پزشکی میتواند وجود دارد. اگر شما دارای هر نوع اطلاعاتی برای وب سایت خود باشید یک فرصت خوب است که از itemscope و itemtype مرتبط (تگ های میکرودیتا که در بین کدهای HTML قرار میگیرند و نقش زیادی در سئو و بهینهسازی سایت دارند) استفاده کنید.
وبسایتهایی که از Schema Markup استفاده میکنند رتبه بهتری را در صفحه نتایج موتور جستجو نسبت به سایتهایی که از نشانهگذاری استفاده نمیکنند میگیرند. در یک مطالعه مشخص شده است که وبسایتهای دارای نشانهگذاری، رتبه بالاتری نسبت به سایتهای بدون Schema Markup داشتند. به این دلیل که این سایتها نحوه نتایج متفاوتی با سایر رقبا نشان میدهند و بنابراین شانس کلیک شدن بر روی وبسایت افزایش مییابد. در حالی که کاملا روشن نیست که نتیجه بالاتر تنها مرتبط با نشانهگذاری باشد، بدیهی است که ممکن ارتباط به آن داشته باشد.
در حال حاضر، یک سوم از نتایج جستجوی گوگل، دارای Rich Snippet هستند که شامل Schema Markup هم میشود. اما طبق Searchmetrics تنها 0.3 از وبسایتها از Schema Markup استفاده میکنند.
بیشتر بخوانید: دادههای ساختار یافته (structured data)
در کدام قسمت از سایت امکان استفاده از اسکیما وجود دارد؟
معمولا موتورهای جستجو برخی دادههای موجود در سایت را بهراحتی تشخیص نمیدهند. یکی از این موارد زمان و تاریخ است. زیرا فرمت تاریخها متفاوت هستند. به همین خاطر برای اینکه یک موتور جستجو درک کند که یک رویداد مربوط به چه زمانی است، سئوکاران از نشانهگذاری Event برای نمایش رویداد موردنظر استفاده میکنند. دادههای دیگری نیز وجود دارند که اگر با قواعد اسکیما نشانهگذاری شده باشند بهسادگی توسط موتورهای جستجو شناسایی میشوند. دادههایی مثل نویسنده، عکسهای سایت، آخرین ویرایش انجامشده، رویداد، نمایش محصول، معرفی شخص، عنوان صفحه، تاریخ انتشار، فرمت صفحه و ... . موارد بسیارِ دیگری نیز وجود دارند که برای شناخت آنها میتوانید به وبسایت Schema.org سر بزنید و با کدهای بیشتری هم آشنا شوید.
چگونه از Schema Markup بر روی وبسایت خود استفاده کنیم؟
حال پس از درک نشانهگذاری Schema توضیح میدهیم که چگونه از Schema Markup استفاده کنیم. بنابراین مراحل زیر را دنبال کنید:
1- به راهنمای گوگل (Google's Structured Data Markup Helper) با لینک https://www.google.com/webmasters/markup-helper/u/0/ بروید.
2- نوع اطلاعاتی که شما تصمیم به نشانهگذاری دارید را انتخاب کنید؛ در اینجا گزینههای مختلفی لیست شده است، البته این لیست کامل نیست. در مثال زیر تیک مقاله زده شده است که یکی از رایجترین انواع محتوا میباشد.
3- سپس در کادر، URL صفحه یا مقالهای که میخواهید نشانهگذاری کنید قرار (paste) دهید؛ اگر شما تنها HTML دارید شما میتوانید به جای آن قرار (paste) دهید. سپس start tagging را کلیک کنید.
صفحه در ابزار نشانهگذاری بارگذاری خواهد شد و شما با یک فضای کاری برای مرحله بعدی نشانهگذاری و بخشهای تگ گذاری رو به رو خواهید شد. شما صفحه سایت خود را در سمت چپ و آیتمهای دیتا را در سمت راست مشاهده میکنید.
4- هایلایت کنید و نوع عناصری را که میخواهید نشانهگذاری کنید انتخاب کنید؛
از آنجایی که بخشی از محتوا مقالهای از سایت Kissmetrics است ما قصد داریم نام مقاله را به منظور نشانه گذاری «نام» هایلایت کنیم. پس از پایان هایلایت Name را از tool انتخاب میکنیم.
زمانی که Name را انتخاب کردیم این ابزار به آیتم دیتا در سمت راست اضافه میشود.
5- ادامه اضافه کردن بخشهای مورد نظر برای نشانهگذاری؛
از لیست آیتمهای دیتا مانند راهنما استفاده کنید و بخشهای دیگری در مقاله را که میخواهید آنها را به لیست نشانهگذاری اضافه کنید هایلایت کنید. شما احتمالا قادر نخواهید بود که هر آیتم در لیست را تگ کنید. تنها مواردی که شما مجاز هستید اضافه میشود. به عبارت دیگر هر کدام از ساختارهای موجود در سایت schema.org باید متناسب با نوع سایت به کار برده شود و استفاده بیجا از آنها باعث میشود گوگل رتبهبندی شما را در نتایج نشان ندهد.
مطالعه بیشتر: روش های بهبود رتبه بندی
6- ایجاد HTML؛
هنگامی که نشانهگذاری شما پایان یافت بر روی Create HTML کلیک کنید.
در ادامه شما خواهید دید که HTML صفحه شما با میکرودیتای مرتبط در نقطهای که انتخاب کردید قرار داده میشود.
7- Schema Markup را به صفحه سایت خود اضافه کنید؛
سپس به سیستم مدیریت محتوا (CMS) و یا سورس کد (Source code) خود بروید و قطعات کوچک هایلایت شده را در محلهای مناسب اضافه کنید. نشانگرهای زرد را در نوار پیمایش (scrollbar) برای یافتن کد Schema Markup پیدا کنید.
یک راه جایگزین ساده دانلود فایل HTML به طور خودکار میباشد و سپس کپی و قرار دادن آن (paste) در سیستم مدیریت محتوا (CMS) و یا سورس کد (Source code) میباشد.
زمانیکه شما بر روی Finish کلیک میکنید برای شما یک سری از مراحل بعدی نمایش داده میشود که بر روی Continue کلیک کنید.
8- از ابزار Structured Data Testing برای چک کردن درستی دستورالعملهای داده شده استفاده کنید؛
به جای تجزیه و تحلیل صفحه وب منتشر شده، قصد داریم کدی را بررسی کنیم که ایجاد شده و یا دانلود کردیم.
هنگامی که کد قرار داده میشود (paste)، کلیک بر روی Preview میکنیم. ابزار Testing به ما نشان می دهد که چه مقالهای در نتایج صفحه موتور جستجو شبیه خواهد بود.
علاوه بر این میتوان هر عنصر نشانهگذاری دیگری که اضافه شده را بررسی کرد.
اگر لازم بود، میتوان به طور مستقیم HTML را در ابزار Testing به منظور به روز رسانی Schema و پپش نمایش نتایج دوباره ویرایش کرد.
اسکیما چطور بر سئو سایت تاثیر میگذارد؟
زمانی که با استفاده از اسکیما، سایتتان را نشانهگذاری میکنید، مثل این است که به موتورهای جستجو آدرس میدهید تا بتوانند سایتتان را پیدا کنند. زیرا به کمک این نشانهها موتور جستجو کلمات کلیدیتان را راحتتر تشخیص میدهند و نتایج بهتری را در صفحه نتایج جستجو در اختیار کاربران قرار میدهند. اسکیما با افزایش ریچ اسنیپتِ محتوایتان، کمک میکند نسبت به رقبایی که رتبه بالاتری از سایت شما دارند، نرخ کلیک (CTR) بالاتری به دست آورید. این نکتهی بسیار مهمی است زیرا تحقیقات نشان میدهد اسکیما میتواند 30-15 درصد نرخ کلیک سایتتان را بالا ببرد. با بهبود نرخ CTR سایتتان، مطمئنا شانس بیشتری برای دیده شدن در صفحه نتایج جستجو خواهید داشت.
خدمات وب24: سئو و بهینه سازی سایت
روشهای افزودن اسکیما به سایت
برای استفاده از کدهای اسکیما در سایت روشهای مختلفی وجود دارد؛ روشهایی مثل نوشتن کدهای اختصاصی، استفاده از افزونههای آماده یا ابزارهای رایگان. بااینحال همانطور که قبلا گفتیم گوگل، میکرودیتا را به سایرین ترجیح میدهد. در ادامه مراحل انجام روش میکرودیتا و روش استفاده از یک نرمافزار ساده و کاربردی را آموزش خواهیم داد.
روش استفاده از میکرودیتا
میکرودیتا شامل سه تگ itrmtype، itemprop و itemscope است که هرکدام برای موضوع خاصی بهکارگرفته میشوند. برای مثال اگر بخواهید در سایتتان مقالهای را با موضوع «معرفی فیلم» با استفاده از روش میکرودیتا نشانهگذاری کنید، باید طبق مراحل زیر پیش بروید:
1. تگی مانند نمونهی زیر ایجاد کنید.
<div>
<h1/>گذشته<h1>
<span/>کارگردان: اصغر فرهادی<span>
<span/>اجتماعی<span>
</div>
2. برای همه ما مشخص است که موضوع این تگ، معرفی فیلم است اما برای اینکه موتورهای جستجو هم این موضوع را متوجه بشوند، از زبان میکرودیتا استفاده میکنیم. در میکرودیتا، itemtype موضوع تگ را برای موتورهای جستجو مشخص میکند و itemscope حوزه تگ را نشان میدهد و باعث میشود که موتور جستجو این باکس را بهطور کامل بررسی کند. حال باید از این دو تگ در تگی که طی مرحله اول ساختهاید به شکل زیر استفاده کنید:
<div itemscope itemtype=”http://schema.org/Movie”>
<h1>گذشته</h1>
<span>کارگردان : اصغر فرهادی</span>
<span>اجتماعی</span>
</div>
3. در این مرحله برای بهینه سازی اجزای این باکس و محتویاتش برای موتورهای جستجوگر باید از تگ itemprop استفاده کنید:
<div itemscope itemtype=”http://schema.org/Movie”>
<h1 itemprop=”name”>گذشته</h1>
<span>کارگردان : <span itemprop=”director”> اصغر فرهادی</span></span>
<span itemprop=”genre”>اجتماعی</span>
</div>
4. به این صورت کد اسکیمای شما آماده میشود. با رسیدن به این مرحله میتوانید بعد از تگ<head> آن را در سایتتان قرار دهید.
نکته 1 : شما هر موضوعی را که برای باکسها تعریف میکنید باید از itempropهای مخصوص آن موضوع هم استفاده کنید. در مثال معرفی فیلم گذشته، نام فیلم با «name»، کارگردان با «director» و نوع (ژانر) فیلم با «gener» مشخصشده است. اگر شما در نظر دارید که برای موضوعات دیگری از کد اسکیما استفاده کنید، میتوانید به لینک Schema.org/docs/full.html سر بزنید. در این صفحه با کلیک روی هر موضوع itempropهای مربوط به آن برایتان نمایش داده میشود.
نکته 2 : درصورتیکه طراحی وبسایتتان را با استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس انجام شده است، کار سادهتر خواهد بود. به این خاطر که میتوانید برای استفاده از میکرودیتا از یک پلاگین (افزونه) schema creator استفاده کنید.
استفاده از ابزار Structured Data Markup Helper
Structured Data Markup Helper ابزار بسیار مفیدی که محصول شرکت گوگل است و از آن میتوانید برای نشانهگذاری اسکیما در سایتتان استفاده کنید. روش کار با این نرمافزار بهصورت زیر است:
1. با کلیک روی لینک structured Data Markup Helper میتوانید از این ابزار استفاده کنید. در صفحهای که باز میشود باید یکی از موضوعات موردنظرتان را انتخاب کنید. درزمینهی نشانهگذاری اسکیما بیشترین کاربرد به موضوع مقاله (Article) اختصاص دارد. در صورت انتخاب گزینه Article باید آدرس مقالهای را که قصد دارید برایش اسکیما ایجاد کنید، در کادر پایین صفحه تایپ و سپس روی Start Tagging کلیک کنید.
2. در صفحهای که باز میشود، مقالهتان در سمت چپ قرار دارد و در سمت راست، اطلاعات مربوط به مقاله را مشاهده خواهید کرد. در این قسمت شما باید موارد موردنظرتان برای نشانهگذاری را هایلایت کنید. درصورتیکه نام مقاله را هایلایت کنید، اسکیمای «نام» نمایان میشود. روی گزینه «name» کلیک کنید تا برنامه آن را به ستون My Data Items اضافه کند. سپس روی گزینه Create HTML کلیک کنید تا قطعه کد موردنظرتان آماده شود.
3. در این مرحله به منبع کد (CMS)تان بروید و این قطعه کد را جایگذاری کنید. نقطههای زردرنگ در نوار اسکرول شما را راهنمایی خواهند کرد. در پایان روی «Finish» کلیک کنید.
با استفاده از ابزار Google Structured Data میتوانید در صفحه نتایج، وضعیت صفحهای که این مراحل را برایش طی کردهاید، مشاهده کنید. بهعلاوه این امکان برایتان وجود دارد که دوباره کد را ویرایش کنید و نتیجه را مجددا بررسی کنید.
اسکیما دیتا استراکچر (structured data schema) یا داده ساختار یافته چیست؟
داده ساختار یافته روشی برای آسان کردن کار موتور جستجو است تا با نشانهگذاری قسمتهای مختلف متن درک کند، در واقع با استفاده از اسکیما ها داده های متنی، به داده های ساخت یافته و معنادار تبدیل می شوند و مفهوم پیدا می کندن، به عنوان مثال می توان در نظر گرفت که منظور شما از اعداد و کلمات درون متن چیست، آیا عدد موجود در متن قیمت یک محصول را نمایش می دهد یا تعداد موجودی را و... نشانهگذاری روش لیبل گذاری و ساماندهی دادهها به شیوهای مناسب و منطقی است. برای مثال با نشانهگذاری یک کالا علاوه بر مشخص کردن توضیح یک کالا میتوان قیمت، تاریخ انقضا، تعداد و غیره را مشخص کرد.
خدمات وب24: طراحی سایت با وردپرس
چگونه اسکیما مارکآپ میتواند به سئو کمک کند؟
محتوی اسکیما میکرودیتا در کد HTML میتواند به خزندههای موتور جستجو کمک کند که محتوای صفحه شما را به طور مؤثر درک کنند. این به نوبه خود میتواند قابلیت دید شما را افزایش دهد. بنابراین با قرار دادن برخی نشانهگذاری یا مارکآپ در اطراف انواع خاصی از اطلاعات استاندارد درون متن، منجر به تشخیص بهتر موتور جستجو میشود. برخی از انواع دادهای که موتور جستجو میتواند با اسکیما مارکآپ شناسایی کند شامل مکانها، آدرسها، شماره تلفن، دستورالعمل، مقالات خبری و بسیاری از موارد دیگر است. به عنوان مثال موردی را که میخواهید بر روی صفحه شناسایی کنید یک دستور غذا با اسکیما مارآپ است. برای این کار میتوانید جنبههای کلیدی از دستور غذا از جمله یک خلاصه، یک URL تصویر برای عکس ظرف و نیز امتیاز بندی کاربرانی که این دستور غذا را امتحان کردهاند را تعیین کنید. در ادامه به برخی از مزیتهای اسکیما مارکآپ اشاره میشود.
اسکیما رتبهبندی جستجوی وبسایت را ارتقا میدهد: اگر چه گوگل مت کاتز (Googles Matt Cutts) هیچ بیانیه رسمی مبنی بر اینکه سئو را بهبود میبخشد نداده است، اما برخی پیشرفتهای قابل توجهی برای بسیاری از شرکتهایی که نشانهگذاری را بر روی سایت خود اجرا کردهاند داشته است؛ و باعث سبقت گرفتن از رقبایی شده که این ایده را کنار گذاشتهاند. به این دلیل که موتورهای جستجو قادرند بهتر درک کنند که وبسایت در مورد چیست و در نتیجه ایندکس شدن سریعتر و دقیقتر انجام میشود.
نرخ کلیک را بهبود میبخشد: از آنجا که اکثر وبمستران آگاه هستند، ریچ اسنیپت نقش بنیادی را در نرخ کلیک (CTR) ایفا میکند، اگر چه هیچ تضمینی وجود ندارد که گوگل و دیگر موتورهای جستجو از این دستورالعمل پیروی کنند، در صورتی که آنها محتوای دیگری را در میان صفحات وب شما مییابند که بیشتر مرتبط برای جستجوی کاربران باشد، اسکیما مارکآپ اطلاعات مرتبطی در مورد محصول نشان میدهد که مشتریان به دنبال آن هستند. تحقیقات نشان میدهد که ریچ اسنیپتهای اطلاعات میتوانند نرخ کلیک را به اندازه 30% افزایش دهند.
پیشی گرفتن از رقبا: بر حسب مطالعات اخیر، کمتر از 1% وبسایتها در واقع از اسکیما میکرودیتا استفاده میکنند. این مقدار کم میتواند علتی باشد که وبمستران استفاده از قدرت و مزایای استفاده از اسکیما مارکاپ را دست کم بگیرند. با اضافه کردن نشانهگذاری به وبسایت و ویدئوها، گوی سبقتی در رتبهبندیهای موتور جستجو نسبت به رقبایی دارید که از نشانهگذاری استفاده نکرده است.
نشانهگذاری میتواند بر میزان فروش تأثیر بگذارد: برای وبسایتهای تجارتی اسکیما مارکآپ میتواند به عنوان الویت اولیه در نظر گرفته شود. زمانیکه شخص در حال جستجو برای کالای خاص است داده ساختار یافته خواهد گفت که به عنوان مثال قیمت محصول چقدر است، آیا آیتمی در انبار است و همچنین رتبهبندی ستاره را بر اساس مشاهده مشتریان قبلی نمایش میدهد. این نه تنها نرخ کلیک را تا حدودی افزایش میدهد، همچنین به مشتریان آرامش ذهن میدهد که آنها واقعا میتوانند به شما اعتماد کنند و اینها به طور مستقیم بر روی صفحه نتایج جستجو دیده میشود.
چرا باید از اسکیما مارکآپ استفاده کرد؟
یکی از وظایف موتور جستجو شناسایی چگونگی مرتبط بودن صفحه به پرس و جوی (query) کاربر است. داده ساختار یافته (Structured data) میتواند به موتور جستجو کمک کند به این دلیل که به صراحت میگوید چه نوع دادهای موجود است؛ بنابراین برای موتورهای جستجو مقایسه کردن صفحات را با هم آسانتر میکند. اسکیما مارکآپ میتواند به شما کمک کند که رفتار بصری بیشتری در صفحه نتایج جستجو کسب کنید؛ به عنوان مثال نشان دادن ستارههای کوچک برای آیتمهای بررسی.
خدمات وب24: تولید محتوا
استاندارد جدیدی که گوگل برای نشانهگذاری پیشنهاد میکند JSON-LD است. مخفف نشانهگذاری JSON-LD داده لینک شده جاوا اسکریپت (JavaScript Object Notation Linked Data) میباشد. یکی از بهترین مزیتهای JSON-LD در مقایسه با دیگر روشهای نشانهگذاری داده ساختار یافته، جدا کردن داده ساختار یافته از محتوای درون صفحه است که میتواند نگه داشتن با هم داده ساختار یافته و HTML و محتوای صفحه را بدون اینکه هیچ کدام به هم بریزند بسیار آسانتر کند. یکی دیگر از تفاوتهای JSON-LD این است که میتواند مواردی را معرفی کند که در آن صفحه وجود ندارد؛ به عنوان مثال برای معرفی شماره تماس شرکت به موتور جستجو لزومی ندارد که حتما در صفحه مورد نظر وجود داشته باشد. در حال حاضر نشانهگذاری JSON را به غیر از گوگل همه موتورهای جستجو پشتیبانی نمیکنند و البته مشکلاتی را برای ناشران وب ایجاد میکند. آیا آنها باید یک نوع نشانهگذاری که به طور گستردهتر مورد استفاده قرار میگیرد را به کار برند؟ و یا باید نشانهگذاری که برای گوگل بهتر است به کار برند؟ پاسخها بستگی زیادی به هزینه و سود آنالیز، به الگوهای ترافیک و آنچه که فکر میکنید پتانسیل ترافیک است دارد.
به طور کلی نشانههایی وجود دارد که نتایج جستجو با نشانهگذاری باعث بهتر شدن نرخ کلیک خواهد شد؛ اما اینکه تنها اسکیما مارکآپ را اجرا کنید بدان معنا نیست که به طور اتوماتیک سایت بهتری دارید. نشانهگذاری قطعا سئوی وبسایت را ارتقا میدهد اما بدان معنا نیست که سایت شما بهتر از سایتی است که این تگها را اجرا نکرده است. گوگل به شما منحصرا بر اساس پیادهسازی اسکیما مارکآپ رتبه نمیدهد.
جمعبندی: اسکیما چیست؟
باوجود اینکه برای هیچ سایتی، الزامی وجود ندارد که از نشانهگذاری اسکیما استفاده کند اما نتایج نشان میدهد سایتهایی که از این روش استفاده میکنند رتبه بهتری در صفحه نتایج به دست میآورند. با توجه به اینکه تنها از نتایج گوگل دارای کدهای نشانهگذاری اسکیما هستند، شما با تولید محتوای خوب و استفاده از اسکیما خواهید توانست بهراحتی از سیاهیلشکر سایتهای بدون اسکیما پیش بیافتید.
ممنون به خاطر مطلب جامع و کاملی که تولید کردید
ایا به کار بردن زیاد structured data برای سئو مضر می باشد؟ در صفحه اصلی حداکثر چند نوع structured data می توان به کار برد؟
سلام دوست عزیز
استفاده از structured data محدودیت ندارد و به سئو سایت آسیب نخواهد زد. به این نکته توجه کنید که هر صفحه باید structured data متناسب با خود داشته باشد.