علم سئو در دو سال اخیر تغییرات و پیشرفتهای متعددی را تجربه کرده است و بسیاری از بازاریابان استراتژیهای خود را برای کسب رتبه بهتر در گوگل، تغییر دادهاند، مثلا بالا بردن رتبه سایت در گوگل از طریق کلمات کلیدی دیگر به راحتی گذشته نیست و متخصصان سئوی کارکشته، قطعا در سال ۲۰۱۹ برای بهبود رتبه سئو، پیشنهادهای متنوعتری به شما ارائه میکنند. با توجه به سختتر شدن بهبود سئو سایت و شناخته شدن روشهای سئو کلاه سیاه (black hat SEO)، کمتر کسی را میبینید که به سراغ سئو کلاه سیاه برود، بلکه بیشتر به سمت نوعی از سئو جذب میشوند که سئو منفی (Negative SEO) نام دارد.
سئو منفی یا Negative SEO چیست؟
سئو منفی یا Negative SEO مجموعهای از تکنیکهای کلاه سیاه و غیراخلاقی از نظر گوگل است که برای دستکاری کردن و خراب کردن رتبه رقیب استفاده میشود. این روش های سئو منفی Negative SEO بسیار خطرناک هستند و می توانند ضربات جبران ناپذیری به سایت شما بزنند و یکی از نشانه های آن می تواند افت رتبه ناگهانی و شدید سایت شما روی کلمات کلیدی مختلف باشد. در کل سئوی منفی به مجموعهی اقدامات غیراخلاقی و سیاهی گفته میشود که رقبا یا خرابکاران برای ضربه زدن به جایگاه شما در نتایج گوگل انجام می دهند.
تکنیک های سئو منفی کدامند؟
میتواند شامل موارد زیر باشد:
- هک کردن وبسایت
- ایجاد هزاران لینک ناخواسته به وب سایت شما
- کپی کردن مطالب وبسایت شما و منتشر کردن آن در سایت دیگر به صورت غیر مجاز
- استفاده از لینکهایی برای وبسایت شما که از کلمات کلیدی مانند Viagra ،Poker Online و موارد مشابه در آن استفاده شده باشد.
- ایجاد حسابهای کاربری غیرواقعی(fake) در وبسایت شما که موجب آسیب زدن به شهرت شما میشود.
- حذف بکلینکهای سایت شما.
آیا سئو منفی تهدیدی جدی برای وبسایت شماست؟
بدون تردید، سئوی غیراصولی موجب آسیب وارد کردن به سایت شما میشود. سئو منفی واقعی است و سایتهای بیشماری با این مشکل مواجه شده و با آن دست و پنجه نرم کردهاند. اجتناب از Negative SEO، راحتتر از مقابله و رفع خرابیهای ناشی از آن است. متاسفانه یکی از دلایل رو آوردن به Negative SEO، هزینه کم آن است و داستانهای پیرامون نتایج پربار آن، صاحبان کسب و کارها را به اجرای سئو منفی، ترغیب میکند. در سایتهایی مانند Fiverr که مخصوص فریلنسرهاست، این روش، کارجویان زیادی دارد.
چگونه سایت خود را از سئو منفی محافظت کنیم؟
• استفاده از ابزار گوگل وبمستر تولز برای هشداردهی از طریق ایمیل:
گوگل میتواند در صورتی که سایت شما توسط نرمافزارهای مخرب مورد حمله قرار میگیرد، به شما هشدار دهد.
همچنین گوگل میتواند ایندکس نشدن صفحات سایتتان را به اطلاع شما برساند. در صورتی که مشکل اتصال به سرور را دارید، شما را مطلع میسازد. اگر توسط گوگل دچار پنالتی شوید، گوگل به شما اطلاع میدهد.
بنابراین اتصال گوگل وبمستر تولز به سایت مزایای زیادی دارد. به شما پیشنهاد میکنیم اگر این کار را انجام ندادهاید، بدون فوت وقت، وارد Google Webmaster tools شوید و گزینه اخباررسانی از طریق ایمیل را فعال کنید.
• بک لینکهای سایت خود را کنترل کنید:
کنترل کردن لینکهای خارجی از مهمترین اقدامات برای جلوگیری از اسپمهاست. رقبا معمولا از طریق اجرای سئو منفی بر روی وبسایت شما لینکهای باکیفیت پایین ایجاد میکنند یا از طریق ریدایرکت، بازدیدکنندگان شما را به لینکهای بی کیفیت هدایت میکنند. کشف اینکه چه زمانی لینکهای باکیفیت پایین و ریدایرکت ها بر روی سایت شما اجرا میشود، مهمترین گام شما در جلوگیری از سئو منفی است.
میتوانید از ابزارهایی مانند Ahrefs یا OpenSiteExplorer استفاده کنید تا به صورت دستی افرادی را که به سایت شما لینک میدهند، شناسایی کنید. این ابزارها مانع از اجرا شدن Negative SEO بر روی سایت شما میشوند. یکی از بهترین ابزارها، MonitorBacklinks است که کار کردن با آن بسیار ساده بوده و به شما ایمیل میفرستد تا وضعیت بکلینکهای سایتتان را به اطلاع شما برساند. همچنین این ابزار هنگامی که لینکهای مهم دریافت میکنید، به شما اطلاع خواهد داد. برای استفاده از مانیتور بکلینک و ممانعت از اجرای سئو منفی، کافی است حساب کاربری ایجاد کرده و آدرس دامنه سایتتان را در آن ثبت کنید.
• از بهترین لینکهای خارجی(Backlink) های سایتتان محافظت کنید:
اغلب اوقات، اسپمکنندگان تلاش میکنند که بهترین لینکهای خارجی به سایت شما را حذف کنند. آنها معمولا با صاحب لینک تماس برقرار میکنند، از اطلاعات شما مانند اسم و اطلاعات شخصی استفاده میکنند و ایمیلی رسمی ارسال میکنند تا بکلینک ایجادشده را حذف کنند. برای جلوگیری از این سوءاستفاده که مصداق سئو منفی است، میتوانید دو کار انجام دهید:
زمانی که با وبمسترها ارتباط برقرار میکنید، از آدرس ایمیلی استفاده کنید که نام دامنهتان در آن ثبت شده است. این روش مانع از سوء استفادههای احتمالی و سئو منفی از آدرس ایمیل شما میشود. آدرس ایمیلی که استفاده می کنید، باید به این شکل باشد:
yourname@yourdomain.com
برای جلوگیری از سئو منفی، بهترین بکلینکهایتان را دنبال کنید. برای این کار میتوانید از MonitorBackLinks استفاده کنید که بک لینکهایتان را بر اساس رتبه صفحه یا شبکه اجتماعی فهرست میکند.
برای بکلینکهایی که از نظر شما ارزشمند هستند، برچسب تهیه کنید تا مطمئن شوید که آنها را به اشتباه حذف نمیکنید. تگها یا برچسبهایی که برای لینکها انتخاب میکنید، میتواند مانند این تصویر باشد:
بعد از ایجاد این فهرست، کنترل کنید تا در جریان تغییر وضعیت این لینکها قرار بگیرید. اگر به هر دلیلی لینکهای باارزش خود را از دست دهید، میتوانید با وبمستر تولز تماس برقرار کنید تا متوجه علت حذف لینک خود بشوید. سئو منفی خیلی اوقات به صورت زیرپوستی عمل میکند و شما متوجهش نمیشوید.
• سایت خود را از تروجانها و هکرها محاظفت کنید:
امنیت سایت در سئو بسیار مهم است و یکی از عوامل سئو منفی، عدم رعایت نکات امنیتی است. برای جلوگیری از هرزنامهها، موارد متعددی وجود دارد که میتوانید اجرا کنید. اگر از وردپرس استفاده میکنید، Google Authenticaor Plugin را نصب کنید و ورودتان را دو مرحلهای کنید تا جز شما، کسی نتواند وارد سایت شود. پسوردی قوی انتخاب کنید که امکان هک شدن آن کم باشد. از دیتابیس و فایلهای خود بکآپ تهیه کنید. همچنین اگر سایت شما امکان آپلود فایل را به کاربرانتان میدهد، از شرکت پشتیبانی خود بخواهید که برای جلوگیری از بدافزارها، برای سایت شما آنتیویروس نصب کند.
• محتوای کپی شده را کنترل کنید:
یکی از رایحترین تکنیکهای اسپمرها برای سئو منفی، استفاده از محتوای کپی و تکراری است. آنها محتوای سایت شما را کپی میکنند و آن را در سایتهای مختلفی پخش میکنند. اگر حجم زیادی از محتوای سایت شما کپی باشد، به احتمال قوی، دچار پنالتی گوگل میشوید!
میتوانید از سایت Copyscpae محتواهای تکراری را کشف کنید. کافی است بخشی از محتوای سایتتان را در این ابزار کپی کنید تا به شما نشان بدهد که این محتوا در چه سایتهای دیگری بدون اجازه شما منتشر شده است.
• منشن شدن در شبکههای اجتماعی را کنترل کنید:
گاهی اوقات اسپمرها اکانتهای جعلی در شبکههای اجتماعی ایجاد میکنند و از نام و اطلاعات وبسایت و شرکت شما استفاده میکنند که بر رتبه سئو سایت شما تاثیر میگذارد و موجب سئو منفی سایت شما میشود. شما باید این حسابهای کاربری را با ریپورت کردنشان به عنوان اسپم، انجام دهید و نگذارید فالوئرهای زیادی کسب کنند. از سایت Mention میتوانید استفاده کنید تا متوجه شوید در چه جاهایی و در کدامیک از شبکههای اجتماعی، منشن میشوید. با ایجاد حساب کاربری در این سایت و فعال کردن گزینه «Create alert» میتوانید اسم برند خود و کلمات کلیدی که برای شما مهم است، درج کنید. میتوانید از زبانهای مختلفی استفاده کنید و کلمات کلیدی را به چند زبان، مثلا فارسی و انگلیسی درج کنید.
• سرعت وبسایت خود را کترل کنید:
اگر سایت شما برای لود شدن به زمان زیادی نیاز دارد، ممکن است یکی از علل آن تلاش اسپمرها برای پایین آوردن سرور شما باشد. از سایت pingdom استفاده کنید تا زمان لازم برای لود شدن وبسایت تان را کنترل کنید. کم کردن سرعت لود شدن سایت، یکی از تکنیک های سئو منفی است.
• قربانی استراتژیهای نادرست سئو برای سایت خود نشوید:
ممکن است روشهایی برای سئو سایتتان استفاده کنید که از نظر گوگل مجاز نباشد. مراقب باشید که: ۱. به سایتهای پنالتیشده لینک ندهید زیرا یکی از راههای Negative SEO است که رقبا میتوانند علیه شما استفاده کنند؛ ۲. لینک نخرید؛ ۳. پستهای مهمان غیرمعتبر منتشر نکنید؛ ۴. اگر برای سایتتان تبلیغات میگیرید و لینک میفروشید، آن را جزو لینکهای nofollow قرار دهید.
• برای خود دشمن نتراشید:
با مشتریان خود بحث نکنید و آنان را تحقیر نکنید، زیرا موجب دشمن شدن آنها با خودتان خواهید شد. سه نوع اسپمر وجود دارد: کسانی که برای سرگرمی و تفریح این کار را انجام می دهند، کسانی که قصدشان انتقام گرفتن است و کسانی که به قصد رقابت در موتورهای جستجو، شما را اسپم میکنند و قصدشان سئو منفی است.
نتیجه گیری
از مباحث گفته شده چنین نتیجه می گیریم که امنیت وبسایت و نمایش موتورهای جستجو از مهمترین عوامل برای سایتهایی هستند که قصد بالا بردن رتبه خودشان را دارند. سئو منفی میتواند تلاشهای شما برای بالابردن رتبه در گوگل را از بین ببرد. بنابراین بهتر است این موارد را به خاطر بسپارید:
- سیستم هشداردهی گوگل وبمستر تولز را راهاندازی کنید.
- بکلینکهای سایتتان را کنترل کنید و گزینه اطلاعرسانی را فعال کنید تا هنگام دریافت لینکهای جدید، مطلع شوید. از ابزار MonitorBacklinks حتما استفاده کنید. طرز کار آن را پیشتر توضیح دادهایم.
- سایت خود را از تروجانها و هکرها محافظت کنید. از افزونهGoogle Authenticator برای وردپرس استفاده کنید.
- با استفاده ازCopyScape برای شناسایی محتوای تکراری استفاده کنید.
- از طریق سایت Mention نامبردن از شرکت و برند خود را در شبکههای اجتماعی، پیگیری کنید.
- سرعت وبسایتتان را با ابزار Pingdom اندازه بگیرید.
- به صورت اتفاقی در دام سئو منفی نیافتید.
- برای برند خود دشمن نسازید و مشتریمدار باشید.