ابزارهای زیادی برای سئو سایت وجود دارند که moz یکی از قدرتمندترین آنهاست. در این مقاله به این سوال میپردازیم که moz چیست و چه ابزارهایی را شامل میشود؟ سایت ماز یک منبع آموزشی بسیار مفید است که با مقالات و ویدیوهای بسیار باکیفیت و بهروز میتواند نیاز کسانی که به دنبال منابع آموزشی هستند را برآورده کند و مجموعه ابزارهای کاملی را برای کسانی که میخواهند سئوی وبسایت خود را در عمل انجام دهند فراهم کرده است.
سایت Moz چیست؟
سایت ماز توسط رند فیسکین و گیلیان موسیگ (Rand Fishkin and Gillian Muessig) در سال 2004 شروع به کار کرد. هدف آنها این بود که شرکتها را به استفاده از سئو بهعنوان بخشی از فعالیتهای بازاریابی دیجیتال تشویق کنند. در ابتدا این سایت یک بلاگ با نام SEOmoz بود که در آن علاوه بر محتواهای آموزشی، متخصصان سئو میتوانستند تجربیات خود را به اشتراک بگذارند. بعد از مدتی مشاوره در حوزه سئو را در پیش گرفتند. در سال 2013 نام خود را به ماز تغییر دادند و به ارائه خدمات و ابزارهای موردنیاز کسبوکارها برای سئوی وبسایت پرداختند.
سایت moz بخشهای مختلفی دارد که بیشتر این قسمتها رایگان هستند و برای استفاده از برخی از آنها نیازمند خرید اکانت pro هستید.
Moz pro چیست؟
با نسخه حرفهای ماز (Moz Pro) امکانات بسیاری مانند مدیریت و ردیابی جایگاه وبسایتتان در رتبهبندی، تحقیق کلمات کلیدی پیشرفته، ارزیابی لینکها، بررسی مشکلات سئوی سایت، بهینهسازی صفحات و ارائه گزارش عملکرد سایت در اختیار شما قرار میگیرد. میتوانید به مدت 30 روز به صورت رایگان از امکانات اکانت حرفهای ماز استفاده کنید که البته دریافت آن نیازمند ساخت حساب و داشتن شماره حساب بینالمللی است. در انتهای این مقاله بهصورت کامل به امکانات moz pro اشاره خواهیم کرد.
معرفی بخشهای مختلف سایت Moz
اما میرسیم به این بخش که امکانات مختلف سایت ماز چیست؟ سایت Moz امکانات زیادی دارد که تقریبا تمام نیازهای متخصصان سئو را پوشش میدهد. در این بخش به معرفی و توضیح مختصر بخشهای مختلف سایت Moz میپردازیم.
بخش keyword explorer سایت moz
ابزار keyword Explorer یکی از بهترین ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی است که اطلاعاتی مانند میزان جستجوی کلمه کلیدی، سختی رقابت و نرخ کلیک کلمات را ارائه میدهد.
بخش link explorer سایت moz
در بخش لینک اکسپلورر با واردکردن آدرس سایت خود یا هر سایت دیگری میتوانید گزارش جامعی در مورد بک لینک ها فعال و غیرفعال، فرصتهای بالقوه برای گذاشتن بک لینک و بک لینکهای رقبایتان مشاهده کنید.
بخش site crawl سایت moz
این بخش مخصوص بررسی مشکلات سئویی و فنی وبسایت شماست. با واردکردن آدرس خود در این بخش میتوانید مشکلات مرتبط با محتواهای سایت، ریدایرکتها و کرالرها به همراه راهحل آنها را دریافت کنید.
بخش Rank Tracking سایت moz
این قسمت برای بررسی جایگاه سایت شما در کلمات کلیدی منتخب است. همچنین میتوانید جایگاه رقبایتان را نیز مشاهده کنید.
بخش page optimization سایت moz
این بخش سئوی On-Page سایت شما را بررسی میکند و اگر مشکلی در این بخش وجود داشته باشد به شما اطلاع میدهد. همچنین نکاتی را برای بهبود محتوای و عملکرد صفحات به شما ارائه میکند.
افزونه ماز بار mozbar
مازبار یک افزونه در گوگل کروم است که با نصب آن روی مرورگر خود میتوانید هنگام جستجوی موضوعات مختلف، اطلاعات مفیدی از سایتهایی که در نتیجه جستجو ظاهر میشوند کسب کنید مانند اعتبار دامنه سایتها، اعتبار صفحات، امتیاز اسپم و بک لینکها.
آیا استفاده از ابزارهای سایت ماز رایگان است؟
بخشی از امکانی که در بالا به آنها اشاره کردیم در سایت ماز رایگان هستند و بخشی از آنها غیر رایگان هستند. با خرید اشتراک حرفهای ماز (Moz Pro) میتوانید به برخی ابزارهای بیشتر و یا بخشهای کاملتری از ابزارهای رایگان دسترسی داشته باشید. نسخه حرفهای ماز این امکان را به کاربران میدهد که جایگاه وبسایت خود را در کلمات کلیدی مدیریت و نظارت کنند، بهراحتی تحقیق کلمات کلیدی انجام دهند، لینکهای وبسایت خود را ارزیابی کنند و مشکلات سئویی و فنی وبسایت را پیدا کنند. دسترسی به ویژگیهای نسخه حرفهای به مدت 30 روز رایگان است و پسازآن نیازمند پرداخت هزینه است که با حسابهای بینالمللی امکانپذیر است. در جدول زیر میتوانید امکانات پلنهای غیر رایگان را به همراه قیمت با هم مقایسه کنید.
امکانات | نسخه استاندارد | نسخه متوسط | نسخه بزرگ | نسخه پریمیوم |
قیمت ماهیانه (20 درصد تخفیف، در صورت خرید اشتراک سالانه) | 99 دلار | 179 دلار | 299 دلار | 599 دلار |
تعداد کمپین | 3 | 10 | 25 | 50 |
ردیابی رتبهبندی کلمات کلیدی | 300 | 1500 | 3000 | 4500 |
رتبهبندی در موبایل | بله | بله | بله | بله |
تعداد صفحات خزیده شده در هفته | 10 هزار (مجموعا 400 هزار صفحه در ماه) | 500 هزار (مجموعا 2 میلیون صفحه در ماه) | 1 میلیون و 250 هزار (مجموعا 5 میلیون صفحه در ماه) | 2 میلیون (مجموعا 8 میلیون صفحه در ماه) |
تعداد آدرسهای قابلردیابی | 60 | 200 | 500 | 1000 |
خزیدن سریع | - | - | - | بله |
تعداد خزشهای درخواستی در ماه | 5 | 30 | 60 | 100 |
عبارات کلیدی در ماه | 150 | 5000 | 15000 | 30000 |
تعداد ردیفها بر اساس عبارات کلیدی | 10 هزار | 30 هزار | 50 هزار | 100 هزار |
ایجاد فهرست کلمات کلیدی | 5 | 30 | 60 | 100 |
تعداد کلمات کلیدی در هر فهرست | 100 | 500 | 750 | 1000 |
تحقیق کلمات کلیدی رقبا | 50 | 75 | 100 | 150 |
عبارات بک لینک در ماه | 5 هزار | 20 هزار | 70 هزار | 100 هزار |
تعداد سطرهای هر عبارت بک لینک | 10 هزار | 40 هزار | 50 هزار | 75 هزار |
فهرست ردیابی لینک | 1 | 30 | 60 | 100 |
تعداد لینک در هر لیست | 100 | 500 | 750 | 1000 |
استفاده از ابزار بررسی رتبه در روز | 200 | 200 | 500 | 800 |
گزارش بهینهسازی صفحات | بینهایت | بینهایت | بینهایت | بینهایت |
گزارشهای برنامهریزیشده | بینهایت | بینهایت | بینهایت | بینهایت |
تعویض لوگوی ماز در گزارشها با لوگوی برند خودتان | - | بینهایت | بینهایت | بینهایت |
استفاده از قالب گزارش ماز | - | بینهایت | بینهایت | بینهایت |
تعداد کاربر | 1 | 2 | 3 | 4 |
پشتیبانی | 24/7 | بله | بله | بله |
جلسات 30 دقیقهای با متخصصان سئوی ماز | بله | بله | بله | بله |
تفاوت moz و moz pro در چیست؟
یکی از سوالاتی که احتمالا برای شما به وجود میآید این است که تفاوت نسخه رایگان و حرفهای سایت moz چیست؟ در بخشهای قبل اشاره شد که نسخه رایگان ماز به شما امکانات کاربردی اما محدودی ارائه میدهد. بسیاری از بخشهای سایت ماز با خرید نسخه حرفهای در اختیار شما قرار میگیرند. همچنین ماز، 4 نسخه حرفهای تحت عنوان استاندارد، متوسط، بزرگ و پریمیوم دارد که در بخش قبل به تفاوتهای آنها اشاره کردیم. از جمله امکاناتی که نسخه حرفهای ماز در اختیار شما قرار میدهد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- اعتبار دامنه (Domain Authority)
- تعداد بک لینکها
- کلمات کلیدی رتبه گرفته
- امتیاز اسپم (Spam Score)
- بهترین صفحات حاوی بک لینک
- بهترین دامنههایی که به سایت لینک دادهاند
- نمودار لینکهای دریافت شده و ازدستداده
- لیست کلمات کلیدی بر اساس نرخ کلیک و بهترین کلمات کلیدی که روی آنها رتبه گرفتهاید
- بهترین اسنیپتها
- کلمات کلیدی برند (Branded Keywords)
- میزان توزیع کلمات کلیدی رتبه گرفته
- رقبای شما در کلمات کلیدی
معرفی خدمات وب24: طراحی سایت فروشگاهی با کدنویسی اختصاصی
آموزش ابزارهای سایت moz
در این بخش به طور کامل به توضیح ابزارهای سایت ماز میپردازیم:
ابزار Competitive Research
در این بخش میتوانید با واردکردن آدرس سایت خود، تعدادی از رقبای خود را بیابید، اعتبار دامنه آنها و کلمات کلیدیای که روی آنها کار کردهاند را ببینید و کیورد گپ Keyword Gap (کلمات کلیدیای که جستجوی نسبتا زیادی دارد و توسط رقبای شما کار نشده است) را پیدا کنید.
با توجه به لیست ارائهشده میتوانید سایتهایی که قصد مقایسه سایت خود با آنها را دارید انتخاب و اطلاعات مقایسهای کاملی از تمام این وبسایتها مشاهده کنید.
در این جدول مقایسهای بین سایتهای انتخابشده انجام میدهد. در ستون Ranking Keywords نشان میدهد که این سایتها در چند کلمه کلیدی رتبه گرفتهاند و در ستون بعدی تعداد رتبههای اول تا سوم و سوم تا دهم در این کلمههای کلیدی را مشخص کرده است.
در ادامه به شما لیستی از کلمات کلیدی که در آنها رتبه بین 2 تا 20 کسب کردید و امکان بهبود رتبه در آنها وجود دارد را نمایش میدهد.
و در انتهای این بخش فهرستی از بهترین صفحات سایت رقبای شما را به همراه کلمات کلیدی استفاده شده در آن نمایش میدهد که میتوانید ببینید کلمات کلیدی بهترین صفحات رقبای شما کدماند.
ابزار link explorer
ابزار لینک اکسپلورر به شما این امکان را میدهد که با واردکردن لینک سایت خود یا هر سایت دلخواهی، گزارش کاملی از وضعیت بک لینکها، اعتبار دامنه، اعتبار صفحات و بسیاری از اطلاعات دیگر را مشاهده کنید. در ادامه به توضیح بخشهای مختلف این ابزار میپردازیم.
Domain Authority: اعتبار دامنه عددی است که برای نمایش اعتبار لینکهای کل سایت به کار میرود.
Linking Domains: به شما نشان میدهد چه تعداد دامنه به سایت واردشده، لینک دادهاند.
Top Pages: صفحاتی از سایت که بیشترین اعتبار (Page Authority) را دارند نشان میدهد.
در بقیه قسمتها نیز میتوانید اطلاعاتی مانند انکرتکست های استفاده شده و لینکسازی وبسایت وارد شده مشاهده کنید.
با انتخاب سربرگ Inbound Links میتوانید لیست تمامی لینکهایی که به سایت شما وارد میشوند، به همراه اطلاعاتی مانند اعتبار دامنه و صفحه و امتیاز اسپم آن را مشاهده کنید.
از قسمت Linking Domains میتوانید دامنههایی که به سایت شما لینک دادهاند به همراه اطلاعاتی مانند اعتبار دامنه، تعداد لینکها و امتیاز اسپم آن را مشاهده کنید.
از قسمت Anchor Text میتوانید لیستی از تمام انکرتکستهایی که به سایت شما هدایت میشوند به همراه تعداد آنها و تعداد دامنههای حاوی این انکرتکستها را مشاهده کنید. انکرتکستها کلمات و کاراکترهای موجود در یک متن هستند که به سایت یا متنی دیگر لینک میشوند.
در قسمت Top Pages میتوانید بهترین صفحات سایتتان، اعتبار صفحه، تعداد دامنههایی که به آن لینک دادهاند و تعداد دامنههایی که به آن لینک داده است را مشاهده کنید.
در بخش Discovered and Lost میتوانید دامنههایی که در یک بازه زمانی تعیینشده به شما لینک دادهاند و یا دامنههایی که لینکشان به شما از بین رفته را مشاهده کنید. این اطلاعات بهصورت نموداری و جدولی در دسترس شما قرار میگیرند.
در بخش Compare Link Profiles میتوانید سایت خود را با حداکثر 2 سایت دیگر در شاخصهای مهم سئو مانند اعتبار دامنه، امتیاز اسپم، تعداد لینکها و ... مقایسه کنید.
در بخش Spam Score ابتدا خلاصهای از وضعیت امتیاز اسپم سایت دریافت میکنید. سپس در نموداری که در تصویر زیر میبینید به شما نشان میدهد، دامنههایی که از آنها لینک گرفتهاید چه امتیاز اسپمی دارند.
و در قسمت آخر این بخش به شما جدولی نشان داده میشود که میتوانید لینکهایی که در دامنههای با امتیاز اسپم بالا هستند را ببینید که با حذف آنها میتوانید امتیاز اسپم سایت خود را بهبود ببخشید.
در تب Link Intersect میتوانید با واردکردن دامنه یکی از رقبایتان مشاهده کنید که کدام سایتها به رقیب شما بک لینک دادهاند اما به شما نه. این یک روش بسیار مفید برای یافتن بک لینکهای رقبای شماست که میتواند در تدوین استراتژی سئوی شما بسیار کمک کننده باشد.
و در نهایت در بخش Link Tracking Lists میتوانید یک لیست از لینکها و دامنههای لینکدهنده به سایت خود ایجاد کنید و آنها را به طور منظم ردیابی و پیشرفت و عملکرد آنها را مشاهده کنید. استفاده از این قسمت با تهیه نسخه حرفهای امکانپذیر است.
ابزار keyword explorer
بخش keyword explorer به شما کمک میکند بهترین کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری خود را پیدا کنید. این بخش یکی از پرکاربردترین بخشهای سایت ماز است که به کمک آن میتوانید کلمه کلیدی کانونی خود را انتخاب کرده و بررسی کنید. این ابزار به شما میزان سرچ کلمات کلیدی، میزان رقابت و سختی آنها را نمایش میدهد.
اطلاعاتی که این بخش به شما میدهد شامل موارد زیر است:
- Monthly Volume: میزان جستجوی کلمه کلیدی در یک ماه گذشته
- Difficulty: عددی بین 0 تا 100 است که میزان دشواری کسب رتبه در این کلمه کلیدی را بیان میکند. هر چه عدد به 100 نزدیکتر باشد، رقابت در این کلمه کلیدی بیشتر است.
- Organic CTR: میزان نرخ کلیک کلمه کلیدی
- Priority: بیان میکند که این کلمه در حال حاضر کلمه مناسبی برای کار کردن است یا خیر.
- SERP Analysis: جایگاه رقبا در کلمه کلیدی
- Keyword Suggestions: کلمات کلیدی مرتبط را پیشنهاد میدهد.
- Mentions: نشان میدهد این کلمه کلیدی در عنوان و آدرس کدام سایتها بهکار رفته است و همچنین تکرار آنها را نشان میدهد.
در بخش Keyword Suggestions به شما کلمات کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی کانونی، میزان ارتباط آن با کلمه اصلی و همچنین میزان جستجوی ماهیانه آن را به شما نشان میدهد.
در بخش SERP Analysis میتوانید 10 نتیجه صفحه اول نتایج جستجو که با کلمه کلیدی شما نمایش داده میشود را به همراه اعتبار صفحه، اعتبار دامنه و تعداد لینکهای صفحه و دامنه مشاهده کنید. همچنین میتوانید با خرید نسخه حرفهای ماز، تحلیل کامل این صفحات را دریافت کنید.
و در نهایت در بخش Keyword Lists میتوانید با تهیه نسخه حرفهای ماز، یک لیست از کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری خود بسازید و رتبه خود را در این کلمات کلیدی به صورت منظم ارزیابی کنید.
ابزار Domain Analysis
به کمک این ابزار رایگان میتوانید با واردکردن آدرس یک سایت، به اطلاعات بسیار مفیدی مانند اعتبار دامنه، بهترین صفحات و کلمات کلیدی استفادهشده و... دست پیدا کنید.
ابتدا به شما اطلاعاتی در مورد اعتبار دامنه، تعداد بک لینکها، تعداد کلمات کلیدی که روی آن رتبه کسب کرده و امتیاز اسپم را نمایش میدهد. سپس بهترین صفحات و بهترین دامنههایی که توسط آنها لینک گرفته قابلمشاهده است.
سپس اطلاعات بسیار مفیدی در مورد کلمات کلیدی استفادهشده مانند بیشترین کلمات کلیدی بر اساس کلیک، بهترین کلمات کلیدی بر اساس رتبه سایت در آن، کلمات کلیدی برند و نمودار جایگاه سایت در کلمات کلیدی در اختیار شما قرار میدهد.
در انتها نیز رقبای سایت را بر اساس بیشترین جستجوی انجامشده، فهرست میکند.
بخش site crawl سایت moz
در این بخش میتوانید آنالیز سایت خود را از نظر فنی مشاهده کنید. گزارشهای این بخش به شما کمک میکنند تا وضعیت سئو داخلی و تکنیکال سایت تان را از نظر کرالرهای گوگل بررسی کنید. این گزارش به بخشهای مختلف تقسیم شده است که شامل موارد زیر هستند:
- Critical Crawler Issues: گزارشهای خطاهای سرور 500 و 400
- Crawler Warnings: بررسی تگهای نوایندکس و نوفالو
- Redirect Issues: آنالیز صفحات ریدایرکت شده
- Metadata Issues: تحلیلهای مربوط به تگهای صفحات مانند تگ متا و تگ کنونیکال
- Content Issues: مشکلات مربوط به محتوا مانند محتوای تکراری، مشکلات تگهای H و ...
بخش Rank Tracking سایت moz
با استفاده از این ابزار میتوانید رتبه خود را در بازههای زمانی مشخص و برای کلمات کلیدی تعیینشده مشاهده کنید و ببینید وضعیت شما در این کلمات کلیدی چقدر تغییر داشته. همچنین این ابزار با ارائه نمودارها و جداول مختلف اطلاعات بسیار کاملی از وضعیت شما در کلمات کلیدی در اختیار شما قرار میدهد ازجمله اینکه ازنظر موتورهای جستجو چقدر در معرض دید هستید.
بخش page optimization سایت moz
این ابزار به شما کمک میکند تا تحلیل کاملی از وضعیت سئوی On-page وبسایت خود دریافت کنید. برای شروع آدرس صفحه و کلمه کلیدیای که میخواهید روی آن رتبه کسب کنید را وارد کنید:
در گزارش ارائهشده به صفحه شما امتیاز میدهد (Page Score) که به معنی این است که این صفحه برای این کلمه کلیدی چقدر بهینه شده است. همچنین به شما میگوید که صفحه شما چه اشکالاتی دارد که باید رفع کنید و پیشنهاداتی در جهت بهبود محتوا و افزایش Page Score میدهد.
آموزش کار با افزونه ماز بار mozbar
افزونه ماز بار یکی از ابزارهای رایگان سایت ماز است که بهصورت افزونه روی مرورگر گوگل کروم نصب میشود و به شما امکان دسترسی به برخی ابزارهای ماز مانند تحلیل سایت، Page Authority، Domain Authority و ... را میدهد. با خریداری اکانت حرفهای ماز میتوانید به امکانات بیشتری مانند سختی کلمات کلیدی و تعداد بک لینکها در ماز بار دسترسی داشته باشید.
با فعالسازی ماز بار میتوانید هنگام جستجو اطلاعات ذکرشده را در پایین هر نتیجه جستجو مشاهده کنید.
همچنین بعد از باز کردن هر یک از لینکهای نتایج جستجو، میتوانید این نوار را در بالای صفحه مشاهده کنید. البته درصورتیکه اشتراک رایگان ماز داشته باشید میزان اطلاعات این قسمت کمتر از تصویر نمایش داده شده است.
در این نوار اطلاعاتی شامل اعتبار دامنه و صفحه و بک لینکها مشاهده میکنید.
- تعداد بک لینکهای صفحه جاری: همانطور که مشاهده میکنید در تصویر بالا برای این سایت 4 لینک از 4 سایت به این صفحه بک لینک داده شده است.
- تعداد بک لینکهای دامنه اصلی: در تصویر بالا مشاهده میکنید 20 میلیون لینک از 119 هزار سایت به دامنه اصلی سایت داده شده است.
- تعداد بک لینک به زیردامنه جاری: در تصویر بالا مشاهده میکنید 18 میلیون لینک از 114 هزار سایت به زیر دامنه داده شده است.
با کلیک روی هرکدام از این موارد، به سایت Moz هدایت میشوید و در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد هرکدام دریافت میکنید.
جمعبندی
ابزارهای زیادی برای بهینهسازی وبسایتها و سئو وجود دارند که هریک مزایا و معایب خود را دارند. در این مطلب، یکی از بهترین و جامعترین ابزارها، سایت Moz را معرفی کردیم که اکثر نیازهای یک متخصص سئو را برای تدوین استراتژی سئو پوشش میدهد. دقت بالا، گزارش جامع و کامل و رایگان بودن بسیاری از ابزارها از مزایای ماز هستند. همچنین میتوانید با خرید نسخه حرفهای ماز به امکانات فوقالعادهای دسترسی پیدا کنید. در این مقاله سعی کردیم بخشهای مختلف و ابزارهای کاربردی ماز را به صورت کامل معرفی کنیم.
سایت moz بخشهای مختلفی دارد که بیشتر این قسمتها رایگان هستند و برای استفاده از برخی از آنها نیازمند خرید اکانت mozpro هستید.
سایت Moz امکانات زیادی دارد که شامل ابزار تحقیق کلمات کلیدی، شناسایی بک لینک ها و بررسی مشکلات سئو داخلی سایت و.... است.