یکی از مهمترین اقداماتی که در بازاریابی اینترنتی باید در دستور کار قرار بدهید، بازاریابی شبکههای اجتماعی است که عامل مهمی برای تضمین موفقیت دیجیتال مارکتینگ به شمار میرود. اما موضوع مهمی که در این میان ممکن است از آن غفلت شود، این است که بعد از به پایان رسیدن هر کمپین تبلیغاتی، باید دادههای آن را تحلیل و آنالیز کنیم. تحلیل این دادهها برای بررسی نقاط قوت و ضعف و همچنین تخمین میزان دستیابی به هدف ضروری است. تحلیل کمپینهای تبلیغاتی در شبکههای اجتماعی نیاز به ابزارهایی دارد که هر دیجیتال مارکتر باید بشناسد. در این مقاله شما را با برترین ابزارهای آنالیز و تحلیل شبکههای اجتماعی آشنا میکنیم.
معرفی ابزارهای آنلاین آنالیز و تحلیل شبکههای اجتماعی
در شبکههای اجتماعی رقابت بین صاحبان کسب و کارها بسیار تنگاتنگ است. برای حضور در این بازار، فرصت کافی برای آزمون و خطا در اختیار شما نیست. بلکه باید از ابتدا با استراتژی در شبکههای اجتماعی حضور داشته باشید و با رصد و ارزیابی و تحلیل فعالیتهای خود و مخاطبانتان، به صورت اصولی و حساب شده گام بردارید. اما انجام این کار بدون استفاده از ابزارهای مدیریت محتوا و تحلیل و آنالیز، میسر نیست. برای موفقیت در شبکههای اجتماعی، نیاز به اطلاعاتی دارید که این ابزارها در اختیار شما قرار میدهند. در این مقاله برخی از پرکاربردترین ابزارهای تحلیل و آنالیز شبکههای اجتماعی را به شما معرفی میکنیم.
آنالیز و تحلیل شبکههای اجتماعی با بافر آنالایز Buffer Analyze
بافر ابزاری است که آمار تمام تعاملات و فعالیتهای شما در رسانههای اجتماعی را ثبت و ضبط میکند. با استفاده از این ابزار میتوانید زمان انتشار پست در شبکههای اجتماعی را برنامهریزی کنید و در ساعات غیراداری و حتی در صورت عدم حضور کارشناس شبکههای اجتماعی، با مخاطبانتان تعامل داشته باشید. بافر یک افزونه دارد که میتوانید آن را روی مرورگرتان نصب کنید و بخشی از امکانات را از طریق این افزونه در اختیار شما قرار میدهد.
مزایای بافر
- در بافر میتوانید همکارانتان را به عنوان اعضای تیم به پروژه اضافه کنید.
- در بافر میتوانید پستهایی را که بهترین عملکرد را داشتهاند، شناسایی کنید.
- تنها با چند کلیک میتوانید گزارشهای تحلیلی حرفهای تهیه کنید.
- میتوانید برای انتشار محتوا در طول شبانهروز و حتی روزها و ساعتهای غیرکاری برنامهریزی کنید.
- در بافر میتوانید فیسبوک، اینستاگرام و توییتر را رصد و تحلیل کنید.
آنالیز و تحلیل شبکههای اجتماعی با اسپروت سوشال Sprout Social
اسپروت سوشال یکی دیگر از ابزارهای آنالیز و تحلیل شبکههای اجتماعی است که همه چیز را از انتشار محتوا گرفته تا گزارشگیری و تحلیل پوشش میدهد. شما به عنوان کاربر با استفاده از امکانات این ابزار میتوانید موضوعات، هشتگها و کلمات کلیدی رسانههای اجتماعی خود را از نظر کیفیت و همچنین بازخورد مخاطب تحلیل کنید. گزارشهای تصویری اسپروت سوشال به شما نشان میدهد که شبکههای اجتماعی چه عملکردی دارند و عملکرد آنها چه تفاوتهایی با هم دارند.
مزایای اسپروت سوشال
- با اسپروت سوشال میتوانید نحوه عملکرد کمپینهای تبلیغاتی و میزان بازدهی آنها را ارزشیابی و تحلیل کنید.
- با اسپروت سوشال میتوانید از پروفایل شبکههای اجتماعی، گزارشهای آماری جامع تهیه کنید.
- میتوانید پروژههای تبلیغاتی را با همکارانتان به اشتراک بگذارید و از عملکرد آنها هم گزارش تهیه کنید.
- با اسپروت سوشال میتوانید فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، پینترست و لینکدین را تحلیل و ارزیابی کنید
آنالیز و تحلیل شبکههای اجتماعی با هوت سوییت Hootsuite
هوت سوییت یک ابزار تحلیلی کاربردی است که در عین حال، میتوان از آن به عنوان ابزاری برای مدیریت شبکههای اجتماعی استفاده کرد. این ابزار به شما میگوید که چه محتوایی برای شما مناسب است، چطور باید بازدید پستتان را افزایش بدهید، چطور باید از تبلیغات بهترین استفاده را بکنید و چطور تیم رسانههای اجتماعی را مدیریت کنید. با استفاده از ابزارهای تحلیلی هوت سوییت، درک درستی از عملکرد شبکههای اجتماعی به دست خواهید آورد.
مزایای هوت سوییت
- با هوت سوییت میتوانید محتوای فیسبوک، اینستاگرام، یوتیوب، لینکدین، توییتر و پینترست را از یک داشبورد واحد مدیریت کنید.
- با هوت سوییت میتوانید گزارشهای تحلیلی و آماری را شخصی سازی کنید.
- با هوت سوییت میتوانید از گزارش خود خروجی PDF، اکسل و پاورپوینت تهیه کنید.
- میتوانید زمان دقیق انتشار محتوا در شبکههای اجتماعی خود را تعیین کنید.
- میتوانید نحوه پاسخدهی اعضای تیمتان به مخاطبان رسانههای اجتماعی ارزیابی و تحلیل کنید.
- با هوت سوییت میتوانید فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، پینترست و یوتیوب را رصد و تحلیل کنید.
آنالیز و تحلیل شبکههای اجتماعی با زوهو سوشال Zoho Social
زوهو سوشال یک ابزار تحلیلی قدرتمند است که به امکانات منحصربهفردی مانند CRM مجهز است. با استفاده از زوهو سوشال درک درست و شفافی از مخاطبان رسانههای اجتماعی و همچنین نحوه تقویت تعامل با آنها به دست خواهید آورد. با استفاده از داشبورد این ابزار، میتوانید به طور همزمان چند شبکه اجتماعی را مدیریت کنید و آمار بازدید و تعامل هر پست را به طور جداگانه محاسبه کنید.
مزایای زوهو سوشال
- با زوهو سوشال میتوانید یک لیست از معیارهای موردنظر خود تهیه کنید و برای آنها گزارشهای تصویری تهیه کنید.
- با زوهو سوشال میتوانید نوع محتوایی را که مخاطبان شما با آن بیشتر تعامل میکنند، شناسایی و با محتوای خود مقایسه کنید.
- میتوانید در مورد کلیدواژههای مرتبط با کسب و کار خود تحقیق کنید و بهترین کلیدواژه را انتخاب کنید.
- با زوهو سوشال میتوانید نحوه تعامل فالوورها و سایر مخاطبان خود را با هم مقایسه کنید.
- با زوهو سوشال میتوانید فیسبوک، توئیتر، لینکدین و اینستاگرام را رصد کنید.
آنالیز و تحلیل شبکههای اجتماعی با سندیبل Sendible
یکی دیگر از بهترین ابزارهای آنلاین بررسی شبکههای اجتماعی سندیبل است که امکانات خوبی برای کنترل و گزارشگیری دارد. با استفاده از این ابزار میتوانید گزارشهای جامعی درباره محتوای پستها و میزان تعامل مخاطب با آنها به دست بیاورید. همچنین میتوانید بفهمید نام برند شما در کجا ذکر شده و چه واکنشهایی به آن نشان داده شده است، یا بدانید کدام منشن به پاسخ یا واکنش شما نیاز دارد.
مزایای سندیبل
- با سندیبل میتوانید گزارشهایی تهیه کنید که برای ارائه در جلسات مناسب هستند.
- میتوانید آن را با پروفایل گوگل درایو همگام کنید و فایل ها را به سادگی با دیگران به اشتراک بگذارید.
- با سندیبل میتوانید زمان پاسخگویی افراد تیمتان به درخواستهای مشتریان را پیگیری و ارزیابی کنید.
- در داشبورد سندیبل میتوانید همزمان پروفایل چند رسانه اجتماعی را مدیریت کنید.
- سندیبل شبکههای اجتماعی فیسبوک، توییتر، لینکدین، اینستاگرام و یوتیوب را برای شما مدیریت میکند.
آنالیز و تحلیل شبکههای اجتماعی با کیهول
با سایت کیهول میتوانید با یک تیر، دو نشان بزنید؛ هم انتشار محتوای شبکههای اجتماعی را زمانبندی کنید و هم کلیدواژههای موردنظرتان را در اینستاگرام و توییتر رصد کنید. به علاوه اگر در سایتهای خبری اسمی از برند شما برده شده باشد، متوجه خواهید شد. کیهول از کلیدواژههای پرکاربرد شما یک ابر میسازد و نقشه راه شما در انتخاب کلیدواژه را ترسیم میکند. این سایت به یک ابزار آنالیز قدرتمند هم مجهز است که بر اساس عوامل متعددی به شما گزارش میدهد. با استفاده از کیهول اطلاعات به درد بخوری مانند بازدید از شبکههای اجتماعی و پستهای پرمخاطب هم در چنگ شما خواهد بود.
مزایای کیهول
- با کیهول میتوانید عملکرد کمپینهای تبلیغاتی را را با استفاده از فناوری یادگیری ماشینی پیش بینی کنید.
- تحلیل احساسات مخاطبان در فرایند ایجاد تعامل با محتوای منتشر شده از دیگر امکانات این سایت است.
- میتوانید مدیریت محتوای شبکههای اجتماعی را از داشبود کیهول و در یک مکان واحد انجام دهید.
- با کیهول میتوانید فیسبوک، اینستاگرام و توییتر را مدیریت و آنالیز کنید.
آنالیز و تحلیل شبکههای اجتماعی با سوشال ریپورت Social Report
در سوشال ریپورت میتوانید خلاصهای از فعالیتهایتان را در چند شبکه اجتماعی به دست بیاوردید. یکی از امتیازات سوشال ریپورت این است که ROI یا نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی را برای کمپینهای تبلیغاتی شما در شبکههای اجتماعی محاسبه میکند. از اطلاعات به دست آمده در داشبورد سوشال ریپورت، میتوانید در قالب گزارشهای کاربردی خروجی بگیرید. این سایت امکان نظارت بر شبکههای اجتماعی و رصد پروفایل رقبا را هم به کاربر میدهد.
مزایای سوشال ریپورت
- امکان فعالسازی نوتیفیکیشن برای دریافت گزارش دورهای به صورت روزانه یا هفتگی را دارد.
- امکان مقایسه اطلاعات شبکههای اجتماعی مختلف به منظور یافتن رابطه همبستگی یا تضاد بین آنها را دارد.
- تهیه گزارشهای کاربردی برای کاربران و مشتریان و امکان به اشتراک گذاشتن گزارش با آنها.
- سوشال ریپورت امکان مدیریت و تحلیل فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام، یوتیوب، لینکدین و پینترست را به شما میدهد.
آنالیز و تحلیل شبکههای اجتماعی با سوشال بیکرز Socialbakers
سوشال بیکرز یک مجموعه کامل از ابزارهای تحلیلی متنوع است که نیازهای کارشناسان دیجیتال مارکتینگ را به خوبی برآورده میکند. با این سایت میتوانید برای بازاریابی خود شاخصهای کلیدی عملکرد یا KPI تعریف کنید و برند خود را توسعه بدهید. سوشال بیکرز به ابزارهایی برای تهیه محتوا هم مجهز است. یکی از ابزارهای کاربردی این سایت که برای یوتیوبرها مناسب است، ابزار تحلیل یوتیوب است. با استفاده از این ابزار کاربران میتوانند کانالهای یوتیوب را بر اساس عوامل مختلفی از جمله تعداد نمایش یا تعداد کامنت، بررسی و مقایسه کنند.
مزایای سوشال بیکرز
- امکان تحلیل احساس مخاطب به کمپینهای تبلیغاتی از طریق اندازهگیری و تحلیل تعامل آنها.
- امکان مقایسه عملکرد شما با رقبایتان در 90 روز گذشته در اینستاگرام و فیسبوک.
- با سوشال بیکرز میتوانید فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام، یوتیوب و پینترست را مدیریت و آنالیز کنید.
آنالیز و تحلیل شبکههای اجتماعی با آیکون اسکوئر
آیکون اسکوئر یکی دیگر از بهترین ابزارهای بررسی شبکههای اجتماعی است که به شما کمک میکند عملکرد خود را در شبکههای اجتماعی ردیابی کنید، ارتقا بدهید و از آن گزارش تهیه کنید. همچنین میتوانید عملکرد رقبا را ردیابی کنید و عملکرد خود را با آنها مقایسه کنید. با استفاده از آیکون اسکوئر میتوانید چندین شبکه را از یک داشبورد مدیریت کنید.
مزایای آیکون اسکوئر
- با آیکون اسکوئر میتوانید عکسها، کپشنها و کامنتهایی را که شما را منشن یا تگ کردهاند، ردیابی کنید.
- تحلیل عملکرد رقبا یکی از فعالیتهای کلیدی دیجیتال مارکتینگ است که با این ابزار امکان آن وجود دارد.
- میتوانید از زمان آنلاین بودن فالوورهایتان مطلع شوید.
- میتوانید انتشار محتوا را به زمانی موکول کنید که درصد بیشتری از فالوورهای شما فعال هستند.
- با آیکون اسکوئر میتوانید فیسبوک، اینستاگرام را مدیریت و آنالیز کنید.
آنالیز و تحلیل شبکههای اجتماعی با لایکلایزر LikeLyzer
لایکلایزر فقط برای مدیریت محتوا و تحلیل فیسبوک طراحی شده است. این ابزار تمام فعالیتهای شما و مخاطبانتان را در فیسبوک کنترل میکند و گزارشهای آماری جامع و کاملی به شما میدهد. این ابزار بیش از 70 عامل را برای تحلیل عملکرد شما در فیسبوک در نظر میگیرد و در نهایت، برای بهبود عملکرد شما در این رسانه اجتماعی، پیشنهاداتی ارائه میدهد.
مزایای لایکلایزر
- امکان امتیازدهی به عملکرد شما در فیسبوک در مقایسه با رقبا.
- امکان دریافت توصیه و پیشنهاد برای بهبود بخشیدن به عملکرد شما در فیسبوک.
- دریافت خروجی بر اساس معیارهای انتخابی شما در قالب گزارشهای کاربردی و قابل درک.
جمع بندی بهتری ابزار آنالیز و تحلیل شبکهها اجتماعی
اگر در زمینه بازاریابی شبکههای اجتماعی فعالیت میکنید، به عنوان یک دیجیتال مارکتر باید بدانید که فعالیت و اجرای کمپینهای تبلیغاتی در شبکههای اجتماعی بدون تحلیل و ارزیابی، هیچ حاصلی ندارد و تنها هدر دادن سرمایه است. شما باید فعالیت خود را در شبکههای اجتماعی رصد و با رقبایتان مقایسه کنید. همچنین در صورت اجرای کمپینهای تبلیغاتی، باید از بازدهی آن مطلع باشید تا بودجه تبلیغاتی را در مسیر درست صرف کنید. انجام همه این فعالیتها بدون استفاده از ابزار درست امکانپذیر نیست. در این پست به شما برخی از بهترین ابزارهای آنلاین تحلیل شبکههای اجتماعی را معرفی کردیم که امیدواریم مفید واقع شده باشد.
از مهمترین اقداماتی که در بازاریابی اینترنتی ، آنالیز شبکههای اجتماعی است که عامل مهمی برای تضمین موفقیت دیجیتال مارکتینگ به شمار میرود.
بافر ابزاری است که آمار تمام تعاملات و فعالیتهای شما در رسانههای اجتماعی را ثبت و ضبط میکند.