کپشن (Caption) چیست؟ چگونه یک کپشن زیبا و جذاب بنویسیم؟

تولیدکننده‌های محتوای حرفه‌ای از تمام ابزاری که در اختیار دارند برای جذب مخاطب استفاده می‌کنند. احتمالاً می‌دانید کپشن چیست و بیشتر از طریق اینستاگرام و تلگرام آن را می‌شناسید. اگر تصور می‌کنید تولید محتوا برای کپشن اهمیت زیادی ندارد، تنها کافی است یک آزمایش ساده انجام دهید. یک کپشن جذاب بنویسید تا کاربر را برای کلیک کردن روی دکمه More در اینستاگرام ترغیب کند، بعد از آن هم کپشن خود را با یک دعوت به اقدام (CTA) مناسب به پایان برسانید و نتیجه تعامل کاربران را با زمانی که بدون فکر کپشن می‌نویسید مقایسه کنید.

کپشن نویسی تنها در صورتی نتیجه خوبی دارد و کاربر را تا انتها همراه می‌کند که روی آن کار شده باشد و به شیوه‌ای جذاب نوشته شود. در این مقاله یاد می‌گیرید کپشن چیست و اصول کپشن نویسی در اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی چگونه است.

کپشن (Caption) چیست؟

تعریف کپشن را اکثر افراد می‌دانند، متنی است که به همراه عکس یا ویدیو در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. سؤال اصلی که باید به آن پاسخ بدهیم این است که کپشن جذاب چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. یک کپشن خوب تعامل با کاربران را افزایش می‌دهد، شخصیت برند شما را شکل می‌دهد و می‌تواند داستان و لحن برند را توضیح دهد. چنین کپشنی می‌تواند مخاطب را تا انتهای متن همراه کند و در نهایت با یک دعوت به اقدام مناسب، او را برای تعامل با صفحه تشویق کند.

روش نمایش کپشن در شبکه‌های اجتماعی مختلف متفاوت است؛ به عنوان مثال، در اینستاگرام فقط بخش ابتدایی نمایش داده می‌شود و کاربر برای اینکه متوجه شود کپشن چیست، باید روی دکمه More کلیک کنید، اما در تلگرام کپشن به صورت کامل است. روش نمایش هم در ترغیب کاربران برای این مطالعه این بخش از محتوا اهمیت بسیاری دارد. در فضایی مثل اینستاگرام جمله ابتدایی کپشن و محتوای تصویری شما باید به اندازه‌ای جذاب باشد که کاربر را برای دنبال کردن متن ترغیب کند تا بتواند متوجه شود در نهایت متن به کجا ختم خواهد شد. در تلگرام خطوط کپشن کوتاه هستند و کاربر در همان نگاه اول دو تا سه خط ابتدایی را می‌خواند، بنابراین نویسندگان فرصت بیشتری دارند که او را برای خواندن کامل متن ترغیب کنند.

کپشن اینستاگرام چیست؟

کپشن اینستاگرام متنی است که زیر پست‌ها نوشته می‌شود و با توجه به موضوع صفحه شما انواع مختلفی دارد. نوشتن کپشن مناسب و با توجه به موضوعی که دارید، به معنی موفقیت برندینگ در فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی است.

روش کپشن نویسی اینستاگرام به هدفی که از نوشتن آن دارید، بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر قصد دارید در کپشن خود محصول یا خدماتی را معرفی کنید، می‌توانید از مدل‌هایی مثل بررسی مزیت‌ها، ویژگی‌ها و دعوت به اقدام استفاده کنید. یا به عنوان مثالی دیگر اگر قصد دارید در کپشن خود مسئله‌ای را توضیح دهید، می‌توانید از تکنیک داستان‌سرایی استفاده کنید.

کپشن اینستاگرام


بیشتر بخوانید: بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام


کپشن تلگرام چیست؟

تعریف کپشن در تلگرام هم مانند کپشن اینستاگرام است، اما روش نوشتن این نوع کپشن با کپشن‌نویسی در اینستاگرام متفاوت است. در اینستاگرام کاربران فقط به پست توجه می‌کنند و بسیاری از آن‌ها کپشن را باز نمی‌کنند، اما در تلگرام افراد انتظار محتوای متنی را هم دارند؛ بنابراین احتمال اینکه کپشن را مطالعه کنند، بیشتر می‌شود. البته این موضوع نسبی است، بنابراین اگر مخاطبان شما در اینستاگرام هم کپشن را می‌خوانند یا در تلگرام هم بیشتر به دنبال محتوای تصویری هستند، طبیعی است.

کپشن‌ها، متن‌های کوتاه هستند که با استفاده از تکنیک‌های کپی‌رایتینگ نوشته می‌شوند تا توجه مخاطب را جلب کنند. البته در جمله قبلی یک سؤال مهم هم وجود دارد که پاسخ دادن به آن وظیفه نویسنده کپشن است: توجه مخاطب دقیقاً باید به چه چیزی جلب شود؟ در قسمت‌های بعد روش نوشتن کپشن و هدایت مخاطب را توضیح خواهیم داد.

کپشن نویسی

کپشن یوتیوب چیست؟

کپشن در یوتیوب هم وجود دارد، اما از آنجایی که مخاطبان برای تماشای ویدیو یوتیوب را باز می‌کنند، ممکن است به کپشن توجهی نداشته باشند. یوتیوب برای نوشتن توضیحات طولانی مناسب نیست. در ادامه بررسی می‌کنیم مهم‌ترین کاربردهای کپشن در یوتیوب چیست.

  • نوشتن توضیحات درباره آنچه در ویدیو گفته‌اید (به عنوان مثال یوتیوبرهایی که کار با اپلیکیشن‌ها را آموزش می‌دهند، لینک دانلود و اطلاعات مورد نیاز را در کپشن ثبت می‌کنند).
  • دعوت به اقدام
  • توضیح درباره موضوع ویدیو

البته این موارد تنها کاربردهای کپشن در یوتیوب نیستند؛ هرگاه نیاز داشتید در کنار ویدئو متنی هم داشته باشید، می‌توانید از کپشن استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای ترغیب مخاطب به تماشای ویدئو کپشن جذابی درباره آن بنویسید.

نوشتن کپشن

اهمیت کپشن نویسی

الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام بر اساس زمانی که کاربر برای محتوای شما صرف می‌کند و تعاملی که با آن دارد، رتبه‌بندی انجام می‌دهند. وقتی مخاطبان زمان بیشتری برای تماشای یک پست (تماشای ویدیو یا تصویر و خواندن کپشن) صرف می‌کنند، موتورهای جستجو محتوای مورد نظر را به عنوان یک محتوای جذاب در نظر می‌گیرند و آن را به کاربران دیگر در هشتگ‌ها یا نتیجه جستجو، اکسپلور و پیشنهادها نشان می‌دهند.

اکنون که می‌دانید علت اهمیت کپشن چیست، می‌توانید از آن برای اینکه مخاطبان زمان بیشتری با پستتان در تعامل باشند، استفاده کنید. همچنین در کپشن می‌توانید به شیوه‌ای درست از مخاطبان درخواست پست را لایک کنند، کامنت بگذارند و برای دوستانشان هم ارسال کنند.

در کپشن می‌توانید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید؛ برای این کار تنها کافی است از تکنیک‌های ساده‌ای مانند به کار بردن شکلک‌ها (Emoji)، کپی‌رایتینگ، داستان‌سرایی و... استفاده کنید. بسیاری از سلبریتی‌ها در پست فقط یک عکس قرار می‌دهند و از طریق کپشن و کامنت‌ها با مخاطبانشان ارتباط برقرار می‌کنند و از این طریق تعامل پست‌هایشان را افزایش می‌دهند.

شیوه صحیح نوشتن کپشن در اینستاگرام و تلگرام

تا این بخش از مقاله یاد گرفتید کپشن چیست و در شبکه‌های اجتماعی مختلف چه کاربردی دارد. زمانی که صحبت از کپشن می‌شود، اغلب افراد به اینستاگرام فکر می‌کنند، اما این نوع محتوا در تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی هم کاربرد دارد. در این بخش از مقاله نکاتی درباره کپشن‌نویسی مطرح می‌کنیم که برای شبکه‌های اجتماعی مختلف کاربرد دارند و می‌توانند نرخ تعامل صفحه یا کانال شما را افزایش دهند.

در ادامه طی ۷ گام بررسی می‌کنیم شیوه صحیح نوشتن کپشن چیست.

  • بررسی کنید محتوا به چه نوع کپشنی نیاز دارد

در برخی از پست‌ها کپشن تکمیل‌کننده تصویر یا ویدیو است و در برخی دیگر ویدیو یا تصویر، کپشن را تکمیل می‌کنند. به عنوان مثال، زمانی که در یک ویدیو محصول خود را معرفی کرده‌اید، دیگر نیازی نیست ویژگی‌های آن در کپشن تکرار کنید؛ به جای آن درباره قیمت و روش‌های ثبت سفارش بنویسید. در مقابل اگر فقط تصویر محصول را در پست قرار داده‌اید، باید درباره ویژگی‌های آن در کپشن یادداشت بنویسید. با ایجاد تناسب بین محتوای پست و کپشن می‌توانید تصمیم بگیرد که متون کوتاه کاربردی‌تر هستند یا باید کپشنی طولانی بنویسید.

به یاد داشته باشید شما به یک بار کپشن نوشتن محدود نیستید؛ بنابراین چند بار متن‌های مختلف را پیش‌نویس کنید. بعد از آن با مقایسه آن‌ها تشخیص می‌دهید که بهترین کپشن چیست و کدام یک برای پستی که در نظر دارید، مناسب‌تر است.

  • جمله اول حیاتی است

اولین بخش هر محتوایی با نام «قلاب» شناخته می‌شود؛ قلاب محتوا مشخص می‌کند که کاربر محتوا را تا انتها می‌خواند یا آن را نخوانده رها می‌کند. سعی کنید نکات مهم و جذاب را در قسمت‌های ابتدایی متن بگنجانید. کاربران فضای مجازی چندان صبور نیستند و دوست دارند اصل مطلب را در کوتاه‌ترین زمان ممکن دریافت کنند. در اینستاگرام اصل مطلب باید در دو خط ابتدایی و پیش از گزینه More ارائه شده باشد.

  • پرسیدن سوال یا دعوت به اقدام

در فضای مجازی هیچ پستی را بی‌هدف منتشر نکنید. زمانی که برای هر پست هدفی در نظر بگیرید، پس می‌توانید CTA مناسبی برای کپشن خود در نظر بگیرید. در ادامه به برخی از متداول‌ترین اقداماتی که کاربران فضای مجازی در جهت CTA انجام می‌دهند، اشاره می‌کنیم.

  1. بازدید از وب سایت
  2. خرید محصول
  3. به اشتراک گذاشتن محتوا
  4. شرکت در یک کمپین تبلیغاتی
  5. شرکت در مسابقه
  6. کامنت گذاشتن در پاسخ به سوالی که در کپشن یا پست پرسیده شده

به طور کلی دعوت به اقدام برای افزایش نرخ تعامل یک پیج و برندسازی در فضای مجازی کاربرد دارد. زمانی که نرخ تعامل صفحه بالاست یعنی کاربران به آن علاقه دارند و آن را به دوستانشان هم نشان می‌دهند. همچنین تعامل بالا برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو هم مناسب است.

نکته مهم درباره دعوت به اقدام این است که لزومی ندارد در قسمت انتهایی کپشن مطرح شود. شما می‌توانید به صورت هوشمندانه در بدنه یا حتی ابتدای کپشن هم CTA را اجرا کنید. در مقاله call to action در اینستاگرام چیست روش نوشتن بهترین کال تو اکشن تأثیرگذار را توضیح داده‌ایم.

اصول کپشن نویسی

  • ارزش افزوده ایجاد کنید

برخی از فعالان فضای مجازی به کپشن پست‌هایشان اهمیتی نمی‌دهند، آن‌ها یک کپشن مشخص آماده کرده‌اند و از همان برای انواع پست‌هایشان استفاده می‌کنند. حتی لیست مشخصی از هشتگ‌ها هم دارند و بدون تغییر از آن‌ها استفاده می‌کنند. این یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات در روش کپشن‌نویسی اینستاگرام و تلگرام است.

در کپشن خود ارزش افزوده‌ای ارائه کنید که در پستتان وجود ندارد؛ مثلاً اگر کپشن درباره محصول است، ویژگی‌هایی که در تصویر یا ویدیو بیان نکرده‌اید را مطرح کنید. حتی می‌توانید اطلاعات عمومی مرتبط با محصول مورد نظر را در کپشن بنویسید؛ با این کار احتمال به اشتراک گذاشتن محتوا و ذخیره آن را افزایش خواهید داد.

  • مثل یک انسان بنویسید

برخی از افراد کپشن‌ها را به شیوه‌ای کاملاً رسمی می‌نویسند و هیچ رد و نشانی از برندشان در متن دیده نمی‌شود. بهتر است هنگام نوشتن کپشن لحن برند را فراموش نکنید؛ به عنوان مثال، اگر برای صفحه یک سازمان می‌نویسید، لحن رسمی داشته باشید، اما به گونه‌ای که امکان برقراری ارتباط با مخاطب را هم داشته باشید. به عنوان نمونه، متن این مقاله به شیوه‌ای رسمی نوشته شده است، اما به زبان فارسی معیار نزدیک است، جملات و اصطلاحات پیچیده ندارد و قابل درک است، در نتیجه شما تا این بخش از مقاله را خوانده‌اید و با آن ارتباط برقرار کرده‌اید.

کپشن باید به گونه‌ای نوشته شود که مخاطب متوجه شود این متن را فردی نوشته که در جامعه‌ای مشابه زندگی می‌کند و ویژگی‌های مشترک بسیاری با او دارد. در این صورت به راحتی با پست ارتباط برقرار می‌کند و CTA آن را انجام خواهد داد.

اگر نمی‌دانید بهترین روش برای روان نوشتن کپشن چیست و چطور می‌توانید متنی به حالت انسان‌گونه بنویسید، کار خود را با داستان‌سرایی آغاز کنید. انسان‌ها احساس دارند و شما با قدرت تصور می‌توانید در فضای مجازی احساسات آن‌ها را درگیر کنید. به عنوان مثال نمی‌توانید بوی خاک نم‌زده را به صورت مجازی انتقال دهید، اما با توصیف فضایی که تازه باران خورده است، به راحتی می‌توانید این بوی خوب را در ذهن مخاطب تداعی کنید و از این طریق با او ارتباطی صمیمانه برقرار کنید.

  • از شکلک استفاده کنید

شکلک‌ها یا به قول معروف ایموجی‌ها، شیوه‌ای برای ابراز احساسات در فضای مجازی هستند. ما به استفاده از ایموجی‌ها عادت کرده‌ایم و حتی روز جهانی ایموجی هم در تقویم داریم! آن‌ها معمولاً در انتهای جملات و پاراگراف‌ها به کار می‌روند و زمانی که در متن قرار می‌گیرند، حالت خشک و خسته‌کننده آن از بین می‌رود.

تعداد ایموجی‌ها بسیار زیاد است و شما حتی می‌توانید تعدادی ایموجی که استفاده از آن‌ها متداول نیست را به عنوان نماد شخصی خود در نظر بگیرید. با این کار مخاطبان هرجایی ایموجی مورد نظر را ببینند، به یاد شما می‌افتند!

  • هشتگ‌ها را فراموش نکنید

هشتگ‌ها در فضای مجازی مثل کلمات کلیدی در دنیای وب هستند. با استفاده از هشتگ‌ها پست شما پیدا می‌شود و مخاطبان آن را می‌بینند. در مقاله هشتگ چیست در وب ۲۴ به صورت کامل درباره آن‌ها توضیح داده‌ایم و اصول هشتگ‌گذاری کلیدی را بررسی کرده‌ایم. برای اطلاعات بیشتر در زمینه هشتگ‌ها و درک اینکه کاربرد آن‌ها در کپشن چیست، این مقاله را مطالعه کنید.

جمع‌بندی
در این مقاله توضیح دادیم کپشن چیست، چه کاربردهایی دارد و چطور می‌توان یک کپشن حرفه‌ای نوشت. محتوا در هر بخش از سایت، پیج یا کانال شما باشد، ارزشمند است و مخاطبان به آن توجه می‌کنند. بنابراین باید برای تولید بخش‌های مختلف محتوا زمان کافی صرف کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

faq

 وقتی مخاطبان زمان بیشتری برای تماشای یک پست صرف می‌کنند، موتورهای جستجو محتوای مورد نظر را به عنوان یک محتوای جذاب در نظر می‌گیرند و آن را به کاربران دیگر در هشتگ‌ها یا نتیجه جستجو، اکسپلور و پیشنهادها نشان می‌دهند.

یک کپشن خوب تعامل با کاربران را افزایش می‌دهد، شخصیت برند شما را شکل می‌دهد و می‌تواند داستان و لحن برند را توضیح دهد. چنین کپشنی می‌تواند مخاطب را تا انتهای متن همراه کند.

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم بنچ مارک و نحوه بنچ مارکینگ و مزایای الگو برداری از دیگران آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات آشنا خواهیم کرد.
بازاریابی برونگرا چیست و چه مزایایی دارد؟ مفهوم بازاریابی برونگرا را در این مطلب از سایت وب24 بخوانید.
CRM چیست و چه کاربردی دارد؟ مفهوم و کاربرد سیستم مدیریت ارتباط مشتری سی آر ام را در وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha