چک لیست سئو چیزی است که هر وبمستری یا متخصص سئویی به آن نیاز دارد، با داشتن یک چک لیست کامل از کارهای مختلفی که برای سئوی سایت باید انجام دهید، دیگر هیچ چیز از زیر دستتان رد نمیشود. از فعالیتهای پایهای سئو گرفته تا لینکسازیها، همه فعالیتهایی هستند که هرازگاهی فراموش میکنید و در زمان موردنیاز آنها را انجام نمیدهید. در این مقاله از سایت وب 24 چک لیست سئو 2023 را برایتان آماده کردهایم. اگر تا امروز برای انتشار هر محتوا یا قبل و بعد آن بعضی کارهای مهم را فراموش میکردید، با داشتن این چک لیست دیگر خیالتان از کارها راحت خواهد بود.
چرا به چک لیست سئو نیاز داریم؟
یکی از ویژگیهای فعالیتهای سئو این است که کارهای ریز و درشت زیادی برای انجام دادن وجود دارد. این فعالیتها از زمان راهاندازی سایت شروع میشوند و برای هر بخشی از کارها با دستهای از فعالیتهای دیگر مواجه هستید. برای مثال هربار که میخواهید محتوایی منتشر کنید باید موارد زیادی را مدنظر قرار دهید، از عنوان مطلب گرفته تا متای توضیحات به علاوه بهینهسازی تصاویر و... این فعالیتها آن قدر زیاد هستند، که احتمال فراموش کردن بخشی از آنها زیاد است.
بیشتر بخوانید: سئو چیست؟ بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو
به این موارد فعالیتهای حوزه سئو خارجی و سئو تکنیکال را هم اضافه کنید. به همین دلیل داشتن یک چک لیست برای کارهای سئو ضروری به نظر میرسد. این چک لیست سئو 2023 به شما کمک میکند، کلیه فعالیتهای موردنیاز خود را با نظم و ترتیب در زمان موردنیاز خود انجام دهید.
انواع چک لیست سئو
فعالیتهای سئویی آنقدر زیاد هستند که برای هر بخشی میتوان یک چک لیست تهیه کرد. در این مقاله به ارائه چک لیست پایه سئو، چک لیست سئو تکنیکال، چک لیست سئو داخلی و سئو خارجی میپردازیم.
چک لیست پایه سئو
کارهایی که در چک لیست پایه سئو آوردهایم، قرار نیست بهطور مستقیم رتبه سایت شما را در نتایج جستجو ارتقا دهند. اما به عنوان فعالیتهایی زیربنایی به شمار میروند که در نهایت باعث ارتقا رتبه سایت شما میشوند.
نصب سرچ کنسول گوگل: سرچ کنسول مهمترین ابزاری است که برای فعالیتهای سئو به آن نیاز دارید، به کمک آن میتوانید عملکرد سایتتان در نتایج جستجو را رصد کنید، کلمات کلیدی که در آنها رتبه گرفتهاید را ببینید، خطاهای موجود در سایت خود را شناسایی کرده و فایل سایت مپ را وارد کنید.
نصب گوگل آنالیتیکس: این ابزار گوگل هم به شما کمک میکند میزان بازدیدهای سایتتان را رصد کرده و ببینید هرکدام از بازدیدکنندهها از کجا میآیند و چگونه با سایتتان تعامل برقرار میکنند. درصورتی که آنالیتیکس را به سرچ کنسول متصل کنید، از مزایای بیشتری بهرهمند خواهید شد.
نصب یک افزونه سئو: اگر سایتتان وردپرسی است به یک افزونه سئو هم نیاز دارید تا کارهایی مثل سایت مپ و تگهای متا و هدینگها را برایتان بهینه کند. برای این کار افزونههای خوبی مثل yoast ،rank math ،seo framework وجود دارد که کار شما را برای بهینهسازی سایت و صفحات آن بسیار راحت میکنند.
ایجاد سایت مپ: سایت مپ به موتورهای جستجو نشان میدهد محتواهای مهم سایت شما در کجا قرار دارند، بدینترتیب موتورهای جستجو میتوانند مطالب سایت شما را خزش و ایندکس کنند. فایل سایت مپ را میتوانید در یکی از آدرسهای زیر پیدا کنید:
sitemap.xml/ sitemap_index.xml/ sitemap/
ساخت فایل ROBOT.TXT: فایل ROBOT.TXT یک فایل متنی است که به موتورهای جستجو اعلام میکند به چه قسمتهایی از سایت شما میتوانند سر بزنند و به کدام قسمتها اجازه سرزدن ندارند. داشتن فایل ROBOT.TXT برای هر سایتی مفید است اما اگر صفحاتی در سایتتان دارید که نمیخواهید توسط موتورهای جستجو خزش شوند، باید حتما فایل ROBOT.TXT را در سایتتان بسازید. برای مثال در سایتهای فروشگاهی نیازی به خزش صفحات خرید و پرداخت و... توسط موتورهای جستجو نیست و این صفحات باید مسدود شوند. با مراجعه به آدرس yourdomain.com/robots.txt میتوانید وجود فایل ROBOT.TXT در سایت خود را چک کنید. اگر در این آدرس چیزی وجود ندارد، حتما به کمک ابزارهای آنلاینی که برای ساخت فایل ROBOT.TXT وجود دارد، آن را بسازید و در سایتتان قرار دهید.
چک لیست سئو تکنیکال
رعایت نکردن اصول سئو تکنیکال میتواند سایت شما را از گرفتن رتبههایی که مستحق آن است، دور کند. در ادامه چک لیست مهمترین کارهای سئو تکنیکال را مرور میکنیم:
طراحی ساختار سایت: کاربران سایت شما و موتورهای جستجو باید بتوانند راحت بین صفحات و موضوعات مختلف آن بگردند و به هر چیزی که میخواهند به راحتی دسترسی پیدا کنند. به همین دلیل باید بلافاصله پس از راهاندازی سایت، طرحی برای ساختار صفحات آن داشته و دستهبندیهای مطالب و لینکهای داخلی بین صفحات را از ابتدا تعیین کنید.
مطمئن شوید صفحات سایت قابل خزش هستند: در صورتی که صفحات شما قابل خزش نباشند، امکان ایندکس شدن توسط گوگل هم ندارند. بنابراین ضروری است خطاهای مرتبط با فایل ROBOT.TXT را چک کنید. برای این کار به قسمت Coverage سرچ کنسول بروید و کلیه خطاها و هشدارهای مرتبط با خزش نشدن سایت را بررسی کنید. در صورت بروز چنین مشکلاتی حتما برای رفع آنها اقدام کنید.
مطمئن شوید صفحات سایت قابل ایندکس هستند: قابلیت ایندکس شدن با قابلیت خزش شدن متفاوت است. در صورتی که در صفحهای از سایت شما از تگ نوایندکس استفاده شده باشد، صفحه موردنظر خزش میشود اما ایندکس نمیشود. در گزارش Coverage سرچ کنسول این مورد را هم میتوانید چک کنید.
مطمئن شوید از https استفاده میکنید: https پروتکلی برای صفحات اینترنتی است که از اطلاعات کاربران محافظت میکند. استفاده از این پروتکل باعث ارتقای رتبه شما توسط گوگل هم
سایتتان باید فقط روی یک دامنه قابل دسترسی باشد: سایت شما نباید با آدرسهای مختلف قابل دسترسی باشد، زیرا مشکلاتی در خزش، ایندکس و امنیت سایتتان ایجاد میشود. بهتر است حالتهای مختلف آدرس سایت را روی یکی از آنها ریدایرکت کنید. مثلا میتوانید آدرسهای
http://yourdomain.com
http://www.yourdomain.com
https://yourdomain.com
را روی آدرس https://www.yourdomain.com ریدایرکت کنید.
سرعت سایت را بررسی کنید: سرعت صفحات سایت به عنوان یکی از فاکتورهای رتبهبندی گوگل شناخته میشود. بدیهی است سرعت سایت نقش مهمی در ارتقا تجربه کاربری سایت دارد، اگر سایت شما دیر بارگیری شود، هیچ کاربری قرار نیست در آن بماند، درنتیجه رتبهای هم از گوگل نمیگیرد. برای اطمینان از سرعت سایتتان میتوانید از ابزارهایی مثل PAGESPEED INSIGHT یا GTMETRICS استفاده کنید.
موبایلفرندلی بودن سایت را بررسی کنید: موبایلفرندلی بودن سایت در سالهای اخیر برای گوگل اهمیت زیادی پیدا کرده و مخصوصا در جستجوهای موبایلی رتبه سایت شما را به شدت بالا میبرد. برای اطمینان از موبایلفرندلی بودن سایت هم میتوانید از ابزار تست موبایلفرندلی گوگل استفاده کنید.
افزونه فشردهسازی تصاویر نصب کنید: فشردهسازی تصاویر باعث کاهش حجم آنها و بالا رفتن سرعت بارگیری صفحات میشود. اگر سایتتان وردپرسی است افزونههای زیادی برای این کار در اختیارتان قرار دارد که به طور خودکار تصاویر سایت را فشرده میکنند.
لینکهای شکسته را اصلاح کنید: لینکهای شکسته به تجربه کاربری سایت شما ضربه میزند، همیشه حواستان به لینکهای سایتتان باشد و در صورت وجود لینک شکسته سریع برای اصلاح آن اقدام کنید.
صفحات تکراری را اصلاح کنید: گوگل صفحات یا محتواهای تکراری را اصلا دوست ندارد. سرچ کنسول گوگل در صورت وجود چنین صفحاتی آن را در قسمت Coverage به شما اطلاع میدهد.
چک لیست سئو داخلی
سئو داخلی شامل فعالیتهایی است که برای بهینهسازی محتوای سایت خود باید انجام دهید. در ادامه چک لیست سئو 2023 به سراغ سئو داخلی میرویم:
از url کوتاه و توصیفی استفاده کنید: url صفحات سایت در نتایج جستجو نمایش داده میشود، در صورتی که از url کوتاه و توصیفی استفاده کرده باشید، به طور کامل در معرض دید کاربران قرار میگیرد و آنها بهتر میتوانند موضوع صفحه را تشخیص دهند.
عنوانهای جذاب و ترغیبکننده استفاده کنید: عنوان صفحات چشمگیرترین عنصری است که در نتایج جستجو نمایش داده میشود. یک عنوان جذاب نقش مهمی در ترغیب کاربران به کلیک روی آن دارد، به همین دلیل سعی کنید عنوانهایی جذاب و ترغیبکننده بنویسید و از کلمه کلیدی صفحه در آن استفاده کنید.
توضیحات متای ترغیبکننده بنویسید: توضیحات متا هم قسمت دیگری است که در نتایج جستجو نمایش داده میشود و از آنجا که طولانیتر است، فرصت بیشتری برای معرفی و توصیف محتوای صفحه در آن دارید. البته سعی کنید طول آن از 120 کاراکتر بیشتر نشود و از کلمه کلیدی صفحه در آن استفاده کنید.
به منابع مرتبط و معتبر لینک بدهید: لینک دادن به صفحات مرتبط در سایت خودتان به کاربران کمک میکند، بهتر در سایتتان بگردند و تجربه کاربری بهتری داشته باشند اما علاوه بر این میتوانید با لینک دادن به منابع مرتبط در سایتهای دیگر هم ارزش بیشتری برای کاربران سایتتان ایجاد کنید. البته به اعتبار صفحاتی که به آن لینک میدهید توجه داشته باشید.
عکسها را بهینهسازی کنید: تا اینجای کار در مورد تصاویر سایت گفتیم که باید آنها را فشرده کنید، علاوه بر این در استفاده از عکسها از انتخاب اسم های عمومی مثل شماره برای آنها خودداری کرده و اسامی توصیفی مرتبط برای هر عکس انتخاب کنید. علاوه بر این خصوصیت alt هر عکس را هم با جملاتی توصیفی پر کنید.
از اسکیما برای صفحات استفاده کنید: اسکیما به موتورهای جستجو کمک میکند محتوای صفحه شما را بهتر تشخیص دهند؛ علاوه بر این اسکیما باعث میشود نمایش صفحه شما در نتایج جستجو متفاوت و چشمگیرتر شود. در نتیجه نرخ کلیک روی صفحه شما را بالا میبرد.
لینکهای داخلی بسازید: لینکهای داخلی به موتورهای جستجو کمک میکنند موضوع صفحات مختلف را تشخیص داده و صفحات مرتبط با جستجوها را بهتر تشخیص دهند. به علاوه لینکسازی داخلی باعث هدایت بهتر و راحتتر کاربران در سایت شما میشود و تجربه کاربری بهتری برای آنها میسازد.
چک لیست سئو خارجی
پس از مرور چک لیست سئو پایه، تکنیکال و داخلی حالا نوبت پرداختن به چک لیست سئو خارجی میرسد.
لینکهای رقبا را زیر نظر بگیرید: بخش مهمی از کار رصد رقبا این است که لینکهای خارجی که آنها میگیرند را بررسی کنید. این کار به شما کمک میکند فرصتهای احتمالی لینک گرفتن را پیدا کنید؛ ازآنجا که سایتهای رقیب شما از این صفحات لینک گرفته و موفق بودهاند، لینک گرفتن از این صفحات میتواند برای شما هم فرصت خوبی باشد. به خصوص اگر دو یا چند رقیب شما از یک صفحه لینک گرفتهاند، احتمالا شما هم بتوانید از آن صفحه برای خودتان لینک بگیرید.
لینکهای از دست رفته را پس بگیرید: همیشه مراقب لینکهای ورودی سایتها باشید. در مواردی ممکن است به هر دلیلی این لینکها خراب شوند یا از دست بروند. در چنین مواردی میتوانید سریع با سایت مبدا تماس بگیرید و از آنها بخواهید لینک سایت شما را اصلاح کنند.
منشنهای بدون لینک را رصد کنید: به طور کلی منشنهای بدون لینک هم تاثیر خوبی روی سئو خارجی شما خواهند داشت؛ اما اگر بتوانید این منشنها را به لینک تبدیل کنید، قطعا تاثیر خیلی بیشتری خواهید دید. بد نیست این منشنها را هم زیرنظر داشته باشید و با سایتهای منتشرکننده برای تبدیل آنها به لینک تماس بگیرید.
نوشتن پست مهمان را فراموش نکنید: سایتهای زیادی در اینترنت وجود دارند که به شما اجازه میدهند در آنها مطالب خود را منتشر کنید و به صفحات دلخواه خودتان لینک بدهید. علاوه بر این میتوانید با سایتهایی که در حوزه مرتبط با شما فعالیت میکنند، تماس بگیرید و به آنها پیشنهاد نوشتن پست مهمان بدهید. اگر مطلب باارزش و کاربردی نوشته باشید، آنها هم از انتشار آن استقبال میکنند.
سایتهایی که به مطالب بیارزش لینک دادهاند را پیدا کنید: وقتی شما در مورد موضوعی محتوا مینویسید، حتما مطالب زیادی در همان موضوع وجود دارد که از مطلب شما بهتر نیستند اما لینکهای زیادی از سایتهای مختلف گرفتهاند. سایتهایی که به چنین مطالبی لینک دادهاند فرصت خوبی برای شما هستند تا از آنها لینک بگیرید. میتوانید به آنها تماس بگیرید و محتوای خود را برای گرفتن لینک معرفی کنید.
سایت خود را به دیگران معرفی کنید: تا وقتی دیگران سایت شما را نشناسند، نمیتوانند به آن لینک بدهند. بنابراین تا میتوانید سعی کنید سایت خود را به افرادی که به حوزه کاری شما علاقه دارند و میتوانند به شما لینک بدهند، معرفی کنید. شبکههای اجتماعی، مشتریان کسبوکار و دوستان و آشنایان در این زمینه فرصت خوبی به شمار میآیند.
جمعبندی
چک لیست سئو 2023 به شما کمک میکند همه فعالیتهای سئو سایت را زیرنظر داشته باشید و بهترین نتایج ممکن را بدست آورید. با انجام تکتک اقدامات این چک لیست خیالتان از سئوی سایت راحت خواهد بود.
فعالیتهای سئویی آنقدر زیاد هستند که برای هر بخشی میتوان یک چک لیست تهیه کرد. در این مقاله به ارائه چک لیست پایه سئو، چک لیست سئو تکنیکال، چک لیست سئو داخلی و سئو خارجی میپردازیم.
طراحی ساختار سایت، چک کردن فایل ROBOT.TXT، پروتکل https، سرعت سایت، موبایل فرندلی بودن سایت و....از جمله مواردی است که باید در چک لیست سئو تکنیکال بررسی شود.
سلام بسیار ممنون
ممنون از محتواهای خوبتون