برندسازی همیشه از مهمترین بخشهای استراتژی بازاریابی برای کسبوکارها به شمار میرود. چه کسبوکارهای کوچک و چه کسبوکارهای بزرگ نیاز دارند برند خود را آنطور که هست، به مشتریان بشناسانند. درواقع باید شخصیتی از برند خود نشان دهند که بتواند با مخاطبان ارتباط برقرار کند.
البته گسترش استفاده از اینترنت در سالهای اخیر فرصت بسیار مناسبی برای کسبوکارها فراهم کرده تا برندسازی خود را با بازدهی زیاد در این فضا انجام دهند و از مزایای بیشمار آن بهره گیرند. در این مقاله قصد بررسی برندسازی اینترنتی را داریم. اگر شما هم به فکر انجام برندسازی در اینترنت هستید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد.
برندسازی اینترنتی از طریق طراحی سایت، سئو، دیجیتال مارکتینگ و روشهایی در بستر اینترنت که باعث میشود برند شما بیشتر دیده شود و افراد را جذب نماید. جدیدترین مقالات در مورد برندسازی در محیط وب و بستر اینترنت را که با استفاده از شبکههای اجتماعی، سئو و بهینهسازی سایت، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی ویروسی، تکنیکهای بازاریابی درونگرا، دیجیتال مارکتینگ و سایر مواردی که از طریق بستر مجازی باعث میشوند برند یک شرکت دیده شود و حس بهتری را به مخاطب خود منتقل کند را میتوانید در این بخش مشاهده نمایید.
برندسازی اینترنتی، مهمترین مزیتی که نسبت به روشهای سنتی تبلیغات و برندسازی مانند تبلیغات تلویزیونی، رادیویی و تبلیغ در مجلات و روزنامه ها دارد همه گیر بودن آن از یک طرف و ارزان بودن از سمتی دیگر است. امروزه با استفاده از بستر اینترنت و بهخصوص بازاریابی موبایلی که توانسته است از نظر سنی به قشر مسن و بالای 50 سال هم دسترسی داشته باشد، میتوانیم اثرگذاری بسیار بالایی را تجربه کنیم.
برندسازی اینترنتی (Internet Branding) چیست؟
برندسازی اینترنتی اشاره به استراتژیهای بازاریابی دارد که کسبوکارها برای مطرحکردن برند خود در فضای آنلاین به کار میبرند. امروزه کانالهای بازاریابی جدیدی مثل شبکههای اجتماعی ظهور کردهاند که هر کسبوکاری باید خود را در آنها نشان دهد. دیگر زمانی که برندسازی تنها در فضای فیزیکی انجام میشد، گذشته است. برندسازی در اینترنت امروزه حتی از برندسازی در دنیای واقعی هم مهمتر است، چراکه این روزها تقریباً همه کارها در اینترنت انجام میشود.
هرچقدر حضور برند شما در اینترنت پررنگتر و با استراتژی قویتری باشد، برندسازی بهتری برای شما اتفاق میافتد که بر برندسازی در دنیای واقعی هم تأثیر میگذارد. امروزه مردم در هرلحظه تحت بمباران تبلیغات و پیامهای بازاریابی هستند. در چنین دنیایی حفظ ارتباط با مشتریان کار سادهای نیست، اما دنیای اینترنت فضایی را در اختیار کسبوکارها قرار داده تا بتوانند مشتریان بیشتری جذب کرده و با آنها در ارتباط بمانند.
برند شما درواقع یک توصیف خلاصه از کسبوکارتان است. برندسازی میتواند یک ابزار بسیار قوی برای جذب مشتری و اعتمادسازی برای آنها باشد. بهوسیله برندسازی همچنین میتوانید خود را از دیگران متمایز کنید. هرچند شاید در ابتدای راه برندسازی در اینترنت باوجود این همه رقیب و بازار گسترده سخت به نظر برسد اما جای نگرانی نیست. با در پیش گرفتن روشهای صحیح میتوانید بهراحتی از مزیتهای برندسازی آنلاین بهرهمند شوید.
مزایای برندسازی اینترنتی چیست؟
برای اینکه نسبت به سرمایهگذاری در برندسازی اینترنتی مطمئن شوید، باید از مزایای بیشمار این کار آگاه شوید. در این قسمت میخواهیم برخی از این مزیتها را بررسی کنیم:
دسترسی به مشتریان جهانی
یکی از بزرگترین مزیتهای برندسازی در اینترنت مطرح کردن کسبوکار شما در سطحی جهانی بدون هیچگونه محدودیت مکانی و زمانی است. با برندسازی اینترنتی کسبوکارها میتوانند به بازارهای جدید نفوذ کنند، بدون آنکه لازم باشد برند جدیدی در این بازارها بسازند. درواقع بزرگترین مزیت برندسازی اینترنتی همین است که بازاری در سطح جهانی با هزاران مشتری احتمالی برای هر کسبوکاری فراهم میکند. این روش محدودیتهای جغرافیایی و زمانی را دور زده و میتواند فروش هر کسبوکاری را بهشدت افزایش دهد.
ایجاد محتوای تولیدشده توسط کاربران
محتوای تولیدشده توسط کاربران همان نقد و بررسیها و نظرات مشتریان است که درمورد محصولات شما در فضای آنلاین منتشر میکنند. بررسیها نشان میدهد مردم به محتواهای تولیدشده توسط کاربران، 50 درصد بیشتر از محتواهای تولیدشده توسط خود کسبوکارها اعتماد میکنند. یک برندسازی اینترنتی موفق باعث میشود نقد و نظرات مثبتی درمورد کسبوکار شما در اینترنت منتشر شود. بدین ترتیب، وقتی کاربران در اینترنت به دنبال محصولات حوزه کاری شما میگردند، با نقد و بررسیهای مثبت درباره شما در سایتهای مختلف و فرومها مواجه شده و احساس خوبی نسبت به برند شما پیدا میکنند. این باعث میشود احتمال خرید آنها از شما بیشتر شود.
امکان همکاری با دیگر برندها
یکی دیگر از مزیتهای بزرگ برندینگ آنلاین، فراهم کردن فرصت همکاری با برندهای دیگر در اینترنت است. در این همکاریها شما میتوانید از شهرت برندهای دیگر بهرهمند شوید و محصولات یا خدمات خود را به مشتریان جدیدی معرفی کنید. علاوه بر این ایدههای جدید و محتواهای خلاقانهای در طی همکاری با دیگر برندها برایتان ایجاد میشود.
بالابردن اعتبار شما
برندسازی اینترنتی فرصتهای زیادی برای هر کسبوکاری فراهم میکند، ازجمله اینکه با حضور در فضای آنلاین امکان فروش محصولات بهصورت 24 ساعته در هفت روز هفته برایتان فراهم میشود. به خاطر همین مزیتها است که روزبهروز کاربران بیشتری خریدهای خود را بهصورت اینترنتی انجام میدهند. با اینحال مشکلی که در این زمینه وجود دارد، چگونگی اعتماد کاربران به وبسایتهای مختلف است. راهحل این معضل هم چیزی جزء برندسازی در اینترنت نیست.
شما با در پیش گرفتن استراتژیهای مختلف برندسازی میتوانید اعتبار بالایی برای برند خود ایجاد کنید. این روشها شامل انتخاب نامی برای توضیح برند شما، طراحی وبسایت حرفهای، حضور در شبکههای اجتماعی و انتشار پستها و مطالبی است که مخاطبان را به سمت شما جذب کند.
وقتی کاربران حضور شما در فضای آنلاین را ببینند، بدانند در مورد چه چیزهایی محتوا تولید میکنید و برخورد شما با مخاطبانتان را مشاهده کنند، اعتبار بالاتری برای شما قائل شده و راحتتر به شما اعتماد میکنند. هرچقدر بتوانید اعتبار بالاتری برای خود بسازید، شانس فروش محصولاتتان بیشتر خواهد بود.
انعطافپذیری بالا
ابزارهای دیجیتال مارکتینگ که باید برای برندسازی اینترنتی از آنها استفاده کنید، هرروز در حال تغییر و تحول هستند؛ اما این تغییرات ضربهای به برندسازی شما وارد نمیکنند، زیرا این حوزه از انعطافپذیری بالایی برخوردار است. درصورتیکه نیاز به تغییر محتواها یا استراتژیهای خود داشته باشید، بهراحتی میتوانید صفحات سایت خود را تغییر دهید، طراحی آن را بهروزرسانی کنید و...
امکان سفارشیسازی المانها
در برندسازی اینترنتی این امکان برای شما وجود دارد که همه المانها را برحسب نیاز و سلیقه خود سفارشیسازی کنید. بدین ترتیب میتوانید حضوری یکپارچه بر اساس لحن نوشتاری، رنگ سازمانی، لوگو و طراحی گرافیکی مختص به خودتان در سطح اینترنت داشته باشید.
بیشتر بخوانید: تبلیغات اینترنتی چیست
روشهای برندسازی اینترنتی
برای انجام موفق برندسازی اینترنتی بهترین راه این است که از همه کانالهای ممکن استفاده کنید. منظور از کانالهای ممکن آنهایی است که مشتریان هدف شما در آن حضورداشته باشند. در این قسمت روشهای برندسازی اینترنتی را مرور میکنیم.
بازاریابی شبکههای اجتماعی
حضور در شبکههای اجتماعی برای معرفی کسبوکار و تلاش برای جذب مشتری یکی از اصلیترین راههای برندسازی اینترنتی است. معمولاً شبکههای اجتماعی اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین و توییتر برای این منظور کاربرد بیشتری دارند.
سئو یا بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو
داشتن سایت یکی از اولین قدمها برای برندسازی اینترنتی است اما در کنار آن باید سایتتان را برای موتورهای جستجو بهخصوص گوگل بهینهسازی کنید؛ این کار باعث میشود هنگام جستجوی کاربران برای عبارتهای مرتبط با کسبوکار شما، سایتتان در رتبههای اول جستجو نمایش داده شود. حضور در چنین جایگاهی تأثیر شگرفی در برندسازی اینترنتی خواهد داشت، حتی میتواند برند شما را بهعنوان رهبر بازار مطرح کند.
بازاریابی محتوایی
بازاریابی محتوایی فرایند مستمر تولید، توزیع و تبلیغ محتواهایی است که به جذب مخاطب، ایجاد تعامل و تبدیل آنها به مشتری منجر شود. انواع مختلفی از محتوا شامل پست بلاگ، ویدئو، اینفوگرافیک، پادکست، کتاب الکترونیک، سمینار آنلاین و ایمیل وجود دارد که در بازاریابی محتوایی مورداستفاده قرار میگیرند. بسته به اینکه کدام نوع محتوا برای کسبوکار شما مناسبتر بوده و توجه بیشتری از مخاطبانتان جلب میکند، باید استراتژی بازاریابی محتوایی مناسب خود را تدوین کنید.
اینفلوئنسرمارکتینگ
اینفلوئنسر به افرادی گفته میشود که در سطح شبکههای اجتماعی بهعنوان افراد تأثیرگذار شناخته میشوند. این افراد میتوانند روی افکار و احساسات مخاطبان خود تأثیر زیادی بگذارند. در اینفلوئنسر مارکتینگ از این افراد برای تبلیغ محصول یا خدمات استفاده میشود. برای انجام این روش باید اینفلوئنسرهایی را که در حوزه کاری شما فعالیت دارند، شناسایی کرده و با آنها برای معرفی محصولاتتان همکاری کنید.
افیلیت مارکتینگ
افیلیت مارکتینگ روشی است که در آن به کسانی که باعث فروش محصولات شما شوند، پورسانت پرداخت میکنید. اینکه دیگران محصولات شما را معرفی کرده و از مزایای آن صحبت کنند، تأثیر بسیار زیادی بر تصمیم مشتریان احتمالی خواهد گذاشت. بنابراین این روش میتواند مشتری زیادی برای شما ایجاد کند. در افیلیت مارکتینگ به ازای مشتریانی که از سایتهای مختلف وارد سایت شما شده و خرید کنند، پورسانت به سایت مبدأ پرداخت میکنید.
ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ فرایندی است که در آن از ارسال ایمیلهای تبلیغاتی به افراد مختلف برای جذب مشتری و وفادارسازی مشتریان قبلی استفاده میشود. علیرغم آنچه در ظاهر به نظر میرسد، این روش قدرت زیادی در جذب مشتری دارد؛ بهشرط آنکه مشتریان هدف خود را بهخوبی شناسایی کرده و به ایمیلهای آنها دسترسی داشته باشید.
تبلیغات پولی
برای انجام تبلیغات پولی در اینترنت راههای مختلفی وجود دارد؛ از تبلیغات بنری در سایتها گرفته تا تبلیغات گوگل ادز، تبلیغ در فیسبوک، اینستاگرام، یوتیوب و تبلیغات کلیکی در سایتهای مختلف میتوانند به معرفی محصولات شما و جذب مشتری کمک کنند. ضمن اینکه این تبلیغات به گسترش برند شما هم کمک میکنند.
جمعبندی
برندسازی اینترنتی به شما کمک میکند از طریق ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برند خود را در فضای آنلاین به مخاطبان بیشماری بشناسانید. استفاده از اینترنت برای برندسازی نهتنها مشتریان احتمالی بسیاری برایتان فراهم میکند بلکه باعث بالارفتن اعتبار شما و برقراری ارتباطی قوی و مؤثر با مشتریان میشود. بخشهای مختلف دنیای دیجیتال از شبکههای اجتماعی گرفته تا ایمیل مارکتینگ میتوانند برای برندسازی اینترنتی شما به کار روند.