من وقتی خودم را به عنوان کارشناس تولید محتوا معرفی میکنم، معمولاً مردم شبیه علامت تعجب میشوند و میپرسند یعنی دقیقاً چه کار میکنید! جالب اینجاست که تمام این افراد در روز حداقل دهها محتوای تولیدشده توسط متخصصین مختلف را استفاده میکنند. اما از عنوان شغلی فردی که آنها را تولید کرده اطلاعی ندارند و جالبتر اینکه وقتی برایشان توضیح میدهم که دقیقاً چه کاری انجام میدهم، بعضی از این افراد با هیجان خاصی به من میگویند من هم در شرکتم به چنین فردی نیاز دارم!
شغل تولید محتوا چیست؟
برای اینکه بدانیم شغل تولید محتوا چیست باید اول به بررسی مفهوم محتوا بپردازیم. هدف از تولید محتوا برطرف کردن نیاز مخاطبان و برقراری ارتباط با آنها در دنیای مجازی است. محتوای یک وبسایت میتواند عکس، ویدیو، اینفوگرافیک، گزارش، پادکست، گزارش تحقیق یا متن باشد. شغل تولید محتوا میتواند بسته به نوع تولید محتوا تنوع داشته باشد. بنابراین گرفتن چند عکس زیبا و مرتبط با موضوع یک وبسایت، گرافیستی که یک اینفوگرافیک طراحی میکند، کسی که پادکست ضبط میکند یا متنی را تولید میکند در واقع به تولید محتوا اشتغال دارد اما باید در نظر باشید که در بحث وسیع باید منجر به کسب درآمد شود.
بیشتر بخوانید: روش های تولید محتوای باکیفیت
تولیدکننده محتوا یا کارشناس تولید محتوا کیست؟
یک کارشناس تولید کننده محتوا مسئول جمعآوری یا تولید اطلاعات در رسانههای آنلاین است. محتوای تولیدشده میتواند با هر فرمتی منتشر شود: پست وبلاگ، خبرنامه ایمیلی، شبکههای اجتماعی، ویدئو، کتاب الکترونیکی، طراحی گرافیکی، پادکست و ... . این افراد برای هر قطعه محتوایی، گروهی خاص از مخاطبان را مورد هدف قرار میگیرند و محتوا را با توجه به نیازها و علایق ایشان ایجاد میکنند.
مهارتهای لازم برای یک متخصص تولید محتوا
یک کارشناس محتوا برای اینکه بتواند محتوایی خوب و موفقیتآمیز منتشر کند نیازمند یک سری مهارتهاست:
1- توانایی تحقیق کردن
یک متخصص تولید محتوا باید یک محقق خوب باشد؛ چراکه هر محتوا که تولید میشود حاصل یک تحقیق است.
2- آشنایی با سئو
برای اینکه محتوای تولیدشده در دنیای وب دیده شود باید برای موتورهای جستجو بهینه سازی شده باشد تا در صفحه نتایج جستجو به نمایش دربیاید یا اصطلاحاً سئو شود. به همین خاطر تا یک تولید کننده محتوا از اصول سئو آگاهی نداشته و به آنها مسلط نباشد نمیتواند محتوای تولیدشده را به دید عموم برساند.
بیشتر بخوانید: سئو چیست؟
3- مهارت دستهبندی کردن
طبقهبندی و دستهبندی کردن فقط مربوط به مرتب کردن محیط کار و آشپزخانه نمیشود! بلکه ما برای اینکه بتوانیم کارهایمان را به دستی انجام دهیم باید یک نظام ذهنی مرتب داشته باشیم. در شغل تولید محتوا نیز برای اینکه متخصص تولید محتوا بتواند آنچه در ذهن دارد به خوبی به مخاطب منتقل کند باید ابتدا آن را در ذهن خود دستهبندی کرده و در قالبهای مشخص و مجزا به مخاطبان انتقال دهد تا بهتر قابل درک باشد.
4- مهارت نوشتن و ویرایش کردن
یک متخصص تولید محتوا باید نویسنده خوبی باشد؛ روان و شیوا بنویسید، اشکالات نگارشی نداشته باشد و حتی بتواند اشکالات نگارشی دیگران را نیز تشخیص دهد.
5- مهارت ویرایش تصاویر و فیلمها
محتوا فقط متن نیست، بلکه میتواند به هر فرمتی باشد و بهترین متخصص محتوا کسی است که به همه انواع آن تسلط داشته باشد. آشنایی با نرمافزارهای ویرایش عکس، صدا، فیلم و... نیز از مهارتهای مورد نیاز کارشناسان تولید محتواست.
6- آشنایی با زبان انگلیسی و ترجمه
آنهایی که قرار است با هر فرمتی محتوایی را در اختیار مخاطبان قرار دهند، برای اینکه بتوانند از اطلاعات منحصربهفرد و غنی استفاده کنند، نیاز دارند تا به منابع زبان اصلی سر بزنند. از این رو باید به زبان انگلیسی و ترجمه نیز آشنایی داشته باشند.
خدمات وب24: طراحی سایت
چگونه کارشناس تولید محتوا شویم؟
برخی فکر میکنند تولید محتوا زیاد شغل سختی نیست، اما در واقع اینطور نیست و نباید نگاه سحطی به آن داشت. علاقه، تخصص و انگیزه است که میتواند شما را در این راستا یاری کند. هر چند گذراندن مراحل زیر برای کارشناس تولید محتوا شدن الزامی است:
1- آموزش دیدن
قدم اول برای انجام هر کاری آموزش دیدن است. مطالب زیادی در این رابطه در اینترنت موجود است. همچنین میتوانید در کلاسهای مجازی شرکت کنید یا اینکه به کلاسهای اصول تولید محتوا بروید.
همچنین میتوانید نوشتههای دیگران را در رابطه با محتوایی که تولید میکنید بخوانید و از آنها یاد بگیرید. اینکه مثلاً محتوایی که در صفحه اول گوگل نمایش داده شده است چگونه است؟ یا نویسنده آن چه اصولی را رعایت کرده است و... .
بیشتر بخوانید: چگونه در کمترین زمان ممکن به صفحه اول گوگل برسیم؟
2- تمرین کردن
با انجام تمرین، یک آموزش در ذهن نقش میبندد و تثبیت میشود. حتماً ضربالمثل قدیمی را شنیدهاید که میگوید: «کار نیکو کردن از پر کردن است.»
شرایط خاصی بر تکرار و تمرین مؤثر حاکم است، از جمله اینکه تمرین باید منظم و مرتب بوده و طول دورههای آن مناسب باشد و در شرایط واقعی و طبیعی انجام پذیرد. سعی کنید در هنگام تمرین خود را زیاد خسته نکنید، اگر بیش از حد تمرین انجام دهید ممکن است از ادامه فعالیت منصرف شوید.
از شکست نترسید. قطعا میتوانید بر هر مشکلی پیروز شوید.
3- حرفهای عمل کنید
بعد از آنکه تولید محتوا را یاد گرفتید، میتوانید مانند یک کارشناس حرفهای وارد دنیای تولید محتوا شوید. اوایل کار کمی پیچیدگی دارد اما ناامید نشوید. تولید محتوا شغلی است که در عین پیچیدگی جذابیت نیز دارد و همین جذابیت سرعت یادگیری شما را افزایش میدهد.
حقوق و درآمد کارشناس تولید محتوا به چه صورت است؟
کارشناسان تولید محتوا هم میتوانند به صورت تمام وقت در شرکتها مشغول به کار شوند و هم میتوانند به صورت دورکار و در منزل خودشان کار کنند. انعطافپذیر بودن یکی از مزایای این شغل است.
اگر قصد دارید به طور تمام وقت کار کنید که مانند سایر کارمندان حقوق خواهید گرفت، اما چنانچه دورکاری کنید درآمد شما به فرمت محتوایی دارد که تولید میکنید بستگی دارد:
- در محتوای متنی درآمد به ازای تعداد کلمات متن محاسبه میشود و بر اساس کیفیت کار، میزان رعایت اصول سئو، استفاده از تصاویر، تخصصی بودن متن و... تغییر میکند.
- در محتوای تصویری و اینفوگرافیک بر اساس ساعاتی که از شما زمان گرفته، موضوع محتوا که چقدر نیاز به تحقیق داشته و ... توسط خود شما قیمت گذاری خواهد شد.
بنابراین درآمد کارشناس تولید کننده محتوا بستگی به میزان ساعاتی دارد که برای کارش وقت میگذارد. هرچه بیشتر زمان بگذارید، درآمدتان افزایش خواهد یافت.
طراحی سایت با وردپرس از دیگر خدمات وب24
آینده شغلی تولید محتوا و کارشناس تولید محتوا
این شغل آینده بسیار خوبی دارد، به شرط اینکه بتوانید به صورت تخصصی خودتان را از دیگران متمایز کنید؛ چراکه همه به محتوا نیاز دارند. یک کارشناس تولید محتوا میتواند حین انجام وظایف خود به پرورش مهارتهایش نیز بپردازد و به این ترتیب بعد از چند سال تجربه کاری به یک متخصص سئو، یک فتوشاپ کار حرفهای، کارگردان فیلمهای تبلیغاتی و... تبدیل شود. حتی در غیر این صورت چنانچه فقط روی کار خود که نویسندگی است تمرکز کنید و به یادگیری اصول نگارشی بپردازید، میتوانید به عنوان متخصص چند کارشناس دیگر را زیر دست بگیرید و برای شرکتهای بزرگتر به تولید محتوا بپردازید.