گوگل برای نمایش نتایج جستجو گزینههای متنوعی را درنظر گرفته است، گزینههایی که تجربه کاربری بهتری برای کاربران گوگل فراهم کرده و میتواند به سایتها برای بالابردن نرخ تبدیل خود کمک کند. ریچ اسنیپت ازجمله ویژگیهایی است که در برخی جستجوها نمایش داده میشود. در این مقاله از سایت وب 24 به معرفی ریچ اسنیپت پرداختهایم. اگر شما هم میخواهید بدانید Rich Snippets چیست؟ و چه تأثیری بر سئو سایت دارد، این مقاله را از دست ندهید.
ریچ اسنیپت (Rich Snippets) چیست؟
ریچ اسنیپت یا اسنیپت جذاب، قطعه اطلاعاتی هستند که گوگل برای برخی نتایج جستجو نشان میدهد. حتماً شما هم با آنها روبهرو شدهاید. برای مثال اگر دستور تهیه یک سوپ را در گوگل جستجو کنید، گوگل لینکهایی مرتبط با جستجوی شما را نمایش میدهد. بهطورمعمول ساختار نتایج جستجو به این شکل است که عنوان صفحه با رنگ آبی نمایش داده میشود که حاوی لینک به صفحه موردنظر است. همچنین در پایین عنوان هم توضیحات صفحه که همان توضیحات متا است، به نمایش درمیآید.
اما در مواردی ممکن است علاوه بر این ساختار معمول، گوگل اطلاعات بیشتری از نتیجه جستجو را هم نمایش دهد. در این مثال ممکن است اطلاعاتی شامل مواد لازم برای تهیه سوپ، مدتزمان موردنیاز برای تهیه، مقدار کالری آن و... بین عنوان صفحه و توضیحات آن نشان داده شود. به این اطلاعات اضافی، ریچ اسنیپت گفته میشود.
نقش ریچ اسنیپت در سئو
ریچ اسنیپتها تأثیری در بالابردن رتبه سایت شما در نتایج جستجو ندارند اما میتوانند ترافیک زیادی برایتان فراهم کنند. واقعیت این است که ریچ اسنیپت با اضافه کردن اطلاعات کاربردی به نتایج جستجو باعث میشود آنها بیشتر به چشم کاربران بیایند.
بهطورمعمول نتایج جستجو بهصورت یک لینک در عنوان صفحه و توضیحات کوتاه متا نمایش داده میشود که کاربر باید براساس آنها تشخیص دهد کدام صفحه اطلاعات موردنیاز او را دربردارد. ریچ اسنیپت اما اطلاعات بیشتری را در مورد صفحه موردنظر در اختیار کاربر قرار میدهد. قیمت محصول، امتیاز کاربران، تعداد نظرات کاربران برای صفحه موردنظر، میزان کالری برای موادغذایی و... جزو اطلاعاتی هستند که کاربران به آنها نیاز دارند.
نمایش این اطلاعات در نتایج جستجو درواقع به کاربر اعلام میکند صفحه موردنظر حاوی اطلاعات بیشتری در زمینه موردنظر شما است. این اطلاعات کاربر را ترغیب به کلیک روی صفحه موردنظر میکند. از اینرو ریچ اسنیپت در افزایش بازدید از سایت و بالابردن نرخ تبدیل سایت شما تأثیر بسزایی دارد. همانطور که گفتیم آنها جزو فاکتورهای رتبهبندی گوگل نیستند، یعنی استفاده کردن یا نکردن آنها هیچ تأثیری روی رتبه سایت شما در نتایج جستجو نخواهد گذاشت. اما وقتی استفاده میکنید نرخ تبدیل سایت شما بیشتر میشود، بدین ترتیب ممکن است رتبه دوم یا سوم نتایج جستجو باشید، اما نرخ کلیک شما بیشتر از صفحه رتبه اول باشد.
انواع ریچ اسنیپت
ریچ اسنیپتها انواع مختلفی دارند که بسته به نوع نتایج جستجو برای صفحات مختلف نمایش داده میشوند. برای آنکه بتوانید برای سایت خود در نتایج جستجو، ریچ اسنیپت نمایش دهید، باید ابتدا نوع ریچ اسنیپت موردنیاز خود را تشخیص دهید. میتوان گفت دهها نوع ریچ اسنیپت وجود دارد اما نیازی نیست همه آنها را بشناسید. مهمترین آنها را که ممکن است برای صفحات سایت شما مناسب باشند، در ادامه معرفی میکنیم:
- نقد و بررسی: این نوع ریچ اسنیپت امتیاز کاربران به صفحه را بهصورت چند ستاره روشن نمایش میدهد.
- دستور پخت: این نوع ریچ اسنیپت مختص دستور پخت غذاهای مختلف است که اطلاعاتی مثل مدتزمان تهیه غذا، کالری آن، تصویر غذا و.. را نمایش میدهد.
- موسیقی: ریچ اسنیپت موزیک اطلاعات یک آهنگ مثل خواننده آن، زمان انتشار، آلبوم و... را نشان میدهد.
- محصول: ریچ اسنیپت محصول هم اطلاعات تکمیلی یک کالا مثل قیمت، تصویر و... را نشان میدهد.
- سازمان(organization): هنگام جستجو برای یک سازمان یا کسبوکار مشخص، گوگل ریچ اسنیپتی شامل لوگو، آدرس، راههای تماس و مواردی از این قبیل را به شما نشان میدهد.
- داستانهای برتر: این نوع ریچ اسنیپت برای سایتهای خبری نمایش دادهشده و به سایتها این امکان را میدهد تا اطلاعاتشان در مورد رویدادهای مشخص را به شکلی ویژه نمایش دهند.
- ویدئو: موتورهای جستجو بهخودیخود نمیتوانند محتوای ویدئوهای سایت شما را ببینند اما با کمک ریچ اسنیپت ویدئو میتوانند اطلاعات آن را به کاربران نمایش دهند و آنها را برای مشاهده ویدئو ترغیب کنند.
- رویداد: ریچ اسنیپت رویداد هم اطلاعات یک رویداد مثل تاریخ و ساعت برگزاری، محل آن و مناسبت مربوطه را نشان میدهد.
تفاوت ریچ اسنیپت و اسکیما
احتمالاً شما هم تا اینجای کار به شباهت ریچ اسنیپت و اسکیما فکر کردهاید. اسکیما یا دادههای ساختاریافته اطلاعاتی درمورد صفحات سایت هستند که شما در اختیار گوگل قرار میدهید. این کار به گوگل کمک میکند موضوع و محتوای صفحات شما را بهتر بشناسد و آنها را برای نتایج جستجوی مرتبط نمایش دهد.
اسکیما معمولاً بهصورت دستی توسط وبمسترها ایجاد میشود، البته ابزارهایی هم برای تولید آنها وجود دارد. بههرحال برای تولید آنها باید تکه کدهای اسکیما را در قسمت کدهای صفحه سایت خود قرار دهید. در این صورت خزندههای گوگل هنگام مراجعه به صفحات سایت شما، اطلاعات کدهای اسکیما را دریافت کرده و موضوع آن را بهتر تشخیص میدهند.
کاربرد دیگر اسکیما این است که گوگل از اطلاعات آن برای نمایش ریچ اسنیپتها استفاده میکند. درواقع گوگل از یکسو موضوع صفحه را با استفاده از اسکیما تشخیص داده و از سوی دیگر اطلاعات جزئیتر درمورد هر صفحه را کسب کرده و در نتایج جستجو از آنها استفاده میکند.
برای مثال وقتی شما از اسکیمای دستور پخت برای یک صفحه استفاده میکنید، گوگل اطلاعات اسکیما را دریافت کرده و از آن برای نمایش مواردی مثل زمان تهیه غذا، مواد آن و میزان کالری موردنیاز استفاده میکند. اگر میخواهید ریچ اسنیپت برای صفحات سایت شما نمایش داده شود، بهترین کار ایجاد اسکیما در آنها است. البته باید بهترین اسکیما را برای متناسب با ریچ اسنیپت موردنیازتان به کار ببرید.
تفاوت بین ریچ اسنیپت و ریچ ریزالت
ریچ ریزالت هم اصطلاح دیگری است که معمولاً با ریچ اسنیپت یکی دانسته شده و بهجای همدیگر به کار میروند. هرچند این کار خیلی هم اشتباه نیست اما تفاوتهایی بین ریچ ریزالت و ریچ اسنپیت وجود دارد. بهطوریکه ریچ اسنیپت را باید زیرمجموعه ریچ ریزالت دانست.
خدمات وب24: طراحی سایت فروشگاهی
اگر دقت کرده باشید امروزه نمایش نتایج جستجو توسط گوگل نسبت به گذشته تفاوتهای زیادی پیدا کرده است. گوگل این روزها اطلاعات ریزودرشت زیادی را در کنار نتایج جستجو به کاربران ارائه میکند. برخی از این اطلاعات که در حالت معمول نمایش داده میشوند، همان ریچ اسنیپت هستند. اما ریچ ریزالت درواقع به کلیه اطلاعات تصویری اضافهتری گفته میشود که گوگل برای نتایج جستجو نشان میدهد. علاوه بر این مفهوم دیگری به اسم فیچر اسنیپت وجود دارد که درواقع رتبه صفر نتایج جستجو است. فیچر اسنیپتها در بالای نتایج جستجو ظاهرشده و اطلاعات کلی در مورد موضوع موردجستجو را به کاربر ارائه میدهند.
ابزارهای ریچ اسنیپت
برای ایجاد ریچ اسنیپت در صفحات سایتتان، میتوانید از برخی ابزارها استفاده کنید. برای سایتهای وردپرسی افزونههای مناسبی برای این منظور وجود دارد و برای سایتهای اختصاصی هم میتوانید از ابزارهای دیگر استفاده کنید. این ابزارها را در ادامه معرفی میکنیم:
بهترین افزونههای ریچ اسنیپت ؛ افزونههای امتیازدهی وردپرس
افزونه امتیازدهی kk Star Ratings یکی از بهترین ابزارها برای ایجاد ریچ اسنیپت در صفحات سایتتان است. این افزونه امکان امتیازدهی کاربران را بهصورت ستارهای فراهم میکند، مزیت آن در انعطافپذیری است. با کمک این افزونه میتوانید کنترل کاملی بر فعال بودن یا نبودن امتیازدهی در صفحات مختلف، تعداد دفعاتی که یک کاربر میتواند به شما امتیاز بدهد و نحوه نمایش ریچ اسنیپت داشته باشید. این افزونه همچنین ویجتی در کنار صفحات سایت قرار میدهد که صفحات سایت را به ترتیب امتیاز آنها توسط کاربران، مرتب کرده و نمایش میدهد.
افزونه Schema - All In One Schema Rich Snippets
این افزونه را میتوانید بهعنوان یک ابزار کامل برای ایجاد ریچ اسنیپت درنظر بگیرید. با استفاده از آن میتوانید کلیه اسکیماهای رایج را که به نمایش ریچ اسنیپت برای صفحات شما کمک میکنند، بسازید. با نصب افزونه Schema - All In One Schema Rich Snippets روی وردپرس، قسمتی بهعنوان richsnippet در داشبورد وردپرس ایجاد میشود. همچنین هنگام انتشار و ویرایش پستها، قسمتی با عنوان ریچ اسنیپت خواهید داشت که میتوانید ازآنجا نوع اسکیما و اطلاعات موردنیاز را وارد کنید.
پیشنهاد ما مطالعه مقاله اسکیما پرسش و پاسخ است.
ابزار آنلاین schema.org
اگر سایت شما وردپرسی نیست و نمیتوانید از افزونهها برای ایجاد ریچ اسنیپت استفاده کنید، نگران نباشید. ابزار آنلاین schema.org همهچیزی که نیاز دارید را در اختیارتان قرار میدهد. با مراجعه به این وبسایت میتوانید کدهای اسکیمای مختلف را مشاهده کرده و آنها را برای سایت خودتان آماده کنید. سپس فقط باید کدها را در صفحه سایت خود جایگذاری کنید. بدین ترتیب اسکیمای موردنظر شما برای ایجاد ریچ اسنیپت فعال خواهد شد.
چگونه Rich Snippet به محتوای سایت شما اضافه میشوند؟
ستارهدار کردن اطلاعات لازم نیست که به هر محتوایی اضافه شوند هر چند داشتن محتوای ستارهدار کمک میکنند تا نتایج بهتر در موتور جستجو ظاهر شوند. برای ستاره کردن صفحه میتوان با استفاده از Microdata توسط کدهای HTML محتوای صفحات را لیبل گذاری کرد. ستارهدار کردن صفحات در گوگل توسط RDFa یکی دیگر از راههای مناسب است که با استفاده از کدهای RDFa صفحات میتوان صفحههای طراحی سایت را ستارهدار کرد.
بنابراین اگر دارای سیستم عامل وردپرس نیستید باید به صورت دستی این کدها را وارد کنید. گوگل نحوه اضافه کردن Rich Snippet را به وبسایت آموزش داده است. شما میتوانید در این آموزش نوع اسنیپتی را که میخواهید انتخاب کرده و دستورالعملهای آن را دنبال کنید. همچنین گوگل دارای ابزاری برای تست این اطلاعات است که مطمئن شوید به درستی کدها را وارد کردهاید. البته موتورهای جستجو نیاز به مدت زمانی دارند تا این اطلاعات را از وبسایت شما بگیرند و تغییرات جدید را در نتایج خود نشان دهند که میتواند چند هفته طول بکشد. خوشبختانه برای سایت هایی که بر اساس وردپرس هستند پلاگینهای متعدد در دسترس برای ساخت وجود دارد که مقداری کار را آسانتر میکند و شامل All-in-One-Schema.org است که باید آن را نصب و فعال کنید. اما میتوانید این پلاگینها را به صورت دستی با استفاده از کد HTML هم درون محتوا اضافه کنید که البته حتی برای افراد با تجربه هم مشکل است.
جمعبندی
ریچ اسنیپت ویژگی است که گوگل به برخی نتایج جستجو اضافه میکند و از طریق آنها اطلاعات بیشتری را به کاربران خود نمایش میدهد. با کمک این ویژگی میتوانید برای مثال قیمت یک محصول را در همان صفحه نتایج جستجو نمایش داده و نرخ کلیک سایت خود را بالا ببرید. برای فعال کردن این ویژگی در صفحات سایتتان باید دادههای ساختاریافته مناسب برای هرکدام از صفحات را فعال کنید. سپس گوگل در مواقع مناسب آنها را در نتایج جستجو نمایش میدهد.
سلام خسته نباشید ممنون از این همه حوصله ای خرج دادید..من یه مشکل بزرگ در این مورد دارم..من در سایتم از افزونه kk-star برای اسنیپ استفاده کردم..بعد مدتی تمام مطالب من ستاره کنارشون در گوگل ظاهر شد ! اما 4 روز بعد ستاره همشون یهو غیب شد .البته بگم سایتم امارش روز به روز در حال افزایشه..فقط این ستاره ها رفتن خیلی عصبیم کرده. من از کلودفلر نیز استفاده میکنم. و تیک کمپرس css و javascript رو نیز زدم.. بنظرتون دلیلش چیه؟ چیکار کنم ستاره ها برگرده ؟؟؟
گوگل الزامی نداره که حتی در صورت درست بودن کد، ستاره ها را برای review همیشه نشان بده و بخصوص زمانی که متوجه بشه ستاره ها به صورت تقلبی ایجاد شده اند و بر اساس رای و نظر کاربر نبوده سایت را جریمه می کند.
سلام وقت بخیر چه کدی باید وارد صفعات وب سایتمون کنیم تا ستاره دار بشه؟
سلام
ممنون. کدی که باعث ستاره دار شدن صفحات در نتایج می شود مربوط به استاندارد Rating است که معمولا با Article و Product ترکیب می شود.