در این مقاله قصد داریم در مورد اهمیت عنوان صفحه از نظر موتورهای جستجو و هم طراحان سایت صحبت کنیم و تاثیری که انتخاب عنوان مناسب در رتبهبندی و جذب کاربران دارد را بیان خواهیم کرد. دلایل اهمیت عنوان:
- کاربران هنگام خواندن صفحه سایت ابتدا عنوان را در مرورگر خود میبینند.
- موتورهای جستجو عنوان صفحه سایت را به کاربران نمایش میدهند.
- وقتی که صفحهای را ذخیره میکنید به صورت پیش فرض از عنوان استفاده میشود.
- در هنگام اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی عنوان صفحه نمایش داده خواهد شد.
بیشتر بخوانید: meta description چیست - نحوه نوشتن توضیحات متا اصولی
تگ عنوان (Title Tag) چیست؟
تگ عنوان در واقع همان عنوانی است که برای صفحات سایت در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شده و کاربر با کلیک روی آن به صفحه سایت وارد میشود. از آنجا که گوگل در نتایج جستجو تنها بین 60 تا 70 کاراکتر از تگ عنوان را نمایش میدهد، لازم است در هنگام ساخت هر صفحه، طول تگ عنوان را در حدود 60 کاراکتر درنظر بگیرید. زیرا این تگ مهمترین بخش هر صفحه است که در نتایج جستجو نشان داده میشود و نقش مهمی در ترغیب کاربر به کلیک روی صفحه شما ایفا میکند. در صورتیکه این تگ به خوبی نمایش داده نشود، احتمالا کاربران تمایل چندانی برای کلیک روی آن نشان ندهند.
نحوه استفاده از تگ عنوان (Title Tag) در HTML
عنوان در کدهای HTML سایت درون تگ <title> قرار میگیرد. این قسمت را میتوانید در HEADER کدهای HTML صفحه پیدا کنید. برای استفاده از تگ عنوان دو راه پیش رو دارید. اگر امکان کار کردن با کدهای HTML سایت برای شما فراهم است، میتوانید تگ تایتل را در HEADER صفحه وارد کنید. نحوه قرارگیری تگ عنوان در کدها به شکل زیر است:
<head></title/>عنوان موردنظر<title><head>
نمایش محتوای تگ تایتل در نتایج جستجو
مهمترین جایی که تگ تایتل به نمایش درمیآید، نتایج جستجو است. در واقع گوگل پس از ایندکس صفحه شما و قرار دادن آن در بین نتایج جستجو، تگ تایتل را به عنوان شاخصترین قسمت صفحه نشان میدهد. این تگ به صورت یک متن آبی رنگ نمایش داده میشود که قابلیت کلیک شدن دارد. به همین دلیل باید تگ تایتل خود را به صورت اغواکنندهای بنویسید تا کاربران را تشویق به کلیک و ورود به سایت شما کند.
بیشتر بخوانید: آموزش استفاده صحیح از تگ های هدینگ H1 تا H6 در متن
اهمیت تگ عنوان (Title Tag) در سئو
احتمالا تاکنون شما هم متوجه شدهاید، تگ عنوان شاخصترین قسمت هر صفحه از سایت است که کاربران در نتایج جستجو میبینند. اهمیت تگ تایتل در سئو به بالا بردن نرخ تبدیل کاربران مربوط میشود. چنانچه تگ تایتل شما بتواند به خوبی محتوای صفحه را معرفی کند و از عبارتهای جذاب و فریبنده در آن استفاده شده باشد، کاربران زیادی با دیدن آن برای کلیک کردن ترغیب میشوند اما عنوانهای تکراری که کلمات خنثی و زاید در آن بهکار رفته باشد، هیچ کاربری را به صفحه شما متمایل نمیکند.
البته نتایج جستجو تنها جایی نیست که تگ عنوان نمایش داده میشود. بلکه هنگام اشتراکگذاری صفحه در شبکههای اجتماعی هم تگ تایتل ظاهر میشود و نقش خود را در تبدیل کاربران به بازدیدکننده سایت ایفا میکند. این اتفاق هنگام لینک گرفتن از دیگر سایتها هم میافتد. معمولا افرادی که به صفحات سایت شما لینک میدهند، از تگ تایتل به عنوان انکرتکست لینک استفاده میکنند.
هر شخصی برای کلیک روی یک لینک، قبل از هر چیز به انکرتکست آن توجه میکند و در صورت جذاب بودن، برای دیدن محتوای آن ترغیب میشود. علاوه بر اینها هنگام بازکردن صفحه سایت در مرورگر، تگ عنوان در بالای تب مرورگر هم ظاهر میشود. به همین دلیل تگ عنوان صفحه باید محتوای سایت و برند شما را در ذهن کاربر یادآوری کند.
چطور یک عنوان خوب برای صفحه بنویسیم؟
ازآنجاکه تگ تایتل تاثیر زیادی در سئو سایت و بهبود تجربه کاربری آن دارد، مهم است که بهینهسازی شود. این کار نیاز به تلاش زیادی ندارد اما میتواند نتایج خیرهکنندهای به دنبال داشته باشد. در این قسمت مهمترین کارهایی را که میتوانید برای نوشتن یک تگ تایتل مناسب انجام دهید، بررسی میکنیم:
طول تگ عنوان را بهینه کنید
اگر طول تگ عنوان صفحه شما زیاد از حد باشد، هنگام نمایش در نتایج جستجو تغییر میکند. ممکن است بخشی از عنوان نشان داده نشود، ممکن است برخی کلمات آن حذف شوند و یا گوگل کلا آن را تغییر دهد. معمولا توصیه میشود طول عنوان را نزدیک به 60 کاراکتر نگه دارید اما نمیتوان مقدار دقیقی برای آن مشخص کرد. زیرا گوگل در نمایش عنوان به طول آنها کاری ندارد بلکه یک باکس 600 پیکسلی را برای تک عنوان اختصاص میدهد.
از آنجا که برخی حروف در جمله فضای بیشتری نسبت به دیگران اشغال میکنند، نمیتوان تعداد کاراکتر مشخصی برای جا دادن در باکس 600 پیکسلی مشخص کرد. ممکن است عبارت کوتاهی بنویسید که حروف آن فضایی بیشتر از باکس موردنظر گوگل را اشغال کنند یا برعکس عبارت بلندی بنویسید اما حروف آن فضای کمتری اشغال کرده باشند و کامل در نتایج جستجو نمایش داده شوند. برخی سایتها وافزونهها ابزارهایی برای بررسی طول تگ تایتل ارائه میکنند که میتوانید از آنها استفاده کنید.
معرفی خدمات وب24: طراحی سایت با کدنویسی اختصاصی
در استفاده از کلمات کلیدی زیادهروی نکنید
اگر تگ عنوان خود را طولانی بنویسید گوگل شما را جریمه نمیکند، تنها نحوه نمایش آن را تغییر میدهد. اما اگر در آن کلمه کلیدی صفحه را به تعداد زیادی به کار ببرید، احتمالا با گوگل به مشکل برمیخورید. چراکه این کار تجربه کاربری را به شدت تخریب میکند و گوگل اصلا آن را دوست ندارد. عنوانهایی شبیه به نمونه زیر را هرگز به کار نبرید:
خرید قالب سایت | بهترین قالب سایت | قالب سایت ارزان | فروش قالب سایت
استفاده از کلمه کلیدی به شکلهای مختلف در تگ تایتل اصلا کار جالبی نیست. هیچ کاربری تمایل به کلیک کردن روی چنین عنوانهایی ندارد و گوگل هم به شدت با آن مقابله میکند. اگر قصد دارید با استفاده زیاد از کلمه کلیدی در تگ تایتل موضوع محتوای صفحه را به گوگل یا کاربر معرفی کنید، واقعا نیازی به این کار نیست زیرا خود گوگل در فهمیدن موضوع توانایی لازم را دارد. کافی است فقط یک بار کلمه کلیدی خود را در تگ عنوان بهکار ببرید.
برای هر صفحه عنوان مجزا درنظر بگیرید
استفاده از یک عنوان مجزا برای هر صفحه به گوگل نشان میدهد هر کدام محتوای منحصربفرد و ارزشمندی دارند. همچنین احتمال کلیک کاربران روی چنین صفحاتی بیشتر است. ضمن اینکه در صورت استفاده از عنوانهای تکراری، ممکن است گوگل صفحه موردنظر را دارای محتوای تکراری تشخیص دهد. در برخی سایتها مثل سایتهای فروشگاهی که صفحات زیادی دارند، انتخاب عنوان مجزا برای همه آنها کار بسیار سختی است اما میتوانید از نام دستهبندی محصول، نام برند محصول و نام خود محصول برای نوشتن یک عنوان منحصربفرد استفاده کنید.
کلمه کلیدی اصلی را در ابتدای عنوان بگذارید
بررسیهای سایت MOZ نشان میدهد استفاده از کلمات کلیدی اصلی در ابتدای عنوان صفحه میتواند در گرفتن رتبههای بالا تاثیر داشته باشد. بهطورکلی تحقیقات نشان میدهد کاربران هنگام بررسی نتایج جستجو، در حد دو کلمه ابتدایی هر عنوان را نگاه میکنند. درصورتیکه این دو کلمه بتواند نظر کاربر را جلب کند، احتمال کلیک او روی عنوان مربوطه بیشتر میشود. به همین دلیل توصیه میشود کلمه کلیدی اصلی هر صفحه را در ابتدای عنوان آن به کار ببرید.
از برند خود در تگ عنوان استفاده کنید
اگر برند شما شناخته شده و قوی است، میتوانید آن را در تگ تایتل آورده و از آن برای جذب کاربر استفاده کنید. البته در اینجا هم تاکید داریم که نام برند را در انتهای تگ تایتل به کار ببرید. فقط در مواردی مثل صفحه اصلی یا صفحه درباره ما میتوانید از آن در ابتدای عنوان هم استفاده کنید. عنوانهایی شبیه به نمونه زیر را میتوانید استفاده کنید:
عنوان صفحه 1: برند | کلمات کلیدی اولیه – کلمه کلید ثانویه
عنوان صفحه 2: کلمات کلیدی اولیه – کلمه کلید ثانویه | برند
معرفی خدمات وب24: طراحی سایت با وردپرس و کدنویسی اختصاصی
برای مشتریان خودتان بنویسید
با وجود همه نکاتی که در مورد اهمیت تگ عنوان در سئو گفتیم، فراموش نکنید مهمترین کار شما ترغیب کاربران هدف به کلیک روی سایت است. به همین دلیل علاوه بر رعایت نکات سئویی، توجه به تجربه کاربری هم در هنگام نوشتن تگ عنوان اهمیت بسیار دارد. عنوان صفحه اولین چیزی است که کاربر هدف در اولین مواجهه با سایت شما در نتایج جستجو میبیند، پس بهتر است پیام دقیق و حس مثبتی از سایت شما به او انتقال دهد.
استفاده از خط عمودی در عنوان
برای جدا کردن عبارات در سایت و مرتب کردن ظاهری میتوانید از خط عمودی استفاده کنید. کاربران اینگونه متنها را سریعتر تشخیص میدهند و شانس کلیک بالا میرود.
استفاده از اعداد
استفاده از اعداد در عنوان صفحه به کاربران در این زمینه که چه چیزی را در صفحه سایت شما خواهند خواند ترغیب می کند.
دلایل تغییر تگ عنوان صفحات از سمت گوگل
در برخی موارد ممکن است تگ عنوانی که گوگل برای صفحه شما نمایش میدهد با چیزی که خودتان تعیین کردهاید، متفاوت باشد. هرچند این موضوع آزاردهنده است اما راهی هم برای مجبور کردن آنها به استفاده از تگ موردنظر مدیر سایت وجود ندارد. با این حال معمولا تغییر تگ عنوان به دلایل زیر اتفاق میافتد که میتوانید با رعایت آنها گوگل را به استفاده از تگ عنوان خودتان ترغیب کنید.
- استفاده بیش از حد کلمه کلیدی: این کار علاوه بر تغییر تگ عنوان میتواند باعث جریمه شما توسط گوگل شود.
- استفاده از عنوان خیلی طولانی: همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، یک عنوان طولانی قابلیت نمایش در نتایج جستجو را ندارد و توسط گوگل تغییر میکند. عنوان مدنظر شما باید در حدود 60 کاراکتر طول داشته باشد.
- استفاده از عنوان نامرتبط: عنوانهایی که با منظور کاربر از جستجو (SEARCH INTENT) هماهنگ نباشند، همچنین عنوانهایی که برای اهداف بازاریابی نوشته شدهاند ولی محتوای صفحه را منعکس نمیکنند، توسط گوگل تغییر داده میشوند. اساسا عنوان صفحه باید بتواند در چند کلمه محتوای صفحه را معرفی کند. در غیر این صورت تجربه کاربری خوبی ایجاد نمیکند.
- به کار بردن عنوان جایگزین: در برخی موارد ممکن است عنوان اختصاصی دیگری برای صفحه درنظر بگیرید تا در زمان اشتراکگذاری در فیسبوک یا توییتر، این عنوان جایگزین نمایش داده شود. با انجام این کار ممکن است گوگل هم همین عنوان را در نتایج جستجو نشان دهد. البته این بهخودیخود اتفاق بدی نیست اما اگر عنوان جایگزین با صفحه نتایج جستجوی گوگل همخوانی نداشته باشد، میتواند دردسرساز شود. در چنین حالتی میتوانید عنوان جایگزین را بازنویسی کنید تا با صفحه نتایج گوگل هم هماهنگ شود.
معرفی خدمات وب24: طراحی سایت اختصاصی با کدنویسی اختصاصی
جمعبندی
موتورهای جستجو به عنوان سایت اهمیت ویژهای میدهند و نتایجی را که به کاربر نمایش میدهند بر اساس عنوان است. بنابراین عنوان سایت خود را باید به گونهای تنظیم کنید که کاربران را نیز به کلیک بر روی عنوان سایت شما ترغیب کند.
تگ عنوان در واقع همان عنوانی است که برای صفحات سایت در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شده و کاربر با کلیک روی آن به صفحه سایت وارد میشود.
عنوان در کدهای HTML سایت درون تگ <title> قرار میگیرد. این قسمت را میتوانید در HEADER کدهای HTML صفحه پیدا کنید.