بازاریابی ویروسی یا viral marketing چیست و چرا مهم است؟

تصور کنید محتوایی را تولید کرده و در صفحه اینستاگرام خود پست می‌کنید. ظرف چند ساعت متوجه استقبال شدید مخاطبان می‌شوید. در کمتر از یک روز همه صفحات اینستاگرامی و فضای مجازی درباره آن صحبت می‌کنند؛ انگار دنیای اینترنت را فتح کرده‌اید. چنین محتوایی به‌شدت می‌تواند برند شما را مشهور کند و مزایای زیادی برایتان ایجاد کند. این روشی است که به‌عنوان بازاریابی ویروسی معروف شده است؛ نوعی استراتژی بازاریابی که برای افزایش فروش و برندسازی از طریق شبکه‌های اجتماعی، تعریف شده است.

جهت ایجاد یک کمپین ویروسی موفق، محتوایی که تولید می‌شود باید دارای جذابیت زیاد و پتانسیل اشتراک‌گذاری بالا باشد. در این مقاله از سایت وب ۲۴ با بازاریابی ویروسی آشنا می‌شوید. برای استفاده از این روش در کمپین‌های بازاریابی خود این مقاله را از دست ندهید.

بازاریابی ویروسی در ایران

بازاریابی ویروسی (Viral Marketing) چیست؟

هر فعالیت بازاریابی که مانند یک ویروس از فردی به فرد دیگر منتشر می‌شود، به‌عنوان بازاریابی ویروسی در نظر گرفته می‌شود. هدف آن دستیابی به مخاطبان جدید و ایجاد آگاهی در کمترین زمان ممکن در میان جمعیت زیادی از مخاطبان است. بازاریابی ویروسی یکی از انواع بازاریابی دهان‌به‌دهان است.

استفاده از محتوای جذاب برای جذب مشتری فقط یک هیاهوی گذرا در فضای مجازی نیست و با گذشت زمان تبدیل به یک استراتژی بازاریابی پرطرفدار شده است که شرکت‌ها مشتاقانه برای برندسازی از آن استفاده می‌کنند. پشت هر محتوایی که به‌خوبی ویروسی شده است، یک استراتژی بازاریابی ویروسی توسعه‌یافته وجود دارد؛ زیرا آمادگی و خلاقیت در کنار شانس، بخشی جدایی‌ناپذیر از موفقیت هستند.

طراحی و ایجاد یک کمپین ویروسی بسیار آسان است. فقط باید محتوای جذابی ایجاد کنید که پتانسیل دسترسی به نقاط مختلف فضای مجازی را داشته باشد، سپس آن را از طریق پلتفرم‌های مختلف در اینترنت منتشر کرده و به حرکت درآورید. هنگامی‌که محتوای شما توجه کاربران را به خود جلب کرد، دیوانه‌وار به اشتراک گذاشته شده و درنهایت ویروسی می‌شود.

شما می‌توانید برای ایجاد یک کمپین ویروسی، محتوای خود را به دو شکل مختلف تولید کنید، قابل‌مشاهده یا پنهان. در شکل قابل‌مشاهده، کاربر از همان لحظه اول متوجه می‌شود که در حال مشاهده تبلیغات یا محتوای برند است، اما در شکل پنهان مشارکت برند بعداً آشکار می‌شود. نکته بسیار مهم در این نوع استراتژی این است که باید بسیار مراقب باشید و محتوا را طوری طراحی کنید که مخاطب احساس نکند فریب‌خورده یا بازیچه بوده است.

از اصول بازاریابی ویروسی که باید در اجرای کمپین رعایت شود، می‌توان به برنامه‌ریزی عالی، جذب تعامل مخاطب و تولید محتوای جذاب و باارزش خبری اشاره کرد. همچنین در صورت تمایل می‌توانید از قدرت تأثیرگذاری افراد مشهور استفاده کنید. مطالعه مقاله وایرال چیست می تواند به شما در درک بهتر این موضوع کمک کند.

نحوه ارتباط در بازاریابی ویروسی

تاریخچه بازاریابی ویروسی

شاید برایتان جالب باشد تاریخچه بازاریابی ویروسی را بدانید. اولین‌بار جفری ریپورت در مقاله‌ای در سال 1996 از عبارت بازاریابی ویروسی نام برد. پس‌ازآن بود که توسعه بازاریابی ویروسی آغاز شد.
در همان سال هات‌میل این استراتژی را عملی کرد. این شرکت سرمایه اولیه خود را صرف تجهیزات و پرسنل کرد و تقریباً هیچ پولی برای تبلیغات نداشتند؛ در عوض، لینک «دریافت ایمیل هات‌میل رایگان» را در هر ایمیل قرار دادند. به‌این‌ترتیب، بسیاری از گیرندگان ایمیل، به کاربر تبدیل شدند. در نتیجه، طی دو سال، این شرکت فقط 500000 دلار برای تبلیغات هزینه کرد و 12 میلیون مشترک به دست آورد.

انواع روش‌های بازاریابی ویروسی

انواع روش‌های بازاریابی ویروسی شامل موارد زیر است:

بازاریابی ویروسی عاطفی

محتوای ویروسی که منجر به ابراز واکنش‌های عاطفی مانند خشم، خنده یا گریه می‌شود با عنوان ویروس عاطفی شناخته می‌شود. بهترین ویژگی یک ویروس عاطفی این است که کاربران نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند، زیرا احساسات فعال‌شده آن‌ها را مجبور می‌کند که مطالب را با دوستانشان به اشتراک بگذارند.
انتظار، سرگرمی، شوخ‌طبعی و هیجان ازجمله احساسات مثبتی است که بر ذهنیت افراد تأثیر مستقیم دارد. بااین‌حال احساسات منفی مانند خشم، غم و گناه نیز به بازاریابی ویروسی کمک می‌کند.

بازاریابی ویروسی مشوق

روش مشوق یکی از انواع بازاریابی ویروسی است که سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف برای افزایش مشتریان خود و رشد فروش محصولات از آن استفاده می‌کنند. در این نوع بازاریابی ویروسی، مشتری شرکت مورد‌نظر را به اشخاصی که می‌شناسد، معرفی کرده و سپس برای این کار پاداشی مانند بن تخفیف یا محصول رایگان از شرکت دریافت می‌کند. 
این روش همچنین از کاربران می‌خواهد در ازای یک هدیه یا تخفیف، پیام یا لینکی را برای دیگران ارسال کنند. به‌عنوان‌مثال، برای دریافت کد تخفیف، باید به یک گروه بپیوندید یا اطلاعات مربوط به یک مسابقه را بازنشر دهید تا بتوانید در آن شرکت کنید.

بازاریابی ویروسی مهندسی‌شده

در بازاریابی مهندسی‌شده محتوایی که تولید می‌شود به‌طور تصادفی ویروسی نمی‌شود، زیرا در این روش همه‌چیز برنامه‌ریزی شده است. درواقع محتواها به‌طور عمدی و به شکلی مهندسی شده‌اند که واکنش مخاطب را برانگیزند. گاهی بعضی از محتواها به‌طور تصادفی ویروسی شده‌اند، اما درصد تأثیرگذاری آن‌ها پایین است، اما با استفاده از بازاریابی ویروسی مهندسی‌شده می‌توانید به حداکثر تأثیرگذاری دست یابید.

بازاریابی ویروسی زنجیره‌ای

این رایج‌ترین نوع بازاریابی ویروسی است که در آن کاربر پیام را به دیگران منتقل می‌کند. سپس یک زنجیره تشکیل می‌شود که در آن هر کاربر در حال اشتراک‌گذاری و ارسال آن به دیگری است. جوامع دینی به نحو مؤثری از این روش استفاده کرده‌اند.

بازاریابی ویروسی پرسروصدا

در این نوع بازاریابی، غوغایی برای جلب‌توجه عموم ایجاد می‌شود. تبلیغات یا پیام‌های جنجالی فوروارد می‌شوند تا به موضوع داغ گفتگو تبدیل شده و به‌راحتی به‌عنوان یک ویروس منتشر شوند. حتماً به یاد می‎آورید که گاهی افراد مشهور قبل از انتشار فیلم یا آلبوم موسیقی، عمداً اخبار جعلی و شایعه درباره‌ی آن منتشر می‌کنند تا سروصدا ایجاد کرده و به موضوع صحبت‌های مردم عادی تبدیل شوند.

بازاریابی ویروسی بر اساس جذابیت

در این نوع بازاریابی ویروسی برخلاف تبلیغات مستقیم، فردی که برای عموم مردم جذاب و دوست‌داشتنی است باید به آن‌ها نشان دهد که از برند موردنظر استفاده می‌کند و از آن راضی است.

بازاریابی ویروسی با استفاده از تیزر

این نوع بازاریابی ویروسی اغلب برای تبلیغات آفلاین استفاده می‌شود. به‌عنوان‌مثال، طرح جالبی روی یک بیلبورد بدون هیچ‌گونه پیام تبلیغاتی یا نام تجاری قرار می‌گیرد و توجه افراد را به خود جلب می‌کند. یک هفته بعد، یکی طرح دیگر در همان بیلبورد ظاهر می‌شود و تنها پس از مدتی پیام اصلی تبلیغ نمایان می‌شود.

بازاریابی ویروسی با استفاده از شوخ‌طبعی

در این بازاریابی کمپین‌هایی ایجاد می‌شود که در آن یک برند با کنایه به خود نگاه می‌کند. این روش اساساً بازاریابی ویروسی را از تبلیغات استاندارد متمایز می‌کند. این رویکرد در زمینه‌هایی که اصلاً با شوخ‌طبعی همراه نیستند به‌خوبی جواب می‌دهد.

روابط در بازاریابی ویروسی

کاربرد و اهمیت بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ یکی از روش‌های بازاریابی دیجیتال است. در این نوع بازاریابی افراد تلاش می‌کنند محتوایی متفاوت تولید کنند. این محتوا باید آن‌قدر برای کاربران جذاب و دوست‌داشتنی باشد که ناخودآگاه ترغیب شوند آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. به همین ترتیب، مثل‌اینکه انفجاری بزرگ رخ داده، محتوای شما سرتاسر اینترنت و فضای دیجیتال را فرامی‌گیرد. در بازاریابی ویروسی تلاش می‌شود با استفاده از محتوایی که برای کاربران جذاب است، برند یا محصولی به آن‌ها معرفی شود، در‌نهایت تعداد علاقه‌مندان افزایش می‌یابد و فروش رشد می‌کند.

بازاریابی ویروسی یک شمشیر دو لبه است، زیرا بخش بزرگی از کنترل محتوا به دست کاربران می‌افتد، به همین دلیل خطر سوءتعبیر یا تقلید پیام نیز وجود دارد. از سوی دیگر، یک کمپین ویروسی موفق می‌تواند برای برند شما معجزه کند.

مهم نیست از طریق کدام استراتژی پیش می‌روید، فقط به یاد داشته باشید که هرگز در تکرار محتوای خود زیاده‌روی نکنید. به‌جای اینکه پیام خود را بارها و بارها تکرار کنید، بهترین راه این است که مکان و زمان مناسبی پیدا کنید و اجازه دهید «جریان ویروسی شدن» خودش راه بیفتد.

در ادامه دلایل اهمیت و کاربردهای بازاریابی ویروسی را بررسی می‌کنیم:

بازاریابی ویروسی شبیه تبلیغات نیست

بازاریابی ویروسی اغلب حتی زمانی که نام تجاری به‌صورت گذرا و کوتاه ذکر می‌شود، به شما امکان می‌دهد توجه افرادی را که معمولاً به پیام‌های تبلیغاتی اعتماد ندارند، جلب کنید. در این‌گونه موارد کاربر فکر می‌کند که یک عکس یا ویدئو را به اشتراک گذاشته و در حال تبلیغات برای یک برند نیست.

بازاریابی ویروسی احساسات را برانگیخته می‌کند

بازاریابی ویروسی می‌تواند موجب برانگیختن واکنش‌هایی مانند شوک شدن، خندیدن یا گریه‌کردن شده و باعث می‌شود افراد از حالت خنثی نسبت به تبلیغات خارج شوند.

بازاریابی ویروسی جذابیت‌های خود را دارد

دیدن ویدئویی جذاب که ازنظر جلوه‌های ویژه از بهترین کلیپ‌ها کم ندارد یا کاری را نشان می‌دهد که هیچ‌کس قبلاً انجام نداده است، برای کاربران بسیار جالب است و توجه آن‌ها را به برند موردنظر جلب می‌کند.

بازاریابی ویروسی توسط کاربران انجام می‌شود

شما فقط یک کمپین بازاریابی را طراحی می‌کنید و در اینترنت قرار می‌دهید، ازاینجا به بعد همه‌ی کارها به دست مخاطبان انجام می‌شود. آن‌ها اگر محتوای شما را جالب بدانند شروع به اشتراک‌گذاری آن با دیگران می‌کنند.

بازاریابی ویروسی با انتشار در اینترنت عمل می‌کند

این ویژگی به شما امکان می‌دهد تا با سرعت به حداکثر تعداد مشتریان بالقوه برسید؛ اما بازاریابی ویروسی لزوماً فقط به‌صورت آنلاین اجرا نمی‌شود. انواع مختلفی از تبلیغات ویروسی مانند تیزر وجود دارد که به‌صورت آفلاین کار می‌کنند.
 

 کسب‌وکارهای درگیر در بازاریابی ویروسی

مزایای بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی مزایای مختلفی دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

هزینه کم

چیزی که کمپین‌های ویروسی را متمایز می‌کند این است که کاربران بخش قابل‌توجهی از کار را برای برند انجام می‌دهند و این هزینه‌های توزیع را به‌شدت کاهش می‌دهد. چون مشتری، با خود مشتری می آورد و این زنجیره تا جایی پیش می‌رود که شما به هرنوع تبلیغاتی احساس بی‌نیازی می‌کنید. البته این مهم را در نظر بگیرید دیدگاه بازارگرایی خود را  از دست ندهید یعنی هر کسب‌وکاری باید برای بقای خود در صحنه تبلیغات حضور داشته باشد.

پتانسیل بالا برای دستیابی به تعداد زیادی کاربر

یک ویدئوی ویروسی در اینترنت می‌تواند بدون نیاز به سرمایه‌گذاری زیاد یا تلاش اضافی، به مخاطبان بین‌المللی زیادی دست یابد. به همین دلیل، یک شرکت کوچک یا حتی یک فرد نیز می‌تواند ویروسی شود.

تهاجمی نبودن

در بازاریابی ویروسی، کاربر رسانه‌های اجتماعی کسی است که تصمیم به مشارکت و اشتراک‌گذاری محتوا می‌گیرد؛ بنابراین احتمال تهاجمی بودن نام تجاری را کاهش می‌دهد. به همین دلیل، درک برند و تعامل به‌طور قابل‌توجهی در مقایسه با انواع معمولی تبلیغات بهتر است.

کمک به شهرت برند

اگر ازنظر خلاقیت واقعاً به قلب هدف زده باشید، می‌توانید محتوای باورنکردنی تولید کنید که برای کاربران جذاب باشد و آن‌ها به اشتراک ترغیب شوند. این مسیر درنهایت ارتباط شخصی با برند شما ایجاد می‌کند. بدون شک بازاریابی ویروسی ابزاری بسیار قدرتمند در مورد برندسازی و افزایش آگاهی از آن است.

رشد سریع‌

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی کمک بزرگی به بازاریابی ویروسی می‌کنند. یک کمپین ویروسی در شبکه‌های اجتماعی دسترسی وسیعی به افراد دارد، زیرا اشتراک‌گذاری آسان‌تر شده است.

جذب نسل جوان

جذب نسل جوان از طریق روش‌های بازاریابی سنتی دشوار است. بهترین چیز در مورد بازاریابی ویروسی این است که با موفقیت در میان جوانانی که اکثر وقت خود را در اینترنت می‌گذارند، جایگاه خوبی پیدا کرده است.

قرار گرفتن در معرض رسانه‌های جریان اصلی

رسانه‌های جریان اصلی بسیار قدرتمند هستند و زمانی که به‌درستی از آن‌ها استفاده کنید، می‌توانند بازدهی تبلیغات شما را به‌شدت بالا ببرند. بازاریابی ویروسی یکی از مواردی است که توجه رسانه‌های جریان اصلی را به خود جلب می‌کند.

افزایش اعتبار

وقتی یک نام تجاری ویروسی می‌شود، فوراً به رسمیت شناخته می‌شود و این باعث افزایش اعتبار، افزایش ارقام فروش و درنهایت درآمد سازمان می‌شود.

رشد زیاد در زمان کم

این نوع بازاریابی مانند انتشار ویروس عمل می‌کند و با انتشار در زمان کوتاه می‌تواند افراد بیشتری را به خود جذب کرده و ترافیک وب‌سایت را افزایش دهد.

دسترسی به مخاطب جهانی

بازاریابی ویروسی به یک مکان جغرافیایی خاص محدود نمی‌شود. اینترنت و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی در دستیابی به مخاطبان جهانی به شیوه‌ای مؤثر کمک کرده‌اند.

بهتر دیده شدن

با به اشتراک گذاری تبلیغات افراد ایده های خود را بیان کرده و قاعدتاً از برند شما بیشتر صحبت کنند.

تأثیر بازاریابی ویروسی بر وفاداری مشتریان

ازآنجاکه بازاریابی ویروسی با احساسات مخاطبان سروکار دارد می‌تواند باعث وفادار کردن مشتریان شما شود. لازمه وفاداری، ایجاد حسی مثبت نسبت به برند شما است؛ کاری که یک کمپین بازاریابی ویروسی به‌خوبی می‌تواند برای شما انجام دهد. همچنین افزایش شهرت برند شما هم بر وفاداری بیشتر مشتریان تأثیر مثبت دارد.

مهم‌ترین مزیت بازاریابی ویروسی کم هزینه بودن آن است (تقریبا می‌توان گفت که این روش بازاریابی رایگان است) و مهم‌ترین مشکلی که بازاریابی ویروسی دارد این است که با گسترش پیام در بین اقشار جامعه و خاصیت یک کلاغ چهل کلاغی که رسانه‌ها در انتقال دارند، کنترل مطالب منتشر شده بین افراد مختلف جامعه در دست شما نخواهد بود و این موضوع می‌تواند در برخی از مواقع به زیان شما تمام شود.

مثال‌های بازاریابی ویروسی

استراتژی‌های مفید برای بازاریابی ویروسی

تولید محتوایی که برای مخاطب هدف ارزشمند، هیجان‌انگیز و جذاب باشد، یک چالش است. نکته مهم این است که مردم در مورد محصول یا خدماتی که عرضه می‌شود، صحبت کنند و آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. در ادامه برخی از استراتژی بازاریابی ویروسی را که به شما در تولید محتوا کمک می‌کنند، بررسی می‌کنیم:

شبکه‌های اجتماعی

یکی از قوی‌ترین و تأثیرگذار‌ترین استراتژی‌ها در بازاریابی ویروسی، رسانه‌های اجتماعی هستند. با ظهور اینترنت رسانه‌هایی مانند یوتیوب، توییتر، فیسبوک و اینستاگرام در سر‌تا‌سر دنیا محبوب و فراگیر شده‌اند. وقتی پیامی در این رسانه‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود، به‌احتمال‌زیاد این محتوا قرار است ویروسی و محبوب شود.

ویدئو

ویدئو یک تکنیک بازاریابی ویروسی به‌شدت مؤثر است. این رسانه‌ی بصری به بیننده فرصت می‌دهد تا محصول یا خدمات را به‌صورت رودررو روی صفحه تجربه کند. اگر ویدئو به‌صورت سرگرم‌کننده ساخته شود، مخاطبان بیشتری پیدا می‌کند. درصورتی‌که احساساتی مانند شوک، خنده یا گریه را در مخاطب فعال کند، شانس ویروسی شدن آن بسیار افزایش می‌یابد.

هدیه

همه هدیه را دوست دارند زیرا سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. هنگامی‌که یک شرکت هدایایی ارائه می‌دهد، موضوع گفتگو مردم می‌شود و به‌راحتی از طریق صحبت بین آن‌ها پخش می‌شود و از این طریق به رشد کمپین ویروسی شما کمک می‌کنند.

محتوای سریالی

یک مشتری به‌راحتی از طریق تکرار، آشنایی با یک کمپین را حفظ می‌کند. سعی کنید از محتوای یک‌بارمصرف استفاده نکنید؛ در عوض آن را با یک سری محتوایی که به شکل سریالی عرضه می‌شوند دنبال کنید، زیرا مؤثرتر خواهد بود.

جذابیت عاطفی

بازاریابی ویروسی زمانی تأثیرگذارتر می‌شود که شامل جذابیت عاطفی باشد و احساسات مخاطب را درگیر کند، زیرا این نکته توجه کاربران را به خود جلب می‌کند.

غیرقابل‌پیش‌بینی بودن

تولید محتوایی که شامل چیزی غیرقابل‌پیش‌بینی باشد، تکنیکی است که کاربران را مجبور می‌کند پیام را تا انتها تماشا کنند. سپس با دیگران به اشتراک بگذارند.

امکان دانلود و اشتراک‌گذاری

وقتی محتوا به‌صورت رایگان و امکان دانلود آسان عرضه می‌شود، با سرعت بیشتری در فضای مجازی پخش می‌شود.

روش‌های انتقال بازاریابی ویروسی

هر پیامی را نمی‌توان برای ایجاد یک کمپین بازاریابی ویروسی در نظر گرفت. فقط مواردی که جالب، منحصربه‌فرد، جذاب و دارای پتانسیل ایجاد یک پدیده هستند به‌طور گسترده به اشتراک گذاشته می‌شوند. پیام‌رسان مهم‌ترین مؤلفه انتقال است و تبدیل یک پیام ساده به پیام ویروسی را تضمین می‌کند. سه نوع خاص از پیام‌رسان وجود دارد:

  • دسته اول افرادی هستند که به‌عنوان متخصصان اطلاعات محسوب شده و جزو اولین کسانی هستند که پیام را دریافت می‌کنند. آن‌ها اولین کسانی هستند که این پیام‌ها را از طریق شبکه‌های اجتماعی به مخاطبان هدف خود منتقل می‌کنند.
  • دسته بعدی هم کانون‌های اجتماعی هستند. این اصطلاح برای افرادی به کار می‌رود که ارتباط اجتماعی عظیمی دارند و می‌توانند به‌عنوان پل ارتباطی بین فرهنگ‌های مختلف عمل کنند.
  • دسته آخر هم فروشندگان هستند؛ افرادی که پیامی را از بازار دریافت کرده، آن را متقاعدکننده می‌سازند و برای توزیع در اختیار کانون‌های اجتماعی می‌گذارند.

اما تبلیغات ویروسی به ویدئوها، تصاویر و پست‌های رسانه‌های اجتماعی محدود نمی‌شود. در نمونه‌ای از بیلبوردهای کمپانی فاکس قرن بیستم که قبل از نمایش Deadpool   طراحی شده است، بر روی آن، نام قهرمان داستان به‌نوعی رمزگذاری شده است. این بیلبورد سریع تبدیل به یک محتوای ویروسی شد.

موسیقی نیز می‌تواند ویروسی باشد. Metro Train شرکتی که مالک قطار مترو ملبورن است، آهنگ و ویدئوی متحرک «راه‌های احمقانه برای مردن» را سفارش داد. هدف از این ویدئو جلب‌توجه به ایمنی در راه‌آهن است. این آهنگ و ویدیو نه‌تنها در فضای مجازی پخش شد، بلکه جوایز متعددی نیز دریافت کرد.

حتی بازی‌هایی وجود دارند که هدفشان ایجاد آگاهی از برند است. در بازی  "Farm Frenzy"  کاربران می‌توانند یک کارخانه چای لیپتون ایجاد کنند. آن‌ها این امکان را دارند تا در چرخه کامل تولید چای از کاشت تا بسته‌بندی شرکت کنند. برای برنده‌شدن در بازی، کاربران باید دوستان زیادی داشته باشند و افراد جدید را دعوت کنند، بنابراین افراد بیشتری در مورد این مارک چای مطلع می‌شوند.

این نمونه‌ها تنها تعدادی از روش‌های انتقال تبلیغات ویروسی هستند. کتاب‌های الکترونیکی، ایمیل‌ها، پست‌های فروم‌ها و موارد دیگر نیز می‌توانند به‌عنوان روشی برای انتقال محتوای ویروسی عمل کنند.

بازاریابی ویروسی و شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی مختلف و اینترنت به دلیل داشتن سرعت بالا و اشتراک‌گذاری آسان، بستر اصلی بازاریابی دیجیتال هستند. گسترده‌ترین نمونه در زمان‌های اخیر ایجاد ویدیوهای غافلگیرکننده، خنده‌دار یا منحصربه‌فرد در YouTube است که سپس در فیس‌بوک، توییتر و کانال‌های دیگر به اشتراک گذاشته می‌شوند. حتماً در سال‌های اخیر مشاهده کرده‌اید که در برخی موارد، محتوایی به‌طور تصادفی ویروسی می‌شود. به‌عنوان‌مثال، هنگامی‌که یک ویدیو توسط یک کاربر آپلود می‌شود، ناگهان محبوب شده و در سراسر اینترنت پخش می‌شود.

تفاوت بازاریابی ویروسی و دهان‌به‌دهان

بازاریابی دهان‌به‌دهان یکی از انواع بازاریابی است که توسط کاربران انجام می‌شود. به این صورت که وقتی مخاطب از محصول یا خدمات ارائه‌شده راضی باشد، در مورد این تجربه مثبت با اطرافیانش صحبت می‌کند و برند موردنظر را به آن‌ها معرفی می‌کند.

درواقع بازاریابی ویروسی یکی از انواع بازاریابی دهان‌به‌دهان است، اما تفاوت‌هایی بین این دو روش وجود دارد. یکی از این تفاوت‌ها این است که در روش ویروسی شرکت در ابتدا یک محتوا را طوری طراحی می‌کند که احساسات مخاطب را برانگیزد و آن‌ها را وادار به اشتراک‌گذاری می‌کند. درحالی‌که در روش دهان به هان شرکت فقط محصول یا خدمات با کیفیتی ارائه می‌کند و این خود کاربران هستند که تصمیم می‌گیرند درباره‌ی این برند با دیگران صحبت کنند و تجربه‌ی خودشان را به اشتراک بگذارند.

حلقه‌های بازاریابی ویروسی

مشکلات بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی بااینکه مزیت‌ها و کاربردهای فراوانی دارد اما عاری از مشکل نیست. مشکلات بازاریابی ویروسی شامل موارد زیر است:

ایجاد یک کمپین ویروسی سخت است

مهم‌ترین چیز در مورد یک کمپین ویروسی این است که باید یک ایده‌ی اصلی جذاب وجود داشته باشد. پیدا کردن یک کمپین مرتبط که تعادل کاملی بین پیام تجاری و تصویر برند ایجاد کند، کار سختی است.

یک کمپین ویروسی قابل تکرار نیست

بعضی از کمپینهای تبلیغاتی را می‌توان در یک دوره طولانی تکرار کرد، اما در مورد بازاریابی ویروسی این‌طور نیست. بازاریابی ویروسی قابل تکرار نیست. گاهی می‌توان از یک نسخه بازسازی شده استفاده کرد، اما درهرصورت نباید تکراری باشد، زیرا مخاطب بلافاصله آن را رد می‌کند.

یک کمپین ویروسی هدایت نمی‌شود

یک محتوای ویروسی پس‌ازاینکه تولید می‌شود در اینترنت قرار می‌گیرد. هرچند این اتفاق باعث افزایش مشتریان می‌شود، اما گاهی به دلیل اینکه هدایت پیام‌ها به دست افراد زیادی می‌افتد مشکلاتی برای شرکت به وجود می‌آید. وقتی پیام‌ها از یک فردبه‌فرد دیگر منتقل می‌شوند، ممکن است به کسی برسد که بتواند به شما آسیب برساند.

کمپین ویروسی مزاحمت ایجاد می‌کند

گاهی شرکت‌های مختلف به‌منظور جذب بازدید بیشتر از طریق بازاریابی ویروسی از حریم خصوصی کاربران عبور کرده‌ و برای مشتریان مزاحمت ایجاد می‌کنند.

چند نمونه مثال برای بازاریابی ویروسی

در پایان برای روشن شدن تأثیر بازاریابی ویروسی به بررسی چند نمونه موفق آن می‌پردازیم:

IHOP

در سال 2018 شرکت IHOP در یک توییت اعلام کرد قصد دارند نام شرکت را به IHOb تغییر بدهند. این توییت موفق شد در فضای مجازی سروصدای زیادی به پا کند، زیرا همه‌ی کاربران کنجکاو شده بودند که این b به چه معناست؟ در طی ۷ روز بعد از انتشار توییت، تمام دنیا در تلاش بودند بفهمند دلیل این تغییر چیست؟ حساب‌های کاربری شرکت نیز با گمانه‌زنی‌ها همراه شد و به آتش آنلاین دامن زد. سرانجام، آن‌ها معنای پنهان را آشکار کردند، b مخفف برگر بود.
این باعث شد که IHOP بیش از 113 میلیون دلار از این تبلیغات سود کند و فروش برگر خود را افزایش دهد.

متروی استرالیا

در سال 2012، مسئولین متروی استرالیا در تلاش بودند راهی بیابند که به‌طور مؤثر به مردم آموزش بدهند تا در اطراف قطارها ایمن عمل کنند. مک کان استرالیا به‌جای اینکه از تبلیغات سنتی، ترسناک و بیهوده استفاده کند، تصمیم گرفت به تبلیغات در مترو شادابی بیفزاید و در‌نهایت موفق شد Dumb Ways to Die  را ارائه کند.
این ویدئو در سرتاسر جهان به اشتراک گذاشته شد و بیش از 60 میلیون بار در رسانه‌ها بازتاب دریافت کرد. اما نکته‌ی مهم‌تر این بود که پیام ویدیو باعث شد مردم نسبت به مسائل ایمنی در اطراف قطارها آگاه شوند و درنتیجه تصادفات ریلی 20 درصد کاهش یافت.

چالش سطل آب یخ

چند سال پیش، انجمن ALS چالش سطل آب یخ را جهت افزایش آگاهی در مورد شرایط و بودجه‌ی تحقیقات پزشکی راه‌اندازی کرد. چالش به این شکل بود، درحالی‌که یک سطل آب یخ روی سرتان می‌ریزید از خودتان فیلم بگیرید و درنهایت سه نفر دیگر را به چالش دعوت کنید. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان ازجمله افراد مشهوری مانند اپرا وینفری، بیل گیتس و دوناتلا ورساچه در این چالش شرکت کردند. چالش سطل آب یخ موفقیت بزرگی بود و توانست بیش از 115 میلیون دلار کمک مالی جمع‌آوری کند.

جمع‌بندی

بازاریابی ویروسی یک روش کم‌هزینه برای معرفی محصول و برندسازی است که این روزها با توجه به فراگیری شبکه‌های اجتماعی، افراد و شرکت‌ها از آن استفاده می‌کنند. بخش زیادی از روند این نوع بازاریابی را مخاطبان برای برند انجام می‌دهند و به همین دلیل هزینه کاهش می‌یابد. علاوه بر هزینه‌ی کم، بازاریابی ویروسی می‌تواند در مدت‌زمان کوتاهی افراد زیادی از سرتاسر دنیا را با محصول موردنظر آشنا کند. شما فقط باید محتوایی تولید کنید که برای مخاطب هدفتان جذاب باشد. در این مقاله درباره‌ی تاریخچه‌ بازاریابی ویروسی، کاربرد و اهمیت آن، مزایا و مشکلات، استراتژی‌های مفید و روش‌های انتقال آن به مخاطبان صحبت کردیم.
 

همچنین بخوانید
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفهوم بنچ مارک و نحوه بنچ مارکینگ و مزایای الگو برداری از دیگران آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله از سایت وب24 شما را با مفاهیم ATL، BTL و TTL در بازاریابی و تبلیغات آشنا خواهیم کرد.
بازاریابی برونگرا چیست و چه مزایایی دارد؟ مفهوم بازاریابی برونگرا را در این مطلب از سایت وب24 بخوانید.
CRM چیست و چه کاربردی دارد؟ مفهوم و کاربرد سیستم مدیریت ارتباط مشتری سی آر ام را در وب 24 بخوانید.
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha